Direktlänk till inlägg 17 december 2013

Laserbehandling

Av Malin de Besche - 17 december 2013 21:26

Som jag skrivit om många gånger så har jag lite problem med mitt smälben som gett mig knäproblem och jag har tennisarmbåge som påverkar mitt skott och gör sig påmind vid olika styrkeövningar eller när jag lyfter saker. Nu har massören på mitt jobb kanske lösningen på mina problem.


Både tennisarmbågen och benet är något som jag dragits med mer eller mindre under mer än ett år. Det har ibland blivit bättre, men jag har inte känt att problemen varit helt borta.

Det har gått bra att spela basket, men löpningen är lite ostabil. Armbågen känner jag av när jag lyfter saker, som ett glas eller bär kassar, men inte alls vid armhävningar. Lite underligt det där.


Nu har massören som kommer till vårt jobb gått och utbildat sig i laserbehandling. Så idag fick hon testa den på mig. Först körde hon lasern mot mitt ben, musklerna kring armbågen och vid axeln. Därefter masserade hon mig. Lasern ska hjälpa muskler och leder att läka. Laserbehandling används allt oftare inom idrotten för att påskynda läkningen vid skador.


Jag hittade lite information på nätet om just laserbehandlingar. (laserbehandlingar.se)

En terapeutisk lasers biologiska effekt bygger på att laserns ljus är välordnat och rent med en enda våglängd. Denna speciella typ av ljus ger upphov till läkande reaktioner i cellerna. Cellen har ett antal ljuskänsliga delar. Exempel på dessa är cellmembranet, cellens vägg, och mitokondrien som omvandlar syre och blodsocker till energi. Vid laserterapi påskyndas cellernas och kroppens självläkning tack vare detta. Några exempel på effekter vid laserterapi är smärtlindring, minskad inflammation, stärkt immunförsvar samt bättre blodcirkulation. Laserterapi är en biverkningsfri behandlingsmetod för många olika symtom och tillstånd. Laserterapins effekter är väl utforskad och den vetenskapliga litteraturen är mycket omfattande.

  

Resultat som har publicerats i vetenskapliga tidskrifter har bla visat följande:

  • Immunsystemet kan generellt stärkas så att olika sjukdomstillstånd
    lindras, t ex astma och allergier. Även vid t ex stress och överansträngning kan
    allmäntillståndet genom ett stärkt immunsystem förbättras väsentligt.

  • Reumatiska besvär: Värk såväl som inflammatoriska processer
    kan påverkas av laserbehandling både allmänt och lokalt.

  • Smärta och spänning i t ex rygg, nacke,axlar och knän lindras
    effektivt, liksom även migrän och annan huvudvärk.

  • Läkning av idrottsskador såsom tennisarmbåge, stukningar och
    benbrott mm påskyndas av laserbehandling.

  • Orala besvär: Det finns stor erfarenhet av behandling mot inflamma-
    tioner, ilning, tandlossning och munntorrhet(t ex vid Sjögrens syndrom).

  • Andra problem som med fördel kan behandlas är t ex bihåle-
    inflammation, bensår, akne, herpes och dålig cirkulation.

    Det finns också resultat som visar att man genom stimulering av immunsystemet
    kan underlätta återhämtning och förbättra allmäntillståndet.

En behandling räcker inte utan jag kommer att få mig en dos vid varje tillfälle till dess att jag är helt bra. :)

#Laserbehandling #Massage #Tennisarmbåge #muskelvärk

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards