Alla inlägg under maj 2013

Av Malin de Besche - 31 maj 2013 22:58

Maj är månaden då allt händer. Det är en massa avslutningar, konfirmationer och kickoffs, och massa annat för att fira in sommaren. Kan bli en aning stressigt, men lyckas man bara planera lite och får till det tidsmässigt så är det bara roligt.


Igår var det som sagt vårfest i Hagaparken, där vi hade en massa lekar, brädnboll och picknick. Personalklubben gjorde det igen och ordnade med en lyckad kväll. Vi fick börja med att svara på lite gåtor som att få ihop städer/orter av ord som insektshon (= Malmö), regentfläde (= Kungälv) och positivt svar (= Hjo).

en övning gick ut på att vi skulle ställa oss på en presenning, vända på den, utan att gå av presenningen. Det gick sådär för oss.

   

Sen fick vi skala potatis och öppna konservburk, med verktyg som vi valde innan vi visste vad vi skulle göra. Vi valde en potatisskalare och en hammare, vilket visade sig vara klokt. det var den grenen vi briljerade i. När vi hade en hamringstävling hamnade vi i final och kom 2:a

 

Tävlingen där vi skulle spotta godis så långt vi kunde gick det inte jättebra, men jag vill hävda att det inte alls är min gren. Sen var det dags för maten, galet gott.

 

Sen var det mingel och till det en massa snacks. Men jag höll mig till popcorn, och det fanns det gott om.

 


Det fortsatte med festligheter idag när mina små baskettjejer kom hem till mig för att grilla, spela brännboll och äta glass. Planen var att bada också, men klockan drog iväg så vi hoppade det. Trots att vädret lockade till det.

Jag kommer sakna tjejerna, samtidigt som jag känner att jag behöver pausen för att koncetrera mig på mig och min träning.

Tjejerna var eninga om att de hade förväntat sig mer träningssaker och mer baskettema på inrednignen. De blev lite nöjda när de fick se min träningshörna.


Hur som helst var det en mycket lyckad kväll där vi grillade gott kött, åt en god sallad och grillad halloumi. Det var flera av tjejernas föräldrar som aldrig spelat brännboll, men de klarade det riktigt bra.

Kvällen avslutades med lite glass och då tyvärr inte någon nyttigare variant, men man får ju fuska ibland. Och fusk blev det med träningen också, då det blev så sent. Fast mina ben mår nog bra av att vila lite idag med.


Nu är i varje fall sommaren officiellt infirad!

ANNONS
Av Malin de Besche - 30 maj 2013 16:48

Personalvård när den är som bäst. Nu ska vi ut i Hagaparken och ha picknick, tävla och bygga team. Vår personalklubb är fantastisk och kreativ. Aktiviteten som har bästa uppslutningen är den årliga vårfesten.


Den årliga vårfesten äger rum runt den här tiden, strax före alla skolavslutningar. Exakt samma datum som förra året faktiskt. Nu ska vi få plocka fram barnet i oss med lekar, brännboll och picknick. Somliga av oss går All in och gör sitt bästa för att vinna trofén, medan andra väljer att titta på och bara njuta av atmosfären, maten och vinet. :)

 

jag tillhör ju de som går All in så det är väl min träning för idag. Kan man kalla det vardagsmotion då? Eller är det festmotion?

ANNONS
Av Malin de Besche - 29 maj 2013 23:02

Att prova på nytt och ändra på sina rutiner kan vara bra för den personliga utvecklingen och höja motivationen. Och man kanske till och med får tag på något man gillar. Så det är alltid bra att våga prova. Ibland går det bra och ibland kanske inte fullt så bra.


Igår när jag var och handlade köpte jag ett nytt snack som jag hade som mellis idag. Jag har ju ganska nyligen lärt mig tycka om oliver, men då är det i huvudsak svarta oliver. Jag tog med mig gröna oliver med chilismak.

 

Den här smaken var inte hullt så god som jag hoppats, men tillräckligt för att jag skulle få i mig hela påsen. En kollega berättade att hon provat någon annan smak som var mycket godare. Men hon mindes inte vilken smak det var. Jag har ju svarta med havssalt hemma som jag kommer testa någon annan dag. Hoppas att det är den hon talar om. :)


På min löparrunda idag tog jag det lungt bara för att få ordning på mitt ben som inte vill bli riktigt bra. Jag var ju tvungen att avbryta i förrgår. Idag sprang jag hela sträckan men fick onti benet efter 3-4 kilometer. Jag började tänka på löpsteget, hållningne och allt annat som kan påverka.

I uppförsbackarna känns det av mindre eller inte alls. Så när jag prungit ca 6 kilometer bestämde jag mig för att prova på någonting nytt. Jag vände på mig och sprang baklänges. Och det hjälpte, smärtan i benet försvann. Så hela vägen hem sen, alltså i ca 1,5 kilometer, så sprang jag baklänges till och från. Det var en lyckad rutinförändring. Men min fundering blir genast då, beror alltså problemet med benet på dåligt löpsteg?

Det är något jag ska ta mig en funderare över.


Min totala runda på va på 7,4 kilometer vilket jag med lungt tempo sprang på 44 mineter, dvs ett tempo på 6min/kilometer.

Av Malin de Besche - 28 maj 2013 22:27

Bästa sättet att behålla motivationen är att sätta upp mätbara mål. Man kan ha visioner, dit man strävar, man kan ha långsiktiga mål som man räknar med att uppnå och många många delmål. För att ha koll på hur det går behöver man ha statistik.


Statistiken är inte enbart för en enda lång tävling med sig själv. Det är även ett sätt att bara ha koll på hur det går, se vad man förbättrar och få koll på vad det är för förändringar man behöver göra i sitt träningsupplägg. På jogg.se där jag registrerat min träning, kan jag å all möjlig statistik. För löpningen är det mycket resutat, annars är det mer träningsfördelning.

Här kan man se hur min fördelning på löppass har varit de senaste 12 månaderna.

Löparstatistik  

Här kan man se en fördelning av alla mina träningsformer.

Träningsstat  

Här kan man se att jag har fördelat träningstyperna lite mer över tiden. Nu är gruppträningen större än löpningen, även om det är marginellt, till skillnad mot tidigare år. Övrig träning är till stor del basketen.

 

Jag har hittills i år ägnat mig åt 99 st träningspass, snart sprungit 20 mil, och lagt ner mer än 82 timmat på träning, varav ca 17:37 timmar är löpning.

 

Det gör att jag ligger på 22:a plats i kommuntoppen. :) Det ska bli kul att följa och jämföra med andra år.

Av Malin de Besche - 27 maj 2013 23:30

Det har varit en välfylld helg och känslan av att jag skulle behöva vila upp mig efter helgen infann sig igår. Men jag vaknade pigg och utvilad i morse. Och tur var väl det eftersom att det var en bilresa på ca 3 timmar som väntade mig.


Medan jag satt där i bilen så tänkte jag på mitt stackars ben som hållt på att krångla så länge. Som tur var hade jag en tennisboll i väskan sedan jag behövde sätta tryck under foten.

Så den la jag under låret under lite olika lägen för att massera en spänd muskel efter löparrundan. Så i över en timme mjukade jag upp mitt ben.

 

Det var roligt att träffa kollegorna i Motala. Sist jag var där pratade vi om träning och hälsa. Det första de säger til mig när jag klev innan för dörren (efter att vi konstaterat att det var kul att ses igen) så sa den ena kollegan att hon börjat springa sedan sist och den andra sa att han börjat äta mer sallad och gå ner i vikt. Det var kul att höra att de tagit till sig det man sagt och att de börjat leva ett hälsosammare liv.



När jag kom hem var det dags för städning igen. Jag skulle få över lite grannar på Tupperwareparty som min syster tjatat på mig att hSmoothChoppera. Jag bjöd som vanligt på fruktsallad och turkisk yoghurt ned honung.


Min syster bakade Budapestbakelse som demo. Så en liten bit onyttigt åt jag idag. Jag köpte bla en burk som heter "Smooth chopper" och som jag tror kommer att komma till stor användning framöver när jag för mina smoothies.

  

Man drar i en del precis som man gör med en utombordsmotor till båt, och fort går det. Bara ett par drag så är allt hackat.








När alla gått svängde jag ihop en middag på lite fiberpasta med en tonfiskröra på tonfisk, krossade tomater, blad spent och tärnad  aubergine sant en liten skvätt grädde. Uppskaddades av båda barnen.

Därefter var det dags att hämta dottern på scouterna.


Till sist fick jag min löparrunda. Det var riktigt skönt och behagligt att ge sig ut och benen kändes starka. Men när jag sprungit i vad jag uppskattade till 2 kilometer ökade jag farten. Det gick bra till en början, men efter ytterligare 2 kilometer började jag känna av benet som jag kännt av tidigare. Och sista 2 kilometerna var jag tungen att gå.


Det skulle kunna vara så att jag lyckades mjuka upp benet under bilresan och nu när jag sprang och dessutom ökade på farten att det låste benet. För jag hade tom svårt att gått.

Efter "löparrundan" fick jag lite björnmassage av barnen. Frågan är om jag ska vila nu ett tag och forsätta vila och samtidigt massera mig själv med en tennisboll. Så snart, hoppas jag få springa helt smärtfritt,

Av Malin de Besche - 26 maj 2013 23:20

Dagen började med härligt vår/sommarväder, med strålande sol och en sval bris. Uppklädda inför konfirmationen rusade vi ut i bilen för att åka till kyrkan. Att ta med sig kvajen visade sig vara ett bra drag.


Med tonårsbarn är det som med riktigt små barn. Man kan inte riktigt planera tiden för att det är alltid något som gör att du inte kan komma iväg som du planerat. Med riktigt små barn så blir man tvungen att utföra blöjbyten lagom till man fått på dem kläderna. Med tonåringar så tjatar man sig blå att de ska skynda på och när man ska sätta sig i bilen så bara måste de fixa håret, eller något annat viktigt.

Vi kom in i kyrkan samtidigt som kofirmanderna (!), så vi missade ju inget i varje fall. Kändes skönt att få synderna förlåtna stax därpå. ;-)

En rolig, inte så traditionell präst och ett litet roande uppträdande innan vi åkte vidare till konfirmationskaffet.

   

När vi kommit ut från kyrkan igen var solen borta och ju längre tiden gick, ju gråare blev det och till slut regnade det ordentligt. Så vi fick sitta inne och äta smörgåstårta och dricka kaffe. Jag mådde mycket bättre än vad jag brukar efter ha ätit smörgåstårta. Jag gissar att det har att göra med att min vän som gjorde dessa smörgåstårtor, kraftigt hade reducerat majonäsen och ersatt ett lager med färskost och ökat mängden gräddfil.


När jag sedan kom hem satte jag igång att sopa igen spåren efter helgens festande. När jag sedan även fått i mig middag gjorde min mage lite uppror. Det har inte varit bara hälsosam mat jag har fått i mig den här helgen. Dessutom hade det blivit 2 vilodagar eftersom att jag helt enkelt inte hunnit med annat. Så behovet av en löparrunda var enormt. Tänkte inte springa jättelångt, utan någonstans runt 6-7 kilometer.


Passet kändes bra och jag tänkte en del på löptekniken och fotnedsättningen. Dessutom kändes det som att jag höll ett ganska bra tempo. Som vanligt var det baksida lår som var den första kroppsdelen som började gnälla om att det var lite jobbigt. Flåset låg på en rätt bra nivå. Jag fick upp flåset med det utmanades inte direkt.

När jag kom hem kollade jag klickan på stoppuret (GPS-klockan var urladdad) och såg att det stod 48:10. Funderade på om det kunde vara ett sådant där pass där allt känns bra för att man inte tar i tillräckligt trots att det känns som man flyger fram.


Men när jag sedan efter duschen mätte upp rundan på jogg.se fick jag se att jag hade sprungit drygt 9,6kilometer. Det gav ett snitt på 5:00min/kilometer. Rätt ok tempo. Lite tungt var det i benen, men det berodde nog delvis på att kläderna blev lite tyngre av allt duggregn.

Kollade i min träningskalender hur min tränignsvecka sett ut. Även om jag inte kunnat följa min träningsplan för den här veckan fullt ut så var det en rätt bra träningsvecka.

 

Jag ligger för tillfället på 22 plats på antal sprungna kilometer under maj månad i min hurtiga kommun. :)

Avslutade den här helgen med fruktsallad och lite Turkisk yoghurt och magen mår mycket bättre.

Av Malin de Besche - 25 maj 2013 23:29

Utmattning kan vara av totalt olika slag. Man kan vara utmattad på väldigt många olika sätt. Man kan ha tränat så hårt att alla energidepåer är slut, man kan havarit ,ed om sådant som tröttat ut en psykiskt. Dagens aktiviteter är nog lite av varje.


Jag har haft en fantastisk dag under en klarblå himmel med vänner och familj och sitter nu och ska varva ner för att kunna gå och lägga mig och ladda om för ytterligare en fullspäckad dag.

Vi fick starta dagen ganska tidigt för att vara oss en lördag. Direkt efter frukosten gjorde vi oss klara för en dag på Skansen. De var inte helt lätt att få fart på 3 tonåringar. (Min dotter hade en kompis på besök).

Vi mötte upp mitt Gudbarn och min bror och hans familj.

Varje år ordnar mitt jobb med en familjedag på Skansen. Förra årets beök kan du läsa om här. Vi får mat, karusellbiljetter, ponnyridning, ansiktsmålning och massa annat utöver en heldag på Skansen. Det var så mycket att göra att vi knappt hann titta på djuren.

               

Jag hade planerat tiden in i minsta detalj för att hinna hem och fixa inför dotterns kalas med kompisarna. Men som vanligt när jag planerar minutiöst så spricker schemat av olika anledningar. Denna gång berodde det på att det blev problem med alla färdmedel vi valde för hemfärd. När vi hoppat på spårvagnen från Djurgården till Skansen så stannade spårvagnen redan efter en station. Då hade en Taxi krockat med en annan spårvagn, vilket ledde till en massa köer. Så vi gick av och knallade ut ur Djugårn och över bron för att ta bussen. När vi sedan hoppat på tunnelbanan var det tågköer eller liknande som gjorde att vi blev stående en stund.

Och det sista färdmelet var buss och den fick såklart problem med dörrarna. Så vi fick inte mer än 15 minuter på oss att förbereda inför kalaset.

På vägen hem med bussen var jag så slut att jag nickade till flera gånger. En heldag i friska luften, strålande sol och en heldags promenad med massa aktiviteter, då är man trött sen. Det var inte jättelockande med kalas då och när man dessutom fick stressa fram grejerna. Men jag fick mycket och bra hjälp av sonen och min guddotter.

Att sedan ha kalas för ett gäng 13-14 åriga tjejer, DET tar på krafterna.

Tacos, fruktsallad med glass och grädde stod på menyn. Och så en massa chips, godis och läsk såklart.


När huset blivit tomt kollade vi på film och nu ska den här trötta kroppen som inte orkade med någon löparrunda efter den här dagen, ladda batterierna inför imorgon när vi ska på konfirmation.

Av Malin de Besche - 24 maj 2013 23:31

Midnattsloppet slår nytt rekord igen, och jag får vara med på denna fantastiska fest. Vilken tur att jag anmälde mig i tid. :) Det är en fantastiskt rolig folkfest. Nackdelen med att det är så populärt är att man i så lång tid i förväg måste bestämma sig för att springa för att säkra en plats.

Fullsatt midnattslopp  

Men så är det ju. Det gäller att snabbt vara framme för att kakburken inte ska hinna ta slut.


"Malin de Besche!
Tack för din anmälan till Midnattsloppet Stockholm!
Du är anmäld i klassen: Kvinnor (K), Startgrupp 3C.

Ditt startbevis skickas till dig via mejl ca 2 veckor innan loppet. Det behöver du skriva ut (även ok att visa upp i din smartphone eller dylikt) och ta med dig till den Stadiumbutik du valt för utlämning av deltagartröja och tidtagningschip mellan den 10 - 17 augusti 2013."

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se