Alla inlägg den 2 december 2013

Av Malin de Besche - 2 december 2013 23:19

Idag var första gången på evigheter som jag fick min egen tid, bara för mig. De gånger jag har fått "lite tid över" har jag alltid sett till att göra något som bör göras. Men inte idag. Jag åt middag framför TV:n och gjorde inget särskilt. Precis vad jag vad jag behövde innan jag skulle börja komma igång.


Det blev ingen träning alls för mig i förra veckan eftersom att jag inte var helt kry. Men idag skulle jag äntligen få köra lite basketträning. Jag var lite orolig för att jag skulle få känna av lite i halsen, men... inget.

Det första jag gjorde var att köra min maxtest som ska göras på vilande muskler. Jag har ju inte kört armhävningar i någon större mängd på senaste tiden, så det var dags att se hur dagsformen är. Jag klarade 30st.

Så nu ska jag alltså köra 15 armhävningar 3-6 gånger om dagen i 3 dagar innan det är dags att vila.

Vi får väl se om någon i laget hakar på. Några blev nyfikna och några avskräckta.


Glädjande nog så störde inte tennisarmbågen som har släppt en hel del, något nämnvärt. Så jag ökade min skottprocent mot hur den har sett ut under den här terminen.


Dagens träning innehöll en hel del springa och förvånande nog var det inte så jobbigt som jag trodde att det skulle vara såhär efter en liten förkylningstid med rivande luftrör.

Men ändå så ville jag köra lite på egen hand efter träningen bara för att påbörja träningen inför mitt 400-meters lopp på XL-galan.


Inför XL-galan

Därför sprang jag en planlängd (26m) så snabbt jag kunde och gick tillbaka. Detta gjorde jag 10 gånger. Det bildade ingen mjölksyra, men det var ett tips från min dotters friidrottstränare. Jag kan inte vänta på de som lovat att hjälpa mig med träningsprogram. Jag måste komma igång så får träningsprogrammet komma allt eftersom.

Så nu e jag alltså pågång. :)


#400m #XL-Galan #Utmaning #Armhävningar

ANNONS
Av Malin de Besche - 2 december 2013 08:00

Fortsättning i fitness- och hälsokalendern. För att komma igång med någon vana eller få till en rutin är det alltid bra med en utmaning som sporrar och får en att kämpa vidare även när det tar emot. För oftast är det själva tanken som är den jobbigaste.

 

Starka muskler kring skulderbladen är grunden för en bra axelhälsa. Genom armhävningar kan man därför både förebygga och lindra axelproblem. Armhävningar är en enkel övning som tränar många muskelgrupper. Du aktiverar axlar, bröst, armar, rygg och mage. I en armhävning på tå lyfter du 65-70 procent av kroppsvikten. Väger du 70 kilo motsvarar det ett lyft på cirka 45 kilo.

Så uppdraget är att följa ett träningsprogram på 1,5 vecka som fördubblar maxantalet armhävningar.

Armhävning  

Börja med att kolla hur många armhävningar du klarar, på helt utvilade muskler.


Gör hälften av max så många gånger som möjligt (3-7) varje dag i 3 dagar.


Vila en dag (eller alternativ träning)


Gör samma antatal armhävningar i 3 dagar


Vila 2 dagar (eller alternativ träning)


Gör ett nytt maxtest



LYCKA TILL!


#Julkalender #Fitness #Utmaning

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se