Alla inlägg den 20 december 2013

Av Malin de Besche - 20 december 2013 23:36

Idag hoppade jag över träningen. Jag har fått inse att jag måste vila ut den här förkylningen. Så idag blev det "bara" lite mys med familjen och min effterrätt från lucka 20.


 

Den var god. Men när jag gör den nästa gång kommer jag att dra ner på kardemumman. Jag är inte ett jättefan av kardemumma. Inte i så stora mängder i varje fall.

Ett stort pluss är att det luktade jul i hela huset när det puttrade på spisen.

Av Malin de Besche - 20 december 2013 07:00

Det är fredag och det måste firas. Dessutom är det ju början på mitt nästan-jullov om man bortser från arbetsdagen på måndag. Men det glömmer vi för nu och ser fram emot kvällen då jag tänkt att servera lite efterrätt. Självklart en lite hälsosammare variant.


 

Jag blev så sugen när jag såg den här i Fitness Lifestyle och tänkte att denna måste jag göra någon gång. Och varför inte i kväll. Det är fredag och helgen ska firas in. Dessutom början på ett jullov (förutom en ynka måndag).

Så ikväll ska vi ha efterrätt.

Indisk shrikand med fikonröra

Fikonröra:

8 mjuka torkade fikon utan skaft

1dl vatten

3 hela stjärnanis

1/2 vanlijstång, urgröpta frön + stång

2-3 kokossocker

Lägg allt i en kastrull och rör om ordentligt. Låt blandningen dra i cirka 20 minuter. Värm och låt puttra på svag värme i cirka 6-7 minuter

När blandningen svalnat ta bort kanelstång, vaniljstång och stjärnanis från kastrullen.

Mixa grovt med en stavmixer

Indisk shrikand:

2 dl tjock grekisk yoghurt

1 tsk osötat vaniljpulver

1 msk kardemumma

1 msk flytande honung

Vänd ner vanlij, kardemumma och honung försiktigt i yoghurten och blanda väl.

Låt smakerna dra några minuter.

Varva i små glas: Ett lager fikonröra, ett lager yoghurt och toppa med malda sötmandel och valnötter.

 

Tror att detta blir riktigt gott. Det hoppas jag i varje fall. :) Men först lite jobb.


#Efterrätt #Recept #Julkalender #Gott

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards