Alla inlägg den 9 december 2013

Av Malin de Besche - 9 december 2013 23:00

Det är så plågsamt när man känner att den sista droppen kraft är förbrukad och illamåendet börjar tränga fram. Men efteråt så känns det såå bra. Om det handlar om att smärtan upphör och kontrasten gör att det känns bra, eller om det handlar om att man är nöjd över att man överlevde ska jag låte vara osagt. Kanske lite både och.


Idag körde jag cirkelfys med tjejerna. Jag delade upp övningarna i 6 stationer som de fick jobba i 45 sekunder och sedan hade 15 sekunder på sig att byta station för att köra vidare. Efter ett varv fick de ta lite vatten. Sen fick de köra 2 varv på raken utan vila.

Station 1: Rygglyft liggandes på magen. Vid varje lyft skulle de dra bak armbågarna och ihop med skulderbladen.

Station 2: Benböj med basketboll i ryggen, mot väggen

Station 3: Stående på alla fyra, sträcka ut en arm och ett ben diagonalt för att sedan krumma ihop och låta armbåge och knä mötas. Efter 20 sekunder skulle de byta arm och ben

Station 4: Stående i plankan på händer och fötter för att sedan ta fram en fot och placera bredvid händerna. I ett hopp byta plats på fötterna, fram och tillbaka till de 45 minuterna gått

Station 5: Höftlyft med fötterna på en basketboll

Station 6: Burpees


När de gick in på det tredje varvet började de gnällas om hur jobbigt det var och att de inte orkade mer. Då sa jag att om någon inte tar i allt vad de klarar av så skulle vi köra ett varv till. Så de kämpade på.

När fysen var över och vi gick över på mer bollövningar glömde de bort hur de höll på att svimma och dö och allt vad det var. De verkade ganska glada. :)


Efter tjejernas träning så hade jag egen träning. Det innebar en hel del springa. Men det kände jag var den lätta biten. Det jobbiga var när vi körde krig,eller köttfärs som tjejerna kallar det. Det innebär att mankör alla mot alla, tre personer i taget. När man sätter bollen byter man med en lagkamrat, så det hela tiden är 3 inne och "krigar". Då blir det mer uthållighet och styrka. Det blir mycket mer intesivt än att springa. Plötsligt kändes det som att jag inte hade någon kondition alls. Det svajade till ibland och det var som om jag var påväg att svimma. Men jag bortsåg från det såklart och körde på. Vi vann 2 av 3 matcher så det måste ju tyda på att vi kämpade på bra.

Det kändes som att jag inte klarade av mer när jag äntligen plötsligt satte bollen.


Efte duschen kände jag hur ont jag hade i låret där jag hade fått en rejäl smäll från ett knä. Det kändes bara just när jag fick smällen, men gick till synes över fram till dess att träningen var över. Hoppas att en god natts sömn löser det.


#Basket #Träning #Utmattning #Cirkelfys

ANNONS
Av Malin de Besche - 9 december 2013 07:00

Det är måndag och det brukar vara extra svårt att komma upp och komma igång. Steg nummer ett är ju att gå och lägga sig i tid. Men man kan ju ändå känna sig lite seg och trött i varje fall. Det är ju måndag. Då behöver man all hjälp man kan få för att få den där raketstarten.


 

Även om det bär emot, även om kroppen bara skriker att kudden är det skönaste som finns så måste du släpa dig upp. Och du släpar dig upp såklart för att du måste. Men hur effektiv är du på morgonen och hur lång tid tar det innan du känner dig vaken.


Jag lever inte varje dag efter den här klokheten men när jag gör det är det som om att jag blir full av energi. Det handlar om den gamla hederliga morgongympan. Det som era föräldrars mor- och farföräldrar pratade om, innan människan blev för jäktad. Det kan kännas lite töntigt med morgongympa, men det går lika bra med morgonyoga. Bara att röra på sig på morgonen gör att du vaknar till och får mycket mer energi. Det behöver inte ta mer än 5 minuter heller. (Troligtvis kortare tid än alla snoozningar"). När mitt knä var som värst låg jag kvar i sängen och gjorde knäövningar. Då var det omöjligt att "snooza" om igen. Då pratar vi om rörelse i ca 1 minut, och bara på den korta tiden vaknade jag till.

 

Det här är bara tips på lite rörelser. Det behöver inte vara så avancerat. Det räcker med att man rör på kroppen och sträcker på den. Men om man vill så kan man bara googla på "morgonyoga" så finns det massor av olika program på 5 minuter.


#Julkalender #9december #Morgonyoga #VäckaKroppen #raketstart #Måndagmorgon

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se