Alla inlägg under februari 2016

Av Malin de Besche - 28 februari 2016 22:17

Ytterligare en härlig vårdag att vakna upp till idag. På agendan hade jag massor av saker att hinna med inför affärsresa till Danmark och semester weekend till Sälen. Och på det så var vi bortbjudna på middag också. Då gäller det att vara effektiv.


Började morgonen i lugn och ro med frukost, sen var jag laddad att köra igång dagen. Jag hade en möbel från IKEA att montera. Något jag skjutit på länge men nu ville jag få det avklarat.

När den var monterad och klar bytte jag om och gick på nästan en timmes power walk med en avstickare till apoteket. Jag lyckades hålla ett högt tempo och min kropp verkade klara av det rätt hyfsat i varje fall. Kunde känna lite stramningar i baksida lår mot slutet av rundan.

När jag kommit hem hade jag gått drygt 6,8km med ett snittempo på 8:14/km.

 

Riktigt skönt väder att promenera i. Något som förvånar mig är hur slut man blir efter en sådan runda. Tröttheten är total så fort man kommer in i värmen. Man har varit ute i friska luften, man har fått blodet att rusa runt i kroppen och ändå är man sovtrött när man kommer in. Man borde ju vara hur pigg som helst.


Men istället för att lägga mig och sova så lagade jag mat och sen satte jag igång med städningen. Jag körde en totalstädning av hela hemmet vilket verkligen var välbehövligt. Plocka undan, damma, diska, tvätta och dammsuga. Jag var riktigt effektiv och jag kände att jag var i fas. Vid det här laget var det endast packningen kvar. Då var det dags att åka hem till mamma på middag för att diskutera lite semesterplanering.


Väl hemma igen så packade jag och med en kopp te i handen är jag redo för en fullspäckad vecka.


#PW #SnartSkadefri #Skadefri2016 #Vårsol #Vårkänslor #TröttEfterTräning

ANNONS
Av Malin de Besche - 27 februari 2016 20:44

I morse vaknade jag av att solen stålade in genom fönstret. Jag har längtat till att få bli väckt av solen, det är då det är vår. Den lockade mig att ge mig ut på en power walk. Så efter frukost klädde jag om och gav mig ut i det fina vårvädret.


Medan jag funderar på vad min plan ska vara så kör jag på i samma anda som tidigare. Så fort jag kommit ut i solen visste jag vart jag ville gå. Fick sådan vårkänslor när solens strålar värmde mitt ansikte. Jag ville ta en lång promenad. Jag hoppades bara att mitt ben inte skulle bråka med mig.

Men det visade sig att jag inte alls behövde vara orolig. Det kändes så bra, ingen smärta någonstans, inget tryck eller spänningar. Jag promenerade till utegymmet med armgångsställningen. Det var länge sen jag körde den nu och hade ingen aning om hur det skulle gå. Men även det gick bra.

 

Det fanns inte så himla mycket mer man kunde göra med tanke på all is. Men när jag kommit till änden av ställningen så hängde jag där och drog upp knäna mot magen 15 gånger.

Sen körde jag 15 rygglyft och 15 marklyft.

Efter gick jag hemåt igen och det blev totalt en timmes promenad på 7 kilometer och inte en enda känning. Nu gäller det att inte bli för ivrig och köra för hårt för tidigt bara för att det gick bra. Jag kollade runt lite och funderade lite på hur jag skulle kunna få in mina rehabövningar där till när isen smält. Har jag bara med ett gummiband så kan jag nog lyckas med det mesta. Funderade också på en del kommande mål.

Nu är jag verkligen på gång och det känns för första gången på länge som att jag kan bli bra. Jag höll ett hyfsat högt tempo för en sträcka på 7 km, ett sitt på 8:28 min/km. Ändå så bråkade inte benet med mig.

 

Riktigt nöjd. En bra runda i härlig vårsol.


#PW #Powerwalk #Vårsol #SnartSkadefri #Skadefri2016 #Rehab #Utegym #Armgång #Rygglyft #marklyft

ANNONS
Av Malin de Besche - 25 februari 2016 22:35

Torsdagar är alltid lite tuffare än övriga dagar i veckan, rent kroppsligt. Mentalt känns det bara bra. Ett morgonpass och ett kvällspass. Det på morgonen är endast byggnade rehabövningar men svettigt ändå. Det på kvällen med fysgruppen är nedbrytande och behöver en återhämtande sömn för att bygga upp styrkan.


I morse åkte jag som vanligt tidigare till jobbet för att köra mitt rehabschema. Men även denna gång ville jag "hotta upp" passet lite. Jag vill ju få in lite mer kondotion så att jag inte tappar den nu när jag ännu inte kan springa. Uppvärmningen var såklart på crosstrainern innan jag körde igång mitt pass.

Övningarna på Pilatesbollen, sidoplanka med benlyft med höjd under benen, bendrag åt 4 håll per ben med vikter och till sist hoppen. Och den här gången var det den övningen jag "hottade upp". Jag la till en burpee på slutet.

 


Till kvällen sen så var det galet myckte trafik så jag hann inte mer än åka hem och byta kläder för att sen åka till fysträningen. Den är väldigt mycket tuffare än den träning som jag utförde på morgonen. Men den på morgonen är endast till för att bygga upp. När jag kör fyspasset så bryter jag ju ner kroppen men med återhämtning så blir den ännu starkare.


Vi körde som de senaste gångerna 2 övningar per station som vi kör under 5 minuter.

Station 1:

  • Händerna på bocxningssäck, hoppa upp med fötterna på bounceball, ner i djup knäböj, ett knä på säcken, 2 slag, byt ben och sida, 2 slag. 10st serier
  • Sittandes lyfta benen upp över och emellan 2 "hinder" fram och tillbaka

Station 2:

  • Knäböj och axelpress med kettlebell i vardera hand - 10st
  • Rulla med maghjul

Station 3:

  • Armhävning på medicinboll, rulla och gör ytterligare en armhävning innan tillbakarullning
  • Sittandes med medcinboll i händerna, lägga sig ner, gör ett höftlyft och sedan snabbt sätta sig och kasta bolllen in i tjockmatta

Station 4:

  • Sparring

Station 5:

  • 2 och 2 med mitsar, 2 spark och 2 ben

Station 6:

  • Marklyft, hoppa över skivstången fram och tillbaka "stråla
  • Slänga med tjocka rep


 

Varje station var som sagt 5 minuter och innan vi fortsatte med nästa station så gjorde vi en rad olika hoppövningar. Sjukt jobbigt då allt skulle göras på huk. Avslutningsvis så köde vi en variant på Burpees.

Man sitter på huk, "strålar" bak med benen, hoppar upp tillbaka till "hukläge" - 10st varannan gång till 5 minuter gått.

Galet jobbigt!

 

Man får så mycket mjölksyra. Det är jobbigare än vad man kan tro att sitta på huk.

Efter passet så körde vi vår obligatoriska gruppbild med totalt nedbrutna kroppar. Imorgon är vi starkare.

 

#Rehab #SnartSkadefri #ByggaStarkKropp #TräningsTorsdag #Skadefri2016

Av Malin de Besche - 24 februari 2016 22:36

Som det ser ut nu i mitt träningsliv så har jag ingen plan. Jag tränar ju och så men det är första gången jag har haft så här lång tid utan någon plan eller specifikt mål med min träning. Nu när jag lagt ner basketen och håller på med rehab så har jag kommit lite ur balans.


Jag har ingen direkt plan eller specifika mål med min träning, mer än ett övergripande att jag ska bli helt skadefri. Och det är ju såklart ett bra mål, men utan konkreta delmål så blir jag lite vilsen i min träning. Jag tränar kanske mer än många andra, men det ger inte lika mycket som när man har en plan. Med en plan med delmål kan man se om man utvecklas. Men det är också avsaknaden av rutiner, eller snarare ett liv som stör rutinerna som gör att man kommer lite ur balans.

Varje morgon när jag ska in till kontoret så åker jag lite tidigare för att hinna träna innan jobbet börjar. Problemet är att det är så många dagar som jag inte åker in till kontoret så då blir det inget innan jobbet.

Jag kör ju Stockholms fysträning, men i och med att jag reser så mycket så är det ganska många pass som jag missar.

Förr var det inget som kunde få mig att missa en träning, men nu vacklar jag ibland och jag säger nej till träning för att göra något socialt istället.

Igår åkte jag tidigare till jobbet för att köra mina rehabövningar och efter så fick jag mig mina 20 minuters massage. Skönt att jag faktiskt kom iväg tidigt eftersom att jag tackat jag till att gå ut och äta på restaurang för att fira en 18-åring. Jag hoppade alltså över ett pass med Stockholms fysträning.

Idag skulle jag iväg på en utbildning och åkte därmed inte till jobbet och alltså ingen träning. Det kalla vädret fick mig att inte vilja ta någon längre PW nu ikväll utan det blev en kortis på 20 minuter. Det hade heller aldrig hänt förut. Att vädret skulle gå mig att minska/avstå träning.


I måndags frågade min sjukgymnast när jag planerade att springa nästa gång, och jag vet inte. Han menade på att någon gång måste jag belastningstesta kroppen. Jag måste alltså ha ett mål att arbeta mot.

Jag får helt enkelt fundera på det. Imorgon är planen i varje fall att jag ska åka tidigare till jobbet för att köra mitt rehabpass och till kvällen sen köra ett pass med Stockholms fysträning.


Men när veckan är slut så ska jag ha funderat ut en plan. Så där klubbade jag det. Syns imorgon, tack och god natt.


Av Malin de Besche - 22 februari 2016 22:18

Nu är det två veckor sedan den senaste behandlingen hos sjukgymnasten och idag var det dags för den andra nålbehandlingen. Den här gången var en helt annan upplevelse än den för ett par veckor tidigare, jag var helt svettig när jag klev av britsen.


Jag funderade lite på hur kroppen reagerat sedan förra behandlingen när jag var på väg till Fysiocenter. Trots ett hårt pass dagen efter så hade jag bara blivit mjukare. Det hade verkligen gett en positiv effekt. Så jag såg fram emot dagens behandling.

Den här gången satte Stefan, som sjukgymnasten heter, i 5 nålar. En på högra "ryggfilén" ganska högt upp, en något längre ner, 2 i ländryggen och en i sätesmuskeln. När han satte nålarna i ländryggen så tänkte jag att här gäller det att slappna av för nu kommer det att kännas, och det gjorde det. Men så satte han en nål i sätesmuskeln och det blev en smärta som jag inte alls var beredd på.

 

Sen gick han ju och snurrade på nålarna. Och varje gång så gjorde det så fruktansvärt ont. Varje nål kändes olika mycket och den i sätesmuskeln var värst. Jag tror nästan att det är den som är den stora boven i de problem jag har. Jag tror att han nu har hittat punkten. Jag hoppas verkligen att den här behandlingen ska ge samma positiva effekt som den förra.


Till kvällen sen så gick jag ut på en power walk. Den här gången bråkade inte telefon men batteriet tog slut, så jag kan väl gissa att jag gick ca 7km för när jag och min kompis som jag gick med skilldes åt hade vi gått 5 och det var ungefär då telefonen dog.

Jag hade ingen strålning ner i baksida lår, vilket är en förbättring, men jag kände ett tryck in i sätesmuskeln. Och när jag kom in i värmen igen så kunde jag känna av själva nålsticken och sätesmuskeln ömmar något.

Men imorgon kan jag nog göra den verkliga utvärderingen.


#Nålbehandling #akupunktur #Sjukgymnast #Fysiocenter #PowerWalk #PW

Av Malin de Besche - 21 februari 2016 20:39

Det var ett tag sen som jag var på en juicebar. De flesta ligger väldigt centralt och det är inte ofta jag är inne i stan dagtid nu för tiden. Men nu har det ju börjat poppa upp även i förorterna. Så efter en liten shoppingrunda fick jag äntligen tillfälle att testa en blend på Naked Juice bar.


Igår var det vilodag och idag ville jag köra en enkel träning så det blev en Power Walk på dryga halvtimmen tror jag. Min telefon hakade upp sig så jag har inte full koll på vare sig tid eller sträcka. Men det var i varje fall fantastiskt väder att vara ute och gå i.

När jag kommit in efter min runda åkte jag in till stan för att träffa en vän och efter det så åkte jag till Farsta för att shoppa lite. Då sprang jag på ett Juice Café - Naked Juice bar.

Jag har länge tänkt att jag ska prova den men det har aldrig blivit tillfälle. Så nu passade jag på att köpa mig en Blend.

Naked Juicebar är ett grab & go koncept som erbjuder färska juicer, krämiga smoothies, hälsosamma luncher och naturliga snacks från små och effektiva försäljningsenheter i köpcentrum, reseterminaler och gågator i stora delar av Sverige. Varumärket och konceptfilosofin bygger på ett stort JA till livet

Jag valde Acai Rush som innehåller Acai, blåbär, banan, kokosvatten, daddlar, Chiasfrön, nypressat äpple och is.

Acai = Mörka sydamerikanska bär med antioxidanter

Chiafrön = Ett frö från Mexico med omega 3 och protein,


De använder bara ekologiska bananer och inget processat.


Jag kommer definitivt att gå förbi där frler gånger. Det är både gott och nyttigt.

Av Malin de Besche - 18 februari 2016 22:00

Om man vill uppnå något är det bästa att sätta mål och det ska vara mål som är enkla att mäta för att man ska kunna följa upp och känna att man är nära. Det kan vara stort som smått, välplanerat eller lite spontant, bara man kan läsa av att man förbättrat sig och att man är på rätt väg.


På mina morgonträningar så har jag lite spontant satt upp lite mål på uppvärmningen. Det handlade om att jag märkte att jag vissa mornar var lite trött och inte ens kom upp i en kilometer på cross trainern under de fem minuter som jag värmer upp. Så för att hålla tempo så har jag tänkt att jag ska klara att komma upp i kilometern. Det har resulterat i att jag kanske funderat på hur långt jag måste komma upp i varje minut. Det i sin tur har gjort att det är lättare att veta om man kört långsamt eller som man ska dra på lite.

Numer så jagar jag stäcka över kilometern när jag kört 5 minuter. Jag märker att det blivit allt lättare. Skönt eftersom att jag tappat en del kondition under min skadeperiod.

 

Jag hoppas att jag med samma fokus ska klara av att bli helt skadefri genom att fokuserat köra mina rehabövningar. Efter uppvärmningen så drog jag igång med ett pass med mina rehabövningar.

 

Även här märker jag små små förbättringar. Men jag är fortfarande olika stark i höger och vänster.


Ganska bra med skonsam träning eftersom att det efter en veckas uppehåll var dags att köra ett hårt fyspass. En snabb middag och sedan rusa iväg. Dagens pass var riktigt jobbigt. Vi brukar köra uppvärmning med agilitystegen men den här gången skulle vi köra överkroppen. I en planka skulle vi "gå" med händerna genom rutorna eller "hoppa".

 

Fokus under den här träningen var att ha stark bål. Vilka övningar jag än gjorde så tänkte jag att jag skulle spänna magen. Vare sid det var vid sparkar i mitsarna, plankan, boxslag eller hopp och lyft.

Uppvärmningen fortsatte med sparkar in i mitsar (10st) och "stråla" innan man körde sparkar igen. Vi körde 2 och 2 och skulle köra 4 minuter var.


Sen drog träningen igång med stationsträning. Två övningar som vi varvade under 5 minuter innan vi körde en mellanövning och sedan bytte station med 2 nya övningar.

Station 1:

1. Händerna på en boxboll, hoppa upp på bounceball och ner i en djupknäböj för att sedan boxa in i säcken 2 slag med vardera handen. - 10st hela serier

2. Magövning med sparkar och lyft av benen

Station 2:

1. Ryggen mot väggen, gå ner med händerna i golvet för att "vandra" med händerna ut i en planka, gå ner i en armhävning och "vandra tillbaka. 10st

2. Rulla med magjkulet.

Station 3:

1. Armhävning på medciboll, rulla, armhävning igen. - 10st

2. Sittandes kasta en medicinboll över huvudet in i tjockmatta

Station 4:

1. Varannan gång körde vi 2 sparkar ett knä, 2 sparkar och ett knä. Sen var det nästas tur. Körde så i fem minuter.

Station 5:

1. Marklyft, hoppa över skivstången fram och tillbaka och sedan "stråla" - 10st

2. Slämga med tjocka rep.


Mellan stationerna körde vi:

Brottning

Hoppa bock

Sittandes 2 och 2 rygg mot rygg och resa sig och sätta sig sen igen utan att använda händerna.

Situps med raka slag


Avslutningsvis körde vi:

Sittandes på huk, "stråla", tillbaka till huk, klappa händerna med kompisen som satt på huk hela tiden.

Med allt sparkande lyckades mina fötter skifta färg. Undrar hur de ser ut imorgon.

 


#Stockhokmsfys #Rehabträning #BlåFötter #Box #Kampsportsträning

Av Malin de Besche - 17 februari 2016 22:04

Det är faktiskt ganska slitigt att bo på hotell. Visst man får frukosten serverad, sängen bäddad och någon som plockar handukar efter en. Men det är faktiskt jobbigt att inte kunna tillbringa fritiden som man vill umgås med de man vill.


Förutom att jag inte kunnat köra på som jag skulle vilja med träning så har min mage varit lite bråkig och jag har mått lite sådär. Jag har gjort mina rehabövningar enligt bästa förmåga men jag saknade att få köra ett rejält träningspass där man får upp pulsen. Det kan man ju göra på rummet, vilket jag skrivit om tidigare. Men så som jag mått och med intensiva dagar har jag inte kännt mig motiverad.

Så när jag kom hem och egentligen bara ville sätta mig i soffan så gick jag ut för att lite blodflöde och puls. En powerwalk skulle få mig att må lite bättre och få mig att sova gott. Och båda lyckades faktiskt slå in.

 

Jag gick min snabbaste runda enligt runkeeper i kategorin 4-6km

Jag gick i 4,63km på 39 minuter. Alltså ett tempo på 08:25/km


Skönt att vara hemma igen. Nu kan jag lägga energi på att få till den träning jag vill.

#powerwalk #pw #rörelse #bratid #Bratempo

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se