Alla inlägg den 13 oktober 2014

Av Malin de Besche - 13 oktober 2014 23:08

Kanske är det för att jag spelade match igår, kanske har det med utebliven sjukgymnastik som gjorde det. Eller bara att det var länge sedan jag fick behandling. Oavsett vad så har rygg och ben bråkat lite med mig idag, men tack och lov inte så pass att jag känner något stort steg bakåt.


Jag var så trött i morse när jag vaknade. Skönt att jag kunde gå upp lite senare så att jag kunde få lite mer sömn efter den långa dagen igår. Jobba hemma i all ära, men det gjorde att jag helt glömde bort att göra min sjukgymnastik. Idag kanske det var viktigare än någonsin eftersom att jag spelade match och sedan satt länge i bilen.


Hela dagen gick. Jag gjorde ett litet avbrott för att uträtta lite ärenden men i övrigt satt jag vid min dator hela dagen i kanske inte den bästa av arbetsställningar.

Middagen idag gjorde jag något som verkligen sköter sig själv helt och hållet. Kyckling i lergryta.

 

Man skär bara ner lite grönsaker som man lägger i botten av grytan, har ner lite upplöst buljong och sedan lägger man ner en hel kyckling som man kryddat ovanpå innan man lägger på locket. Sedan sätter man detta i ugnen på 225 grader i 80 minuter. Sen är det klart.


Dottern fick koka riset till maten medan jag bytte om för basketträningen. Vi övade en hel del på spelförståelse och att läsa av spelet. I slutet av träningen trampade en tjej snett och fick en liten stukning. Tack och lov hade jag en liten linda i min väska. Elasticiteten har försvunnit en del, men det är bättre än inget. För att det skulle bli så liten svullnad som möjligt så följde jag några enkla steg.

1. Linda så snabbt som möjligt och hårt, nästan för hårt (Jag gjorde ovanpå strumpan bara för att det skulle gå fort)

2. Upp med foten i högläge. Så högt som möjligt. Det viktigaste är att skadan är högre än hjärtat.

3. Efter 10-15 minuter lättar man på förbandet och lindar så att det bara blir ett skönt stöd


Jag skrev sedan ner åt henne att hon skulle ta av lindan under natten, ha foten i högläge och bara ha lindat under dagen som stöd. Lindan gör bara verkan på dagen då det är stöd. På natten måste man låta blodet flöda i foten.

Foten var inte jättesvullen, så jag hoppas på snabb återhämtning.


När jag sett till att hon hade hjälp hem så sprang jag in i min egna träning. Började med lite egen uppvärmning eftersom att de redan satt igång, innan jag hoppade in och körde med de övriga.

Jag kände av rumpan en del men inte så farligt. Däremot kände jag mig stel och det tog liksom stopp i vissa rörelser. Kanske inget synbart så, men jag kunde inte följa ut rörelsen hela vägen ut. Inte utan att verkligen tänka på det i varje fall. Så skott och vissa finter funkade sådär. Men jag tog mig igenom träningen rätt bra trots en hel del springa idag.


På vägen hem insåg jag att jag inte hade gjort mina övningar. Så när jag kommit hem körde jag en vända med dom. Efter körde jag lite med min foamroller. Det är inte mycket eller tugga rörelser som jag gör, men det gör skillnad. Jag kände mig mycket bättre i kroppen efter övningarna och rollern.

På samma sätt som man kan tycka att de här stegen när man stukar foten inte är så stora grejer så gör det stor skillnad på hur stor svullnad och därmed stukning man får.


#Rehab #Sjukgymnastik #Basket #Träning #Stukadfot #Stukadfot3steg #Förstahjälpen

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards