Alla inlägg under november 2014

Av Malin de Besche - 30 november 2014 22:08

Idag kände jag mig tvungen att ta en paus i min utmaning. Mycket som sjutton att göra och då det är första advent idag. Men sen ville jag spara på krafterna då det skulle spelas match idag. Då kan man inte ha trötta magmuskler som amvänds flitigt när man spelar basket.


Direkt på morgonen efter frukosten satte jag igång att städa, röja och julpynta. Sen åkte jag iväg med min dotter för att fixa ny telefon då hennes har blivit stulen. När jag kom tillbaka var det alldeles för tätt inpå match för att köra plankan. Därför bestämde jag mig för att det fick bli en paus idag i veckans utmaning. Men det kan jag tycka att jag är värd efter att jag slog mitt personbästa igår som nu ligger på 05:28

En kopp kaffe och sen iväg till matchen.


Det var en match som vi började väldigt bra och gjorde ett litet ryck och Skuru fick bara göra poäng genom staffar. Men sen tappade vi en hel del där till och med försvaret som hade fungerat alldeles utmärkt i början av matchen försvagat och lämnade många luckor. Men vi lyckades hålla ledningen och matchen slutade med vinnst för oss med 2 poängs marginal.


Sen lite adventsmys med barnen.

 

ANNONS
Av Malin de Besche - 28 november 2014 21:11

Det är fjärde dagen i min utmaning fick jag till plankan föll jag på målsnöret för att ta mig upp till nästa minut. Det är nästan så man då funderar på varför man gör det. Men jag vet ju, jag behöver stärka bålen och då är det här ett utmärkt sätt.


Jag är svagare i överkroppen och jag behöver verkligen stärka ländryggen och då är plankan ett utmärkt sätt. Och för att motivera är utmaningen riktigt bra för att faktiskt få till plankan också. Speciellt om man kör flera gånger om dagen. Dagens första planka föll jag ihop en sekund innan femminutersgränsen.

Lite surt även om jag blev ruskigt glad att jag ändå har avancerat så från första plankan. Det är viktigt att man har en rak kropp hela tiden. En "hängmatta" är inte bra för ryggen, mycket som kommer i kläm, och med rumpan i vädret ger inte samma effekt.

Jag hade mycket på jobbet idag så jag hann inte med mer än en planka och fick ta nästa hemma. Men då spräckte jag 5minutersgränsen med 7 sekunder innan jag gick ut på en löparrunda.

 

Jag började med att gå en liten bit för att värma upp ordentligt. Men ganska snart började jag jogga. Det var som att kroppen inte kunde hålla emot. Jag varvade mellan gång och löpning 3,9km som jag avverkade på 25:53

Jag ska skynda långsamt nu, så att jag verkligen kommer igång en gång för alla och slippa alla dessa smärtor.

 

Det blev inte 3 plankor idag utan det blev 2 men löpningen gick så himla bra så jag är nöjd med dagen ivarje fall.

Tiderna för mina plankor:

Planka 1: 04:59

Planka 2: 05:07


Är alldeles för trött för att avverka den sista men imorgon är jag på't igen. :)

Hoppas det går bra med era plankor och att ni lyckas spränga era gränser.


#Plankan #Utmaning #StärkaBålen #Löpning #SpringaMedSmärta #Kvällsjogg #SprängaGränser

ANNONS
Av Malin de Besche - 27 november 2014 21:42

Jag har ett antal satta mål som jag inte har kommit i närheten av. Det är nästan pinsamt att jag ens har skrivit upp dom. Men det har hela tiden kommit något ivägen, något som satt stopp i min framfart. Vissa har helt enkelt fallit glömska och jag har inte ens försökt.


I vänsterkolumnen här (om du läser i datorn) har jag satt upp ett antal mål. Jag har kunnat bocka av ett utav dom och det är inte säkert att jag skulle klara det nu på beställning då jag inte gjort armhävningar så mycket senaste tiden. Löpningen är de mål jag haft längst men jag har hela tiden snubblat på målsnöret och halvmaran har stoppats pga mina benproblem. Att klara en chin är nog mest att jag gett upp när jag inte känt av något resultat. Tappat fokus liksom.

Armhävningarna klarade jag och sen satte jag upp ett nytt mål, men kom aldrig igång med att träna just det.

Handstående började lite med men det var svårt och sen glömde jag liksom bort det. Desamma gäller plankan.

Känns lite som ett misslyckande men jag tror nog att snart kan jag få lite upprättelse (ja inför mig själv alltså).

Det har gått 3 dagar nu i min utmaning och jag slår ständigt nya personliga rekord.

Dagens plankautmaning körde jag en strax före lunch och en till eftermiddagskaffet.

 

Den sista plankan körde jag efter tjejernas basketträning.

Så dagens tider blev:

04:28

04:32

04:43


Jag börjar bli lite trött i magen och känner redan efter 2 minuter att det börjar bli lite väl jobbigt, men jag håller ut, och pressar mig. Jag kollar klockan med jämna mellanrum medan jag räknar i huvudet, räknar mina andetag. Sista minuten är min andetag riktigt ljudliga med tryck.
Jag är riktigt nöjd  med att jag slog personligt rekord direkt efter tjejernas träning då jag var med lite grann och att visa övningarna tar en del på krafterna det med. Men jag har en FB-vän som antagit min utmaning och ligger steget före mig. När jag slog hennes första tid kändes det väldigt bra, men hon har gått om mig igen, med råge. Men det sporrar bara och visar att man kan förbättra ganska mycket på kort tid.

Så nu känns faktiskt det där målet på 7 minuter inte helt omöjligt. Jag står ju faktiskt nu redan mer än halva tiden och det då när jag redan tröttat ut magmusklerna under dagen.


#Utmaning #PlankanPåJobbet #StärkaBålen #MotMålet #Personbästa

Av Malin de Besche - 26 november 2014 23:27

Att ställa sig i planken sådär lite oförutsätt inspirerar uppenbarligen. När jag hade en gammal vän på besök igår kom jag på att jag hade en planka kvar för dagen och ville inte köra för sent. Då fick jag sällskap. Även andra dagen i min utmaning fick jag sällskap.


Igår efter middagen och lite glögg ville jag få min sista planka avklarad för dagen. Min kompis tyckte att det lät kul så hon ställde sig bredvid mig. Men hon började skratta mitt i och la av före mig. Jag lyckades stå i 3minuter och 28 sekunder, vilket var en förbättring från tidigare på dagen.


Idag ställde jag mig i fikarummet precis före lunch och mina kollegor väntade tålmodigt när jag drog över tiden. Jag hade nämligen sagt att jag står i 3 minuter. När jag stått i 2 minuter hörde jag hur de började gå mit utgången för att gå ut och luncha och pratade med varannn att de skulle avvakta min planka.

Tiden blev 04:05

 

På lunchen så blev det dagens snackis. En av säljcheferna sa att han inte tyckte plankan gav något, att man kan stå hur länge som helst. Jag frågade då honom om han var säker på att han gjorde rätt. Det trodde han, men skulle i varje fall testa lite senare.

En stund efter lunchen sa en annan kollega att han också skulle hoppa på det där. Det var inte så långt efter förra plankan så jag hade inte så höga förhoppningar på min prestation, men eftersom att jag fått med kollegan på utmaningen så kände jag att det var lika bra att smida medans järnet var varmt. Han kroknade efter 2 minuter och jag lyckades hålla ut till 04:11

  

Nästa planka fick vänta till efter min basketträning. Vid det här laget var magen ganska trött. För även om man inte kör direkta magövningar under träningen så är det ju stödmuskler under i princip allt du gör. När du springer använder du magstödet, när du ska hoppa använder du magstödet och när du passar, skjuter eller utblockerar så använder man magstödet. Allt som normalt ingår i en vanlig basketträning. Så det var inte så konstigt att plankan inte kom upp i mer än 03:26.


Men det var otroligt roligt att jag ändå har fått med mig några stycken varje dag. Jag hoppas att det är fler som hakar på. Plankan 3 gånger om dagen så länge man orkar. Vore roligt att få höra lite resultat också. :)


#Plankan #Utmaning #StärkaBålen #StåIPlankanSåLängeDuOrkar #Inspiration #Träning #Basket

Av Malin de Besche - 25 november 2014 19:08

Idag har jag ingen träning inplanerad då jag väntar en god vän på middag. Men jag jobbar nu stenhårt på att öka bålstabiliteten. Så jag dammade av en gammal utmaning som jag hakade på för drygt 2 år sen.


Jag hade lite svårt att somna igår så i morse var jag trött som sjutton. Det var verkligen skönt att lägga sig på massagebänken på jobbet och få de knutor jag fått längs skulderbladen uttryckta. Eller ja, inte skönt då, men efteråt.


Men så till min utmaning då. Den går ut på att stå i plankan 3 gånger om dagen så länge jag kan. Jag fick lite underliga blickar när folk gick förbi och såg att någon stod i plankan. När de såg att det var jag, så log de lite bara och konstaterade att det inte var så konstigt.

 

Resultatet av de 2 gångerna jag körde på jobbet:

Omgång 1: 3min 14 sek

Omgång 2: 3min 20 sek


Jag har en omgång kvar som jag ska köra när jag smält middagen.


#Utmaning #Plankan #Massagepåjobbet #Stärkabålen

  

Av Malin de Besche - 24 november 2014 22:25

I förra veckan bestämde jag mig för att öka fokus på att bli av med min ischias och inte bara träna på. Jag har min basket som jag kör på med, men jag måste komplettera med mer riktad träning för att bli av med mina skador.


När det äntligen börjat lätta i trafiken så har det börjat grävas på min "smitväg" så att inte ens den var en som tog mig hem snabbt. När jag kom hem slängde jag lite rotfrukter och lax i ugnen och gjorde en yoghurtsås, som jag tog med mig till baskethallen och käkade medan tjejerna körde sin uppvärmning.

Sedan körde jag min egna basketträning och det gick lite bättre än vad det gjort senaste tiden att springa, men de tvära vändningarna var svåra.

Jag har kört en del stretching under dagen på jobbet och jag stretchade efter basketträningen för att jobba bort min ischias. När jag kört igenom kroppen gav jag mig på plankan. Eftersom att jag har ganska svag bål i förhållande till min bestyrka så  kan det orsaka just ischias då det gör att bäcken vinklas och klämmer nerven.

 

Jag körde först 1:30, stretchade lite till och sen körde jag 1:30 till. Jag ska from nu köra plankan efter varje träning. Om jag får till det med tiden så ska jag se till att köra lite under dagen också på kontoret.

Kanske är det dags att damma av min gamla utmaning med plankan.


Stå i plankan så länge man orkar 3 gånger om dagen. Då körde jag ju 3:30 en av gångerna. Kanske kan jag få med mig min kollega och vän Jessika på den sådan utmaning. Det ska jag testa. :)


#Basketträning #Ischias #Träning #Utmaning #Plankan #Veckansutmaning #Bålstabilitet

Av Malin de Besche - 23 november 2014 23:23

Den här helgen har det inte blivit någon träning överhuvudtaget. Trots att det är just träning jag behöver nu för att bli bra i benet och bli av med min ischias. Dagens aktivitet har inneburit att jag rört på mig och belastat mina muskler, men frågan är om det varit på rätt sätt.

 

I fredags var det ingen träning så när jag var klar med mina plikter åkte jag hem till en kompis där vi käkade, drack vin och snackade fram till morgontimmarna. Som vanligt efter en vinkväll kan kan jag inte sova mer än 4 timmar. Så upp hyfsat tidigt och fixa lite hemma. Jag hade lite planer på att få till lite träning då men jag var inte helt säker på om en vän skulle behöva flytthjälp och passade istället på att ordna med lite basketadministration. 

Framåt eftermiddag/kväll så var det dags att snygga till sig lite igen för att åka och fira min moster som fyllt 50 år.

 

Så vaknade jag i morse och funderade på om jag skulle ta mig ett morgonpass eller om jag skulle ta det lite senare. Kom då på att att det kanske var bra att vänta då jag skulle hjälpa en av mina bästa vänner att flytta. Då ville jag ju inte ha kört slut på musklerna. Då måste man ju vara stark när man ska bära massa möbler.

Det gick  så fort och smidigt att jag tänkte att jag kunde köra lite innan jag skulle åka iväg på styrelsemöte. Men det blev ingen träning då heller. Insåg att det var lite för kort om tid om jag skulle hinna få i mig lite mat också. Passade istället på att köra lite med min Foamroller.

Efter styrelsemötet åkte jag och veckohandlade så det blev lite väl sent för ett träningpass. Med andra ord har jag inte tränat sedan i onsdags. En riktigt dålig träningsvecka. Måste skärpa till mig till nästa vecka. Och då ska bokus ligga på att jobba bort min ischias.

Av Malin de Besche - 19 november 2014 23:56

Idag hade vi avvarat tjejernas träning till Herrlaget som skulle ha kvällsmatch. Och pga av detta så blev damträningen något kortare än vanligt. Inte särskilt intensiv träning men ganska lagom med spring för mitt ben.


Mina tjejer körde lite spontanträning i Squashhallen innan Herrarnas match, eftersom att vår ordinarie ställdes in. Herrarnas match var spännande. Det slutade med 4 poängs skillnad men flera gånger under slutsekunderna såg det ut som att de skulle dra om. Direkt när matchen var över tog damträningen vid som började med lite snack om matchen som var i helgen (som jag missat). Sen körde vi ett träningspass som var ganska lungt pass men konstant fart. Lite lagom sådär. Jag längtar lite efter att bli sådär totalt slutkörd men det här var väl lagom för mitt ben.


När jag kom hem sen körde jag lite med min foamroller i hopp om att det ska fixa mitt ben. Jag känner att jag har en hel del spänningar i dom som behöver släppa. Det fanstasiska med denna är att samtidigt som det ger stretch och massage av musklerna så ger det både bålstabilitetsträning och träning för amrar och axlar eftersom att man måste hålla kroppen uppe och rak.

     

Det känns framför allt i axlarna efter att ha rullat fram med dessa övningar. Det gör galet ont, framförallt på utsidan av låret. Men det är för att man har så mycket spänningar där. Jag ska nu köra lite varje dag för att det går bara inte att köra för länge med den här i taget, då det blir outhärdligt med smärtan att köra allt för länge.

Utöver ovan så körde jag rullningarn av sätesmusklerna och smalbenen.


#Foamroller #Basketträning #Basketmatch #Massage #Muskelspänningar #Ischias #Rehab

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se