Alla inlägg den 16 oktober 2014

Av Malin de Besche - 16 oktober 2014 22:20

Tidigare säsonger har mina tjejer fått 2 träningar i veckan och jag har fått lägga fysträning inbakat i träningen. Men den här säsongen har vi utökat med en träning vilket gör att jag har kunnat lägga in en träning i veckan med fokus på fys.


Jag hann inte göra middag innan träningen utan tryckte i mig en frukt och en riskaka bara för att stilla hungern lite innan jag åkte vidare till baskethallen.

Som grund har jag #Basketsmart i fysträningen för att det är bra träning och vettiga övnignar för att stärka musklerna så att de skyddar sina knän. Det blev lite av en variant eftersom att vi inte hade varsinn boll.

Så dagens pass såg ut så här:

2 och 2 springa och pressa axel mot axel

2 och 2 springa, räkna till 3 sedan hoppa upp och slå axlarna mot varann

2 och 2 slajda, räkna till 3, hoppa och klappa händerna mot varann.

Plankan 1 minut

Höftlyft med boll alternativt en vattenflasta mellan knäna

Squats med boll/vattenflaska över huvudet

Utfallssteg (boll/vattenflaska över huvudet)

Uppväckning sprint (Enbenshopp åt det håll jag säger. På signal springer de till andra sidan planen)

Uppväckning slide (som ovan fast slide istället för springa)


Därefter fick de köra "skeppsbrott" eller "Skepp-hav-o-land". På land och skepp kunde jag säga Mage, Rygg eller upphopp. Det var inte så många som var vakna nog att avstå från att slänga sig på mage eller rygg i havet. Bra lek som tränar flås, spänst, reaktionsförmåga och explosivitet.


Avslutningsvis körde vi lite spel och skott bara för att få lite med baskettouch på träningen och ett roligt avslut.


När jag kom hem fick jag äntligen fixa lite middag. Det är konstigt att man inte gör soppa oftare. Det går fort, det är enkelt och det är gott. Jag gjorde en soppa på lite rotfrukter, grädde och ädelsost. Serverat med knaperstekt bacon och en rågbrödbit till.

 

1 kålrot

3 morötter

1 palsternacka

3 stora potatisar

8dl vatten

1 msk lantbuljong (pulverform från René Voltair)

2 dl matlagningsgrädde

45g ädelost

salt och peppar

Torkad basilika

Jag kokade rotfrukterna i buljong, mixade med en stavmixer och sen lät jag puren koka ihop med ost och grädde innan jag hade i basilika och smakade av med salt och svartpeppar.


#Basketsmart #Fys #Knäövningar #Förebyggandeträning #Prehab #Slide #Recept #Soppa #Gomiddag

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards