Alla inlägg under oktober 2014

Av Malin de Besche - 31 oktober 2014 15:14

Det var länge sen jag var ute och sprang nu. Jag har velat vila benet och långsamt belasta det. Basketen innebär ganska korta löpningar och nu ville jag försöka mig på en löparrunda. Inte jättelångt och med lungt tempo ville jag testa benet.


Jag har bestämt mig för att blir bra i benet. Och det måste ske målmedvetet och steg för steg. Så innan löparrundan körde jag lite styrkeövningar för fötter och underben.

Tåhävningar

Vadpress

 

Krabbgång (Man tar sig fram genom att knipa tårna och sträcka ut)

Tåpress genom att hålla emot med fingrarna.

Grip/plocka boll (Klarade inte att lyfta speciellt mycket, behöver nog den mindre bollen)

 

Fotlyft (Hälarna på balanskudden och lyfta tårna)

Vristhopp


Sen gav jag mig ut på rundan. Jag började med att promenera raskt för att värma upp ordentligt. Efter 5 minuter började jag att springa. Sen varvade jag löpning och gång på 2-3 minuter. Efter 5 kilometer var jag lite trött i höger skinka och min ischias kändes av. Så jag gick den sista biten.

Jag kände av ischias när jag sprang men inte så farligt så jag fick kämpa med att hålla igen. Totalt tog jag mig runt 5,13 kilometer på 36 minuter, med ett snitt på 7,01min/kilometer. Skönt att komma igång. Nu ska jag kämpa mig fram sakta men säkert tillbaka till min tidigare form.

Stretching på detta med mycket fokus på sätesmusklerna, baksida lår, vader och höftleden.


#Löpning #Kommaigång #TillbakaIForm #Rehab #HållaIgen #Saktamensäkert #StarkaFötter

Av Malin de Besche - 30 oktober 2014 23:12

Det var länge sen nu som jag klev in på det här stället. Sedan jag började köra bil till jobbet så har jag liksom inte haft "vägarna förbi". Och sedan jag började åka kommunalt igen så har jag liksom glömt bort det. Men sen var det något som påminde mig och jag bestömde mig för ett återbesök.


För ett par dags sen delades det ut rabatthäften på centralen som innehöll mycket erbjudanden om frukostar från många olika caféer.Däribland hittade jag ett erbjudande om en smothie från Blueberry.

Så idag bestämde jag mig för att ta svängen förbi där när jag skull ta mig till tåget. Så till frukost mumsade jag i mig en Blueberry lifestyle som består av: Blåbär, banan, vaniljprotein, agave, linfrö, kanel, kardemumma

  

De n var jättegod och kan tänka mig att köpa den igen. Det ligger en aning högt i pris, men med kupong är det helt ok. Kände att jag saknat stället trots att de hade en tjej i kassan som inte hade pluggat service.


På basketträningen med tjejerna sen fick jag ytterligare ett kärt återseende. Jag hade nästan glömt att jag hade den. Men sen jag hittade den igen i förrådet så bestämde jag mig för att ta med den i träningen igen. Stegen"

 

Ett sätt att öka på snabbeheten i fötterna. Och tjejerna älskade den. Kul att få användning av den igen.

Av Malin de Besche - 29 oktober 2014 23:27

Det tog lite tid att komma hem från jobbet idag. Mycket köer som gjorde att jag inte fick så mycket tid över till matlagning. Då måste man hitta på något som går fort och då är jag glad att jag har den här fantastiskt goda smaksättaren.


Kollade lite snabbt i kyl och frys och kom fram till att en matig soppa nog var det snabbaste att få till idag. Det fick bli en fisk och blomkålssoppa med Jordärtskocka.

Eftersom att jag inte förbertt någonting eller planerat så var fisken fryst. Så in med klumpen med salt, peppar och citron i ugnen till den tinat till skärbar.

Som smaksättare till många soppor och grytor använder jag Lantbuljongen från Renee Voltair som är grymt god, ekologisk och glutenfri.

 

Jag behövde även använda mig av Jordärtskockan som jag köpt en gång för att prova att steka i ung med smör som jag läst om tidigare. Men det blev inte av och det var dags att ta hand om det för att det inte ska gå till spillo, Då hade jag ner det i soppan.

 

Även blomkålen ropade på mig att det var dags att äta upp den. Av allt detta kokade jag ihop en jättegod soppa innan det var dags att bege sig till basketträningen.

600g Torsk

1 gul lök hackad

1 blomkålshuvud i buketter

300 Jordärtskocka, skalad och skuren i bitar

6dl vatten

1msk Lantbuljong

2 vitlöksklyftor, pressade

2,5dl laktosfri matlagningsgrädde

Först fräste jag lök, blomkål och jordärtskocka innan jag hällde på vatten och buljong. När det fått koka ihop ett tag hällde jag på grädden. Sen använde jag handmixern så soppan blev lite slätare. Sedan i med fisken skuren i bitar och vitlöken. Kryddade med lite salt och svartpeppar.


Lantbuljongen är grym och man kan ha i lite mindre salt när man använder den. Serverade den med lite bröd. Sen var jag redo att köra basketträning både med tjejerna och min egna.

Av Malin de Besche - 28 oktober 2014 21:12

Kom på att jag behövde köpa hem lite frukost och tog då bara närmsta affär. När jag kommit in i butiken kom jag på att jag sett både reklam och rekomendationer i gruppen "springande tjejer" på Facebook om löparkläder. Det var ganksa urplockat vid det här laget, men jag lyckades ändå med ett fynd.


Inte alls inne på att handla annat än de där få grejerna som saknades till frukost. När jag såg softshelljackorna i backarna så kom jag ihåg att jag faktiskt blivit tipsad om Lidls löparkläder. Så jag började kolla runt lite. Det var väldigt urplockat och soft shell jackan tyckte jag inte var något märkvärdigt.

Men så såg jag att det fanns underställ och tänkte att det behöver ju jag. Planen är ju att jag snart ska kunna komma igång med löpningen, så fort mina ischiasproblem är borta. Och nu nalkas ju vintern.

Så underställ och ett par löparbyxor fick slinka ner i korgen. Tänkte att det var värt att testa när det var så billigt. Totalt kostade kläderna 387:- så det var värt risken att det kunde vara skräp.

När jag kom hem provade jag understället. Och galet vad bra det satt.

 

Det kändes att det var bra kvalitet och stället var grymt skönt. Hoppas och tror att det blir lika bra när man springer i det också. Jag köpte även ett par löparbyxor som jag inte hunnit prova än. Ville inte ta av mig stället när jag fått på mig det. Men de var snygga och kommer nog bara åka på under lättare pass eller kanske promenader då de är lite mer loose fit.

 


#Löparkläder #Löparbyxor #Underställ #TräningskläderKalladagar #Fynd

Av Malin de Besche - 27 oktober 2014 22:58

Stelheten i nacken och axlarna har blivit bättre. Värmedynan, Voltaren och massage har gjort susen. Det har gjort att jag har haft något lättare att röra mig idag. Men så har vi det här med benet och min ischias som ställer till en del.


Jag och min fantastiska vän och kollega Jessika körde massage med jämna mellanrum för att få ordning på våra stela axlar och nacke. Det hjälpte faktiskt och jag kände mig inte alls lika stel när träningen började.

Däremot mitt ben är stelt som sjutton. Jag känner det varje gång jag gör min övning som jag fått av sjukgymnasten.

Övning 2

 

Men även om jag känner mig något stelare i benet så känner jag allt mindre av min ischias när jag springer. Visst det är olika saker. Stelheten står musklerna för och ischias är en nerv som kommer i kläm. Men det hänger ju lite ihop.

Jag vågar än så länge inte slänga mig på golvet efter bollen på basketträningen, men det är lättare att springa och hänga med de övriga.


Jag stretchar efter varje träning nu i hopp om att snart har den här skadeperioden över så att jag komma vidare. Jag har tappat jättemycket kondition nu. Det märkte jag av när vi körde 1 mot 1 och jag körde med en av de ettrigaste i laget. Men när allt detta är över ska jag ge henne en match som heter duga.

Av Malin de Besche - 26 oktober 2014 21:43

Nu när det blir allt mörkare om morgon och eftermiddagarna/kvällarna är det ganska svårt att komma upp och orken är ganska låg när man kommer hem från jobbet. Då är tidsomställningen ett välkommet inslag då man "får en extra timme".


Jag var rätt förvånad att jag var så pigg som jag var när jag vaknade strax innan sju. Jag glömde av att klockan ställdes om i natt och att mobilen faktiskt ställer om sig automatiskt.

Senare insåg jag att jag hade fått sova en timme mer än vad jag först trott. Idag var det dags för släkten att komma och fira min son, ca sådär 1 månad senare.

Så efter frukost satte jag igång med att städa. Hemmet är det ju det som konstant får stå tillbaka för min uppmärksamhet. Så det var skönt att komma ikapp lite grann och få bort de där dammråttorna och torka bort de där fläckarna som nästan hade blivit en del av inredningen då man med tiden blir hemmablind.

Kanske inte riktigt så illa som det låter, men det var mycket att fräscha till och det fick jag gjort nu, utan fuskstädning. Fuskstädning är när man städar bara de ytor där man tror att gästerna kommer att vistas och faktiskt lägga märke till om det är stökigt (toalett, kök och fikaplats).


Men nackdelen med att ha gott om tid är att man lätt sinkar i tempo. Och då äts den där extra timmen upp ganska snabbt. Och av någon anledning så vill alltid en massa människor mig något när det närmar sig tider som jag ska passa. Så 15 minuter innan alla gester skulle komma hoppade jag in i duschen och lyckades klä på mig och sminka mig innan den första gästen trillade in genom dörren.

Den där extra timmen den kändes ganska avlägsen när kalaset började. Men jag fick ju faktiskt lite sovmorgon i varje fall.

Av Malin de Besche - 25 oktober 2014 20:44

Igår smällde det till i min nacke och axlar. På bara en sekund blev det stenhårt i det partiet och jag blev begränsad i träningen. Dagen innan match så det var viktigt att få ordning på kroppen. I annat fall skulle jag vara tvungen att stå över.


Hela kvällen igår hade jag min elektriska värmedyna över nacken och axlarna. När jag sedan gick och la mig smörjde jag in mig i Voltaren och la värmedynan i sängen så att den täckte det onda partiet.

Det hjälpte en hel del. När jag vaknade hade mina axlar mjuknat rejält men fortfarande stel.


Sovmorgon idag så det blev sen frukost, eller snarare brunch.

 

Fortfarande stel åkte jag mot baskethallen till samlingen inför match.

En av tjej som jobbat som massör innan hon fick ont i händerna gav mig en liten snabb omgång massage. Det kändes bra under hela uppvärmningen. Men så snart matchen började och jag fick sitta en stund på bänken gjorde stelheten sig påmind.

Gjorde lite ont när jag kom in och jag var stel och kroppen ville inte reagera lika snabbt som jag gjorde i huvudet. Men till andra gången jag kom in hade jag mjuknat lite och allt kändes mycket lättare. Jag glömde till och med bort mina krämpor. Och benet gjorde inte ont alls.


Vi förlorade matchen. Men för mig var det en stor seger att det kändes så bra i kroppen efter. Fortfarande inte på topp, men bättre igen efter en fall back. Men min nacke bara längtar efter massage nu. Det kommer nog bli en natt till med min värmedyna.

 

Av Malin de Besche - 24 oktober 2014 23:12

Idag när jag gick till jobbet kändes allt som vanligt. Mitt stela ben som bråkade med mig när jag sprang till bussen, men inget när jag promenerar. Jag kände inte av någon träningsvärk efter gårdagsen armhävningar som jag betade av under tjejernas träning.


Det var inte lika kallt idag som igår, men det blåste en del och småregnade. Kanske spännde jag mig en del å på vägen till jobbet. Inget jag kände av under hela förmiddagen, men sen till lunchen hände något.

Jag drog på mig jackan och gick och snackade med Jessika medan vi var påväg till matstället i Stinsen. Plötsligt när jag kliver på rulltrappan kommer det som ett slag. Det högg till i nacken på mig och jag fick ont.

Det blev inget ryck när jag klev på rulltrappan, jag trampade inte fel eller något annat som man kan tänka sig påverka och ge den smärta jag fick. Plötsligt kände jag mig stel ch ett stort behov av massage.


Efter lunchen gav Jessika mig lite massage och det blev tillfälligt något bättre. Men sen blev det bara värre och till basketträningen var det riktigt illa. Det var inte helt lätt att skjuta eller spela försvar. Speciellt inte när det blev de tvära vädningarna.


Jag har ingen aning om vad som hände. Jag vet bara att jag fick ont och att mina axlar skulle behöva en rejäl omgång massage. Men jag har ingen att tillgå just nu för massage. Så istället sitter jag nu i soffan med värmedynan över axlarna i hopp om att det kommer att hjäkoa mina axlar till imorgon när vi har match.


Min bästa vän just nu.

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards