Direktlänk till inlägg 20 november 2012

Snygg och kompetent eller otränad och oambitiös

Av Malin de Besche - 20 november 2012 21:22

Det blir allt tydligare att trenden är att vara hälsosam, träna och äta rätt. Det är väl bra!? Men vad händer när påtryckningarna är så starka att man gör att halvdant försök för att få lugn från omgivningen? Den enda hållbara metoden att hålla en sund livsstil är att trivas med det man gör och faktiskt får effekten att man mår bättre.


Det är andra gången som jag läser i DN om den här trenden, att hälsosam livsstil hjälper dig i karriären. Och det är på sätt och vis förståligt. En som lever hälsosamt är i regel mer friska. Motion förbättrar sömnen, orken,stresståligheten och inlärningsförmågan. Vem vill inte ha den perfekta medarbetaren?


Men när det blir ett krav, en påtryckning på sina anställda och att de inte har ett eget val blir det fel och en tripp in på integreteten. Alla har ett eget ansvar över sin kropp och sitt liv och det är bara jag själv som ska ha möjligheten att bestäömma hur jag ska leva mitt liv så länge jag inte skadar någon annan.

Vill man påverka och uppmuntra till en sund livsstil kan man underlätta i form av friskvårdsbidrag, ge information, men inget tvång. Det orsakar troligen bara att personen får ångest över att inte ha gjort dagens reps.

Och är man stressad är det lätt att man halkar in på det som sitter i ryggmärgen samma mönster som man vant sig vid både vad gäller det man stoppar i sig och hur man prioriterar sin tid.


Med den här trenden flyter arbete och fritid ihop om man ska träna för karriärens skull. Enligt de som jobbar med stressahantering menar att man ska hålla isär dessa världar. Ta inte med dig jobbet hem!

Men i DN kan man läsa att i en undersökning bland ett stort antal svenska chefer har det kommit fram:

  • att 3 av 5 är övertygade om att motion har betydelse för karriären
  • att en positiv inställning till träning anses ha samband med höga ambitioner och är en avgörande faktor för fortsatt framgång
  • att väljer 7 av 10 bort överviktiga vid rekrytering
  • 6 av 10 vill dessutom att den anställde ska vara snygg (enligt den som anställer måste det alltså vara)

 

Det är lite skrämmande att man tar det så långt att det ska ha så stor betydelse för att du ska betraktas som en god medarbetare. Undrar vilka skills man besitter om man är snygg som andra mindre attraktiva inte har. Smaken är ju som baken så då är det frågan om ens färdigheter förändras beroende på vem som ska anställa en.


Jag är aboslut för en sund livsstil och hoppas att jag kan påverka och inspirera till just detta. Men det får inte vara ett tvång för det blir aldrig bra. Det ska vara lust och glädje i att träna och leva sunt. Man ska göra det för att man känner att man mår bra och för att man vill. Man ska göra det för sin egna skull, inte för någon annan. Annars blir det jojo-bantning och stödmedlemskap på gymen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25
26 27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards