Inlägg publicerade under kategorin Resa

Av Malin de Besche - 24 april 2016 21:59

Med mitt nu rätt oregelbundna liv så måste jag aktivt välja att upprätthålla träningen och inte bara köra på som jag kunnat göra tidigare. Jag funderade inte så mycket på träningen utan jag visste bara vad jag skulle göra och körde på. Men nu ska den då upprätthållas medvetet.

Fredagen blev en vilodag, såväl som dagen idag. Jag jobbade över och när jag kom hem så fixade jag middag och sen åkte in till stan för att umgås med lite vänner. Det blev ganska sent så också en sen morgon. Men jag såg till att städa upp hemma och när jag äntligen kände att jag vaknat till liv så gav jag mig ut på en runda som jag växlade mellan gång och löpning. 45 minuter bara för att samla kilometer i benen. Under den tiden hann jag ta mig 7,44km, vilket är en snittid på 6:08/km. En rätt ok runda men det är stelt i benen och smärttröskeln låg väl på ungefär 2 (1-10-skala). Vädret var ganksa kallt och blåsigt men älskar ändå den här rundan runt skön.

Jag tog en liten paus från löpningen och stannade till i utegymmet. När jag kört mina latsdrag, axelpress, squats, rygglift och benlyft så blev det lite lättare att springa sen den lilla bit jag hade kvar. Men i slutet av rundan så kände jag att mina muskler behöver vila.

Det var den träning jag fick till den här helgen, om man inte räknat med när jag och dottern sprang runt och letade balklänning till henne och givetvis promenaden för att träffa lite vänner till kvällen.

Nu i veckan så är det dags att köra ett race till Danmark igen och jag har packat väskan. Hotellet jag normalt bor på saknar tyvärr ett gym. Vet inte hur det är med det här vi ska bo på nu, så jag förbereder mig på att det blir träning på hotellrummet. Så att få till mina rehabövningar så har jag packat gummibandet.

Planen är också att få till en löparrunda under de här dagarna. På det här sättet hoppas jag på att kunna upprätthålla träningen trots att jag är på resande fot med väldigt lite fritid.

#Resa #Packning #SnartSkadefri #skadefri2016 #Gummiband #TräningPåResan #Löpning

Av Malin de Besche - 1 januari 2016 12:21

Den sista tillbakablicken är inte så långt tillbaka. Men även det i närtid kan man behöva påminnas om. Jag har haft ett fantastiskt 2015 trots skador och det som hållit mig tillbaka och inte kunna göra allt jag vill. Fast jag har viljan och drivet att göra det bästa av situationen. Se mer till vad jag kan göra än inte kan.

Oktober

Under oktober fortsatte vi kämpa med Paoloutmaningen. Efter fem veckor avgjordes det. Jag hamnade på femte plats på företagets individtopp men hela mitt lag höll hög nivå och vann lagtoppen.

När utmaningen var över så startade jag ett löpprogram för att komma igång med löpningen.

November

Inspirerad av träningsupplägget från utmaningen med en kvart om dagen så fortsatte jag med att skapa mina egna pass på 15-20 minuter på morgonen innan arbetsdagens början. Vid det här laget kan jag nog säga att det har blivit en ny vana. Min träning bestod i huvudsak av dessa pass samt Stockholmsfysträning 2 dagar i veckan.

Jag började också att resa en hel del i jobbet och då var det många av dessa pass som försvann. Det fanns inte så mycket tillfällen till träning. Så även här fick 15-minuterspassen stå för min träning.

Varje dag efter arbetsdagen innan vi skulle ut och äta så körde jag ett pass på hotellrummet.

December

Under december gav jag upp löpprogrammet. Jag lyckades inte hålla det i varje fall med alla resor. Så jag satasde på att få upp konditionen på andra sätt, för den har verkligen fått sig en törn. Jag la in en del tempo i mina korta pass och genom Stockholmsfysträning så blev det också en del kondition.

December månad är ju avslutningarnas månad. Och jag fick spela basket som jag inte gjort på väldigt länge. Jag spelade i föräldrarlaget mot min dotters lag och de övriga tjejerna som jag tidigare coachat. Ruskigt kul. Kanske ska jag hoppa på att köra föräldrarbasketen.

Sen har vi ju självklart festen då vi tackar av 2015. Jag är så glad ör de människor som jag har i mitt liv och de äventyr och utmaningar jag fått under året. Det enda som kunde ha varit bättre är min trasiga kropp. Men det är något för 2016 att få ordning på.

#15medPaolo #Hotellrumsträning #GymPåJobbet #Stockholmsfysträning #Basket #Basketmatch #Föräldrarbasket #Fys #Kondition #Utegym #Vinterträning #Nyår #Nyårsfest #GottNyttÅr #2016 #Rislykta #Hummer #Oxfile #Potatisgratäng

Av Malin de Besche - 29 december 2015 22:27

För att få lite koll på vad jag gjort under året och vad jag kan förbättra så kör jag ytterligare en tillbakablick, den här gången är det våren och försommaren som ska vara den bästa träningsperioden när man är löpare.

April

Under april gick jag till den senaste sjukgymnasten jag har besökt och jag var ganska duktig på att hålla igång med mina rehabövningar. Och de flesta av dom kör jag fortfarande och lägger som inslag i den vanliga träningen. Dock lite mer intensivt för att göra det hela lite roligare.

En övning som egentligen fallit helt i glömska är en som jag tyckte var ganska svår rent tekniskt att få till var den när jag skulle kliva upp på ett trappsteg med ett gummiband utan att skjuta ifrån för mycket med det nedre benet.

Jag bestämde mig också denna månad för att jag skulle lägga ner basketen. Jag skulle börja lägga fokus på att bli frisk och hel i kroppen i en tid då jag väntade att jobbet skulle börja kräva mer av min tid.

En av mina rädslor var att jag skulle bli försoffad nu när jag inte skulle ha basketen som drog i mig. Vilket inte alls varit fallet, även om det blivit något mindre träning.

Jag körde en hel del träning i utegymmen vi har i kommunen för att stärka kroppen och klara det planerade loppet ToughViking. Jag la mycket fokus på att stärka greppstyrkan men också mycket på att stärka kroppen generellt.

Maj

Jag utförde ToughViking med en skadad kropp. Det gick bra efter omständigheterna. Jag fick lite sviter från loppet men inte värre än att jag kunde jobba bort det med mina rehabövningar som jag flitigt fortsatte med.

Juni

Jag fortsatte flitigt med min rehabträning. Jag tog den med mig till Åland när vi firade midsommar, jag körde träning i utegym och ersatte löpningen med power walks.

Men det bästa med den här månaden var resan med mina baskettjejer till Spanien som var vår avslutningsresa nu när vi skulle lägga ner laget. Vi lyckades få in ett antal morgonträningar, men framför allt var det ett äventyr där vi gjorde mycket och upptäckte många saker.

#Tillbakablick #Träning #Rehab #ToughViking

Av Malin de Besche - 15 december 2015 21:32

Det är ett hektiskt schema vi har på dessa tjänsteresor som inte ger mycket till fritid. Därför gäller det att vara effektiv för att få till träningen. Det blir korta och intesiva pass. Totalt blir dagens pass som ett längre, bara upp delat i två.

I morse när jag vaknade kände jag en viss uns av huvudvärk. Blev lite irriterad då jag hade planerat att köra ett morgonpass. Men så tänkte jag att jag har tränat med huvvudvärk många gånger tidigare och då brukar det kännas bättre. Värken försvinner med blodflödet i huvudet.

Så jag klädde om och trotsade huvudvärken med att köra ett morgonpass. Ett pass som gav överkroppen en utmaning. Ett cirkelpass på 15 minuter inspirerat från #15MedPaolo

1. Armhävning med hopp - 10st

Armhävning med en hand i axelhöjd oxh en i höjd med huvudet. I ett hopp med händerna byter händerna plats

2. Spindelmannen - 20st

Plankan där man drar upp knät mot armbågen, ett i taget.

3. Plankan med dipp - 20st

Man står i plankan sedan dippar man ner höften i golvet, en i taget, fram och tillbaka

4. Kålmasken - 10st

Man står på händer och fötter med rumpan pikande mot taket. Sedan dyker man ner med huvudet och sedan för kroppen framåt mellan händerna och vinkar sedan upp huvudet upp mot taket.

5. Stjärnan - 20st

Man går ner i ett utfallssteg med händerna rakt ut åt sidorna. I ett hopp byter man platst på benen.

När vi kommit iväg till fabriken där vi hade vårt möte fick jag frågan om jag tränat. Jag svarade ja och då fick jag visa mitt program. Det var en lång dag med mycket stillasittande så till kvällen sen var jag glad när insåg att jag skulle hinna med ett till träningspass. Ytterligare ett kort pass. En del tycker att jag är knäpp, men om jag hade sagt att jag hade gjort ett pass på en timme så hade ingen tyckt att det varit konstigt och nu blev det 2 pass kortare en en timme tillsammans.

Kvällspasset la jag mer fokus på bålen och körde i 20 minuter.

1. Skruven - 20st

Jag står i en planka med fötterna på fotöljen. Sedan för jag ena knät mot motsatt armbåge i snabbt tempo

2. Spindelmannen - 20st

se ovan

3. Plankan med dipp - 20st

4. Benfällarn med höftlygt - 12st

Jag höll mig fast i bordsbenet lyfte upp fötterna med raka ben upp mot taket till jag lyft höften så högt jag kunde för att sedan fälla raka ben ner mot golvet

5. Höftlyft - 20st

Liggandes på golvet och fötterna på fotöljen gå upp i ett höftlyft.

Efter passet gick jag ner och åt med mina kollegor i hotellrestaurangen. God mat och dryck för att sedan borsta tänderna. Något jag också gör morgon och kväll.

#Cirkelträning #Hotellrumsträning #fys #KortaIntensivaPass #TräningPåResan #15MinuterOmDagen

Av Malin de Besche - 7 december 2015 21:09

Det kommer att bli en hel del resor för mig framöver och om man inte planerar för det så kommer träningen att bli lidande. Idag är jag väldigt glad att jag var med i Paolos utmaning i höstas. På så sätt har jag fått masa inspiration att få till hotellrumsträning.

Jag var tvungen att gå upp tidigt i morse och packa det sista innan frukost. Den här gången tänkte jag verkligen på hur mycket vätska jag hade med mig så att jag inte ska riskera att bli av med något i säkerhetskontrollen. Och jag såg till att packa ner kläder att kunna köra ett träningspass i. Eftersom att jag kör på rummet krävs inga träningsskor som tar plats i den lilla väska jag har för att kunna ha bara handbagage.

Efter en dags jobb var det dags att checka in på hotellet. Vi bestämde en tid för att ses och äta middag så att jag skulle gott och väl hinna med min hotellrumsträning.

Jag hann till och med att ta det lite lugnt innan jag bytte om. Sen funderade jag på vilka övningar som jag skulle köra. Jag tod det lilla block och penna som låg på rummet för att skriva ner vad jag skulle köra. För när jag går in i det där körläget så är det himla lätt att jag glömmer vad nästa övning är. Och jag vill inte behöva stanna upp bara för att fundera. Endast en liten snabb blick ska få mig på rätt spår om jag glömmer av.

Man hinner bli riktigt svettig på de 20 minuter som jag kör. Bara man håller högt tempo utan pauser så är detta ett tufft pass. Man tar helt enkelt bort pauserna i gymminglet och komprimerar tiden som passet tar.

När jag duschat och snyggat till mig så gick vi in i det närliggande köpcentrumet. Där gick vi och åt på en buffé. Gymt bra mat! Fräsha råvaror och vällagad mat. Inga trasiga urplockade kantiner. Utan allt såg aptitligt ut och laxbitarna var hela. Det gick att välja att äta riktigt nyttig mat. Det var på restaurang Dalle Valle i Fields shoppingcenter. Och medan vi satt och åt vår buffé så kunde man se att de som beställt från menyn hade också fått mat som helt fantastisk ut. Dessutom är det halva priset efter kl 16 på menymaten. Så det kommer jag nog att testa nästa gång jag får tillfälle. Nu dags att ladda batterierna för ett nytt arbetspass imorgon.

#Cirkelfys #Fyspass #Hotellrumsträning #15medPaolo #15MinuterOmDagen #Snabbpasset #GodMat #Restaurangtips #Copenhagen #FieldsShoppingcenter #Danmark

Av Malin de Besche - 16 november 2015 23:30

När man får resa i jobbet så kan man lätt känna att man inte har tiden till att träna. En fullspäckad tag till en kort stund till egen tid för ombyte innan det är dags att ge sig iväg till middagen. När ska man hinna med sitt träningspass.

En sak som Paoloutmaningen gav mig var just att kunna utforma ett kort men intensivt träningspass och känna sig nöjd med det. Kör man bara tillräckligt intensivt så ger det lika mycket som ett längre pass i något lägre tempo. Så nu när jag har åkt till Danmark för at vara här i 2 dagar så petade jag in ett snabbt 15-minuters pass.

Vi körde en heldag med möten i ett varmt konferensrum med få pauser och dplig luft. Så något mör i kroppen när vi tog en välbehövlig promenad till hotellet. Det var skönt trots att det var lite svalt ute.

Behovet att att ge kroppen en utmaning fanns fortfarande så jag letade upp ett gammalt inlägg från när jag körde Paoloutmaningen och körde på. Det här var ju en av anledningarna till att jag ville köra den. Att lära sig att peta in ett snabbt träningspass när tiden är knapp.

Det blev alltså en cirkelträning på 15 minuter på hotellrummet med dessa övningar.

1. Jumping Jacks - 20st (hoppa in och ut med armar och ben)

2. Spindelmannen - 20st (Plankan och dra in knä mot armbåge på samma sida)

3. Bulgariska splits - 10st/ben (Enbensböj med en fot på pallen bakom kroppen)

4. Skruven - 20st (Hög planka med fötter på pall och vrida knä mot motsatt armbåge)

5. Benböj med sidekick - 20st

Sen var det bara att duscha och klä om så var jag redo även för kvällsaktiviteten. Skönt att få vakna lite till liv efter en tröttsam och stillasittande dag. Och nöjd med att ha fått in ett träningspass på en dag med så knappa tide.

#TräningPåResan ##TränaPåHotellrummet #15minuterOmDagen #Kort&Intensivt

Av Malin de Besche - 22 augusti 2015 11:03

Det är fortfarande lite sommar kvar och man lever lite som i minisemester. Det är en utmaning att få till träningen när det är så mycket annat som drar. Egentligen finns inga ursäkter. Man kan ju alltid köra den där kvarten om dagen men…

Jag har lite svårt att få in i huvudet att det räcker med en kvart. Så när det är mycket sommaraktiviteter som fortfarande händer så är det lätt att se att det som att man inte har någon träningstid över.

I förrgår var hade vi konferens på fotografiska. Fantastisk utsikt, god mat och en del fascinerande foton i utställningen.

När vi jobbat en hel dag så tog vi oss ut till Fjäderholmarna för att äta på Rökeriet där. Väldigt god mat och strålande sol.

Förrätt: Skärgårdsmix innehållande rökt lax, rökt böckling, mussla, rökt makrill och räkor.

Varmrätt: Varmrökt lax

Efterrätt: Hjortronpannacotta

Igår direkt efter jobbet så tog jag mig till Kapellskär för att åka ut till Åland. Frågan är hur mycket träning jag kommer att få till den här helgen.

Men om jag verkligen gått in för det så hade jag ju kunnat gå upp lite tidigare och träna en kvart direkt på morgonen både i går och i morse.

Igår dök det upp ett mail från personalklubben. En inbjudan att gå ihop i lag och delta i Paolo Robertos utmaning 15 minuter om dagen. Det kanske kan vara starten för att faktiskt få in i huvudet att man inte behöver packa träningsväskan, ta med sig duschgrejer och ombyte för att få till träningen. Eller snöra på sig löparskorna. När tiden är knapp så kan man faktiskt bara ge kroppen vad den behöver.

#15minuterOmDagen #PaoloRoberto #Träning #Åland #TräningUnderResan

Av Malin de Besche - 12 augusti 2015 20:53

Hela resan har jag haft lite svajigt med uppkoppling. Men även fulla dagar har gjort att det har varit svårt att hitta tiden att blogga om mina dagar. Den här veckan har verkligen varit annorlunda än mina vanliga dagar. Det har varit som ett helt annat liv.

Jag har haft en fantastisk resa. Både jag och min kompis Veronica är mer än gärna aktiva på vår semester, vilket gör henne till det mest perfekta ressällskapet för mig. Men tränings- och matvanorna var som bortblåsta. Livet man lever i ett stekhett Spanien har en helt annan rytm.

Vi gick upp senare då vi kom i säng ganska sent. Och vi kom i säng ganska sent då man äter middag mycket senare. Man orkar inte äta middag under stekhet sol, och restaurangerna öppnar långt senare. Vi åt middag framåt elva, tolv på kvällarna. Gick upp under förmiddagen och sen gav oss ut på något äventyr.

Första dagen tog vi det ganska lugnt eftersom att vi hade kommit så sent dagen innan och man är lite mör efter flygresan. Men vi började med en riktig Spansk specialitet, Paella

Onsdagen åkte vi till det gamla romerska badet i dalen i La Hedonia öster om Manilva.

Vattnet i det gamla romerska badet har en hög svavelhalt speciellt under sommaren. Vattnet har i regel en tandkrämsvit färg med en nyans åt det gröna. Källan till detta mineralrika vatten är kalkstensåsen Sierra Utera som ligger ovanför Manilva.
Rent svavel är i normala fall luktfri men när svavel kombineras med väte produceras svavelväte som luktar ruttna ägg. Svavel kan vara bra om du lider av hudproblem. Är du modig nog att stå ut med lukten är det bara att kasta sig i det hälsobringande vattnet. Vi tog en liten vandring upp för vattenet till dess att vi kom till att det var igenväxt. Vi va lite rädda för vilka djur vi kunde tänkas möte. Så då gick vi tillbaka. Sen smörjde vi in oss i lera, njöt i solen en stund innan leran tvättades bort i det lite luktande vattnet som man vid det laget vant sig vid.

Dagen därpå åkte vi till Gibraltar. Det var nu andra gången men den här gången blev det en ännu större upplevelse. Vi började med att ta en delfinsafari som bjöd på massor av delfiner, innan vi åkte upp i bergen. Och den här gången var aporna mer aktiva, vi gick in i st Michaels Cave och i The great Siege Tunnels.

St Michaels Cave
St Michaels Cave är en grotta med imponerande droppstensformationer. Grottan användes som sjukhus under andra världskriget.
The Great Siege Tunnels
Det är ett stort tunnelsystem som användes under kriget 1779-1783. Det användes som försvarssystem.

Fredagen bjöd på en fantastisk kajakpaddling. Först paddalde vi bort till en bro som Hitler gav till Franco som en gåva. Därefter paddalde vi längs floden bort till stranden där floden mötte havet. Vi såg massa hoppande fiskar och vackra bygnader. Tyvärr inga Flamingos som de lockar med nere i hamnen. Men det var ändå en helt underbar tur. Och detta var nog det närmsta träning jag kom under den här resan. :)

På kvällen åkte vi till Feria Manilva. När Spanjorerna har "Feria" så bygger de upp en stor festplats med karuseller, olika typer av stånd och discotek. Det är en fest som varar i flera dagar. Den öppnar sent på kvällen och håller på hela natten till morgonen därpå. Och under hela den här tiden så springer det barn på festplatsen.

Lördagen åkte vi till San Luis de Sabinillas och kollade upplevde en Carnival.

Söndagen tog vi oss till Ronda och kollade på de denna gulliga lilla stad som var byggd på fantastiska berg. Staden delas av en 120 meter djup ravin, (el Tajo), som bildats av floden Guadalevín. Tre broar leder över ravinen, en romersk som byggdes för mer 2 000 år sedan, en morisk, kallad Puente Arabe samt en som påbörjades 1751 och som blev klar först 1793. Den kallas lite oegentligt för Puente Nuevo (Nya bron).

Jag kommer alltid att minnas denna resa med stor glädje. Jag har fått uppleva så mycket. Och att jag inte fick till mycket till träning förutom lite lättare rehabövningar och yoga på stranden (en dag), det gjorde ingenting. Mattiderna var helt åt skogen, men det är det liv man lever här när det är så ruskigt varmt.

Idag var min fösta arbetsdag på kontoret. Det gick förvånadvärt lätt att komma in i rutinerna igen och komma upp på morgonen. Den här dagen har varit totala motsatsen till hur jag levt den senaste veckan för att inte säga senaste 3 veckorna under hela min semester.
Efter jobbet åkte jag och mötte upp lite vänner för ett rejält fyspass som gjorde att jag blev totalt slutkörd. Det var länge sen jag tränade så hårt. Frågan är om jag kan gå ordentligt imorgon. Ett helt annat liv.

<<< Juni 2016

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )