Alla inlägg den 21 december 2013

Av Malin de Besche - 21 december 2013 23:55

Det var mycket jag hade tänkt att hinna med idag. Jag kom inte upp så tidigt som jag hoppats och allt jag tönkt göra tog längre tid. Tiden på morgonen kan bara rinna iväg. Nu gäller det att planera tiden för att hinna med allt vad det innebär att gå in i julspurten.


Efter frukost och efter att jag städat köket så var det dags att åka till baskethallen för klubbens julavslutning. Flickor 99 fick hålla i hela evenenmanget.

 

Efter avslutningen sprang jag och köpte sallad till lunch som jag åt under herrlagsmatchen. En spännande match som var hyfsat jämn hela tiden. Det var en match med heta känslor. Höganäs som de mötte fick totalt 4 tekniska fouls och en disk. Varje domslut som togs gnällde de på. Tänkte att om de la energin på matchen istället hade de säkert tagit hem det här.


Efter matchen åkte jag till centrum och köpte julklappar. Jag kan inte skriva om vad jag köte än då jag vet att mottagarna läser min blogg ibland. Men jag gjorde mig några fynd.

Det är många julklappar kvar att köpa men jag fick lite inspiration i varje fall. Jag ska sätta mig ner och fundera på vad jag har kvar att köpa så jag kan vara effektiv imorgon.


Vidare in julspurten så gjorde jag liten hemmagjorda köttbullar. För att ge köttbullarna en något nyttigare touch så tog jag polenta istället för ströbröd som fick svälla med mjölk, salt, peppar och ägg innan jag blandade ner färsen.

Köttbullarna blev fasta och inte en enda gick sönder. Om det berodde på polentan eller om jag hanterade färsen på något annat sätt än jag brukar vet jag inte. Men det brukar normalt smulas sönder några stycken.

 

Av Malin de Besche - 21 december 2013 08:30

Hälsa är inte bara rörelse och att äta nyttig mat. Hälsa handlar lika mycket om att stressa av, njuta av stunden och trivas med det man gör och de man har omkring sig. Och det finns några saker vi är skapta för att göra för att trivas, det vill säga må bra.


 

Att vara ute i naturen har en lugnande effekt på oss. Och så här i vintertid så har vi inte så många timmar på dygnet som vi har ljusa timmar. Och det är de som är så viktiga för oss att få tillgång till. Bla för immunförsvaret.

Gröna miljöer har positiva effekter på den fysiska, psykiska och den sociala hälsan. Det är till och med så att det förekommer naturbaserad rehabilitering genom kommuner och landsting.

Ju oftare människor besöker gröna miljöer desto mindre känner de sig stressade, irriterade och utmattade.

Naturen är rik på sinnesupplevelser. Positiva sinnesupplevelser ger oss lugn och ro hormoner i blodet. Förutom att lugn och ro hormonet oxytocin stimulerar till välbefinnande, fysisk avslappning och tillväxt har det också visat sig ha antidepressiva och ångestdämpande effekter. Detta tillstånd av lugn och ro underlättar också koncentration och inlärning.

Därför bör man gå ut och gå en sväng på lunchen och när man är ledig så är det bättre att kliva upp i tid så man hinner med att fånga den ljusa tiden på dygnet.


Carpe Diem kan helt enkelt ha fler flera viktiga betydelser. Och "Dra åt skogen" är faktiskt en positiv uppmaning. :)


#Julkalender #Lucka21 #Hälsa #FriskLuft

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards