Alla inlägg under april 2015

Av Malin de Besche - 28 april 2015 22:53

Igår blev en något ofrivillig vilodag. Vilodag från träning i varje fall. Fokus för mig nu är att hålla sjukgymnastiken även om jag verkligen vill att jag ska hinna med lite mer träning också. Så då gäller att vara lite kreativ så att det inte blir en stressfaktor att få till.


Jag är i ett läge då det skulle vara ganska enkelt att säga att jag inte har tid att träna. Ett jobb som kräver mer av min tid just nu och många andra delar i livet som jag måste se till att få på plats. Men jag vill inte vara en av de som inte finner tiden att investera i sin hälsa.

Jag vaknade hyfsat tidigt idag och ju tidigare jag vaknar och kommer iväg ju snabbare kommer jag till jobbet då köerna inte hunnit tätna på. Då passar det perfekt att köra lite morgonträning. Jag ser då till att få in sjukgymnastiken i träningen för att effektivisera ytterligare.

 

Jag började som vanligt med lite uppvärmning på crosstrainern. Men sen körde jag 2 varv med en gäng olika övningar.

  • Mina vanliga 3 övningar på pilatesbollen
  • Plankan med vrid (knä mot arbåge samma sidan över till motsatt armbåge) 10st/ben
  • Rygglyft 20st
  • Kliva upp på trapp med belastning på "steget" som drar upp kroppen medan motsatt ben spänner gummibandet. 10st/ben
  • Kick med gummiband och vikt 5st/ben och håll (dvs 10st/ben)
  • Squats med en arm rakt upp längsmed örat en arm ner framför kroppen.
  • Benpendlign med höftlyft 20st
  • Plankan 1,5 minut

När jag var klar så var det bara att duscha, fixa frukost och börja jobba. Grymt bra start på dagen!

Något senare fick jag massage. Precis vad jag behövde i min stela rygg.


#BraStart #Skadefri2015 #Snartskadefri #Sjukgymnastik #Rehabövningar #Bålstabilietet

ANNONS
Av Malin de Besche - 27 april 2015 22:43

Det finns alltid två sidor av ett mynt. Snart har vi haft vår sista träning både tjejerna och mina damträningar, och då kommer jag inte ha den där schemalagda träningen. Den där icke förhandlingsbara tiden som jag idag lägger på basketträningen.


Om man ska se det från den ljusa sidan så kommer jag att få mer tid. Jag kommer inte att vara låst vid fasta tider och jag kommer kunna köra min träning på anpassade tider då det inte spelar någon roll om jag börjar träna kl 20 eller 20:15. Nu när mitt arbete kommer att ta lite större utrymme och då inte helt enkelt att veta vilka dagar så är det ju perfekt att jag frigör tid.


Idag så hade jag massor att hinna med och fick hoppa över min damträning. Men planerade att köra på egen hand när jag klarat av mina måsten. Men allt drog ut på tiden och klockan blev lite mycket. Det är dags att varva ner snarare att dra upp pulsen.

Det här är det jag är lite rädd för kommer hända. Nu när jag inte har den där orubbliga basketträningen både när det kommer till coaching och egen träning att jag kommer släppa in mer måsten och därmed på bekostnad på träningen. Kommer jag att bli försoffad? Kommer jag fylla den tiden med måsten istället?

 

När jag uttryckt den här oron tidigare så har jag fått höra att det kommer aldrig jag bli. Du som är igång så mycket. Men jag har också en tendens att låta måsten att ta över om jag inte har något annat inplanerat.

Troligen är det just det jag måste göra. Planera in träningen och då göra det vecka för vecka eftersom att jag inte vet hur mina veckor kommer att se ut.


#Skadefri2015 #SnartSkadefri #IngenTräningIdag

ANNONS
Av Malin de Besche - 26 april 2015 21:39

Nu när jag inte kan träna på som jag gjort tidigare så läser jag på lite grann istället. Jag plockade fram den literatur som jag har kring träning. Ska börja läsa på lite för att skapa mig en bild av hur jag ska jobba vidare mot min toppform igen.


Det är en liten hög som jag lyckats samla på mig i SISUs bokklubb. Högen innehåller allt ifrån styrka och funktionell träning, tekniker, mental träning till fystester. Men även en bok om lite enklare närlingslära och massa goda recept.

 

Mat för dig som tränar, var ett tag sen jag kollade i. Men jag matplanerade lite idag och plockade faktiskt en hel del recept därifrån. Nu ska jag bara bli skadefri så jag kan börja köra igång på riktigt.


Sen åkte jag till IKEA för att handla lite smågrejer. Såklart blev det lite mer än jag tänkt från början, men det blev en hel del bra grejer. Bla köpte jag några glasburkar så jag kan förvara mat, tillbehör och smaksättare i när jag börjat göra recepten i boken.


När jag kom hem så började jag montera och sätta upp och slutligen gick jag ut för att olja mina utemöbler. Jag blev lite kall där, men tänkte att dagens träning skulle få mig varm. Idag var det dags att minska gåtiden, dvs gå 4minuter och springa 2 minuter.

Jag var stel nästan hela rundan. Jag hade ett tryck in i sidan av rumpan och det spännde lite i knäväcket på höger sida. Det högg till lite mitt på knät i början när jag påbörjade frösta löpningen, men det försvann på en gång. När jag sprang sista stäckan kändes det ok men forftande stel.

Men jag tror att det hala handlade om att jag var gall innan. Jag borde ha värmt upp mer i början. Efter att jag stretchat så var det mycket bättre.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Rehablöpning #4-2

Av Malin de Besche - 25 april 2015 22:56

Det är inte helt lätt att hålla koll på vilken effekt en behandling har i huvudet. Allt hanlar ju om vad man gör utöver behandlingen och vad man gör när man får ont och vad man har gjort innan. Att hålla allt detta i huvudet är i stort sett omöjligt.

Efter min akupunkturbehandling så sa sjukgymnasten att jag skulle vara extra vaksam över hur det känns. Att inte bara "stå ut med" smärtan/värken/känninarna. Han ville att jag också skulle komma ihåg vad jag gjort innan då. Hur dagen varit. Om jag suttit extra mycket, om jag varit rörlig, om jag tränat och vad i så fall.

Lite väl mycket att hålla koll på i huvudet. Men han uppmanade mig att skriva ner detta.


Så det är dags att börja notera mina dagar.

24/4

Igår fick jag nålarna. Jag kände mig generellt stelare då än vad jag gjort tidigare. Men jag hade även kört mitt gå-/springpass i lite högre tempo än tidigare också.

PW till utegymmet. Fokus armar, axlar och övre delen av ryggen.

Blev rejält stel i nacke och axlar.

25/4

Vaknade enormt stel i nacke och axlar

Jag körde mina övningar (ej det med gummiband)

Fick 10 min massage på rygg och axlar av dottern

Kvälls-PW 3,32km - Fick ett litet tryck strax under höftbenenet

 

Under två veckor ska jag alltså nu skriva ner allt jag gör och när jag får någon typ av känning/värk/smärta/kramp så vi kanske kan dra några slutsatser på behandlingens verkan.


#PW #SnartSkadefri #Skadefri2015 #Dagbok #Rehab


Av Malin de Besche - 24 april 2015 20:52

Idag så var det dags för att trägga sjukgymnasten igen. Lite nervös då han hade varnat mig för att det skulle göra ont. Men det skulle göra gott. Det skulle få spänningarna att släppa och påskynda mitt läkande. Siktet, skadefri 2015.


När jag var hos sjukgymnasten förra veckan så frågade han om jag fått akupunktur förut. När jag svarade att jag fått det så frågade han om det gjorde ont. Det hade det inte gjort och då upplyste han mig om att det här skulle göra ont. Att han skulle sätta nålarna sjupare och väl placerade så att det skulle komma åt de irriterade delarna.

Och nu låg jag där på britsen och väntade. Jag tänkte att nu gäller det att slappna av. Jag la ner all fokus på att slappna av.

 

Och visst kändes det, men inte så illa som han hade målat upp det. Han sa att många är redo att hoppa av britsen efter att han kört ner nålar på det sättet i de onda delarna. Det kändes först när han körde ner nålarna, men det ebbade sedan ut. Så fort han rörde nålarna så ilade det till i muskeln och det kändes som att hela muskeln spände sig.


Han sa att jag kunde känna av detta i 1-3 dagar efter i form att känna mig lite trött i ryggslutet i de muskler som nålarna satt. Än så länge så känner jag ingenting, men jag hoppas att de här nålarna ska göra susen trots att det inte gjorde så ont som jag trott att det skulle.


När jag kom hem sen så tog jag en power walk förbi utegymmet för att köra mycket överkropp, vilket är det som just det här gymmet bjuder upp till mestadels. Och mitt gympass var verkligen inget för mesar.

Som jag brukar så varvade jag 2 övningar i 3 varv och så gick jag vidare till 2 nya övningar.


Övning 1 & 2

Latsdrag 15st och knäböj 15st

 

Övning 3 & 4

Axelpress 15st och excentriska dips 10st

 

Övning 5 & 6

Liggande rodd 15st och Bröspress 15st

 

Övning 7 & 8

Rygglyft 15st och Hängande benlyft i  räckhäv 15st

 


När jag hängde i räckhäven var det greppet som svek. Jag kände att själva benlyftet inte var några problem, men jag gled ur greppet hela tiden på varv 2 och 3. Första lyckades jag hålla hela tiden. Jag måste jobba mer på min greppstyrka.


Väl hemma körde jag lite lätt yoga bara för att få stretcha ut ordentligt. Jag kände att det var läge för det då hela kroppen kändes stel som en pinne.

Innan passet hade jag dragit på mig linnex på vaden. När jag sedan hoppade in i duschen, brände det rejält. Det var nästan så jag trodde att jag hade glödande kål på huden. Men det var bara att bita ihop.

Sen kände jag att gympasset tagit rejält på axlar och rygg. Så på med lite Linnex där med. Inte ett dugg skönt men jag vet att det gör gott. Hoppas att jag kan röra mig imorgon.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Akupunktur #Utegym #Styrketräning #TränaUte #Linnex #BrännandeHett #IngetFörMesar

Av Malin de Besche - 23 april 2015 22:26

Ibland kommer man in i ett dåligt flow, då allt verkar gå fel. Så var det för mig igår och idag. Jag hann inte med min deadline, glömde ett bussbyte och jag började må dåligt som gjorde att jag längtade mer efter att krypa ner i sängen mer än att ta mig till hallen.

 

Igår fick jag dröja mig kvar på jobbet för att hinna med min deadline. Men materialet jag väntade dök inte upp förrän efter arbetstid. Så jag bestämde mig för att köra det sista hemma efter basketen. Efter basketen körde jag lite nödvändig handling och köpte mig en kaffe på Starbucks eftersom att jag skulle behöva hålla mig vaken sent.

Väl hemma och jag satte mig för att jobba. Datorstrul gjorde att jag inte kunde göra det jag planerat och inte kunde jag sova heller eftersom att kaffet slog till.


Trots att jag inte hann med min deadline så gick dagen ganska bra i varje fall. Skulle skynda mig hem för att hinna laga mat och äta innan mina tjejers basketträning. Glömde hanväskan så jag fick vända, jag missade mitt bussbyte så jag fick gå långt för att komma hem.


När jag kommer hem har jag fått lite tendens till huvudvärk och illamående. Kände att det var risk för migrän på ingående. Men jag lagade maten, åt den och bestämde mig för att ta mig till träningen i varje fall. Jag vet ju att jag börjar må bättre bara jag kommer hem. Det var det som fick mig att inte ställa in träningen utan faktiskt ta mig dit.

Men då upptäcker jag att jag inte fått tillbaka nyckeln som en i damlaget lånade av mig igår. Jag får ringa runt och jaga bland tjejerna och ingen vet var min nyckel är.

Tillslut började jag kolla upp vilka fler som har en nyckel till den hallen. Lyckas få tag på en och åker och lånar. Illamåendet och huvudvärken satt där den satt och jag blev sen till träningen, men jag tog mig dit. Och precis som jag förutspått så började jag må bra och huvudvärken försvann bara jag kom igång.


Helt slut efter den här dagen tog jag mig en löparrunda, eller reahbrunda som jag kallar det.

5-2 fyra gånger. Lite känningar i benet, men jag körde på. Jag var ju tvungen att ta mig hem. Väl hemma igen kändes det trots allt ganska bra.

 

Morgondagen kan bara bli bättre.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Rehablöpning #AlltGårFel #MåsteTaMigIgenom #Löpning #Träning #Kvällslöpning #MorgondagenKanBaraBliBättre


Av Malin de Besche - 22 april 2015 23:01

De här skadorna jag dragits med till och från under en längre tid nu har gett mig motivationen att stärka kroppen. Att bli stark på riktigt i hela kroppen, få en funktionell kropp. Jag samlar inspiration från lite olika håll för att komma till rätta med detta.


Igår kväll satt jag och läste i det häfte som jag köpt från SISUs bokklubb för ett tag sen som heter "Bli starkare". Där fick jag lite inspriation till övningar. Följer Paolo Roberto på Instagram där han ständigt påminner om att träning inte behöver ta så lång tid. Det resulterade i lite morgonträning på ca 15-20minuter. Och visst hann jag bli svettig innan duschen.

Först knäböj, 20st (byt plats på armar efter 10)


Armhäning för att sedan vrida upp brösktet 10 åt vardera håll


Plankan med vrid. Först mot armbåge på samma sida, sedan mot motsatt. 10st/ben


Min ryggövning, lyft vikterna i båda armarna och ett ben. 5/ben i 3 varv


En sjukgymnastikövning till. Benlyft. Men nu har jag avancerat och har inte armbågar i som stöd. 5/ben i 3 varv


Högtlyft 10x3


Snabbt och effektivt, en härlig start.


#15minuter #Träning #Styrketräning #Stärkakroppen #Rehab #Morgonträning #TränaHemma #Skadefri2015 #SnartSkadefri #Pilatesboll #StyrkaEgenKroppsvikt #FunktionellTräning  

Av Malin de Besche - 21 april 2015 22:46

För att ta till vara på den träning som jag utförde igår så har jag vilodag idag. Men jag vill ju inte låta en dag gå till spillo även om jag måste vila. Så idag passar jag på att planera min träning fö att jag ska bli skadefri under det här året, vilket är mitt huvudfokus.


Dagens arbetsdag var en sådan där stillasittande dag. En dag då jag bara sitter och lyssnar. Trots att det var intressant så blir jag så galet trött av att bara sitta och lyssna.

När jag kom hem sen så kände jag mig helt slut trots att jag inte gjort annat än just vila. Så jag tog mig en promenad till hallen där min dotter ska börja träna till nästa säsong nu när jag tar en paus ifrån basketen.


Promenaden var precis vad jag behövde. Jag fick lite ny energi så jag orkade laga lite middag. Efter middagen satte jag mig och började fundera på hur jag ska lägga upp träningen framöver. Har jag inte en fast bokad tid så måste jag se till att ha någon form av regelbundenhet i träningen i varje fall så att den inte missas pga dålig planering.


Jag behöver ju bli starkare. Jag behöver bli funktionell och jag behöver ha en bra stadga i kroppen så att jag klarar mig från skador i framtiden. Så jag kollade igenom mitt lilla bibliotek för att hitta häftet "Bli starkare". Här räknar jag med en hel del inspriation och möjlighet till att öka kunskapen.

 

I häftet kan jag läsa om just styrketräning. Det finns även en beskrivning på olika övningar och detaljerat hur man ugör dom. Men på webben har jag nu registrerat mig så att jag kan få se övningarna i form av video och där Jari Ketola beskriver vad man ska tänka på.

Finns en hel del som kag kommer kunna lägga in i min gymträning.


#Skadefri2015 #SnartSkadefri #Styrketräning #Träningsplanering #Rehab #FunktionellTräning

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se