Alla inlägg den 20 november 2012

Av Malin de Besche - 20 november 2012 21:22

Det blir allt tydligare att trenden är att vara hälsosam, träna och äta rätt. Det är väl bra!? Men vad händer när påtryckningarna är så starka att man gör att halvdant försök för att få lugn från omgivningen? Den enda hållbara metoden att hålla en sund livsstil är att trivas med det man gör och faktiskt får effekten att man mår bättre.


Det är andra gången som jag läser i DN om den här trenden, att hälsosam livsstil hjälper dig i karriären. Och det är på sätt och vis förståligt. En som lever hälsosamt är i regel mer friska. Motion förbättrar sömnen, orken,stresståligheten och inlärningsförmågan. Vem vill inte ha den perfekta medarbetaren?


Men när det blir ett krav, en påtryckning på sina anställda och att de inte har ett eget val blir det fel och en tripp in på integreteten. Alla har ett eget ansvar över sin kropp och sitt liv och det är bara jag själv som ska ha möjligheten att bestäömma hur jag ska leva mitt liv så länge jag inte skadar någon annan.

Vill man påverka och uppmuntra till en sund livsstil kan man underlätta i form av friskvårdsbidrag, ge information, men inget tvång. Det orsakar troligen bara att personen får ångest över att inte ha gjort dagens reps.

Och är man stressad är det lätt att man halkar in på det som sitter i ryggmärgen samma mönster som man vant sig vid både vad gäller det man stoppar i sig och hur man prioriterar sin tid.


Med den här trenden flyter arbete och fritid ihop om man ska träna för karriärens skull. Enligt de som jobbar med stressahantering menar att man ska hålla isär dessa världar. Ta inte med dig jobbet hem!

Men i DN kan man läsa att i en undersökning bland ett stort antal svenska chefer har det kommit fram:

  • att 3 av 5 är övertygade om att motion har betydelse för karriären
  • att en positiv inställning till träning anses ha samband med höga ambitioner och är en avgörande faktor för fortsatt framgång
  • att väljer 7 av 10 bort överviktiga vid rekrytering
  • 6 av 10 vill dessutom att den anställde ska vara snygg (enligt den som anställer måste det alltså vara)

 

Det är lite skrämmande att man tar det så långt att det ska ha så stor betydelse för att du ska betraktas som en god medarbetare. Undrar vilka skills man besitter om man är snygg som andra mindre attraktiva inte har. Smaken är ju som baken så då är det frågan om ens färdigheter förändras beroende på vem som ska anställa en.


Jag är aboslut för en sund livsstil och hoppas att jag kan påverka och inspirera till just detta. Men det får inte vara ett tvång för det blir aldrig bra. Det ska vara lust och glädje i att träna och leva sunt. Man ska göra det för att man känner att man mår bra och för att man vill. Man ska göra det för sin egna skull, inte för någon annan. Annars blir det jojo-bantning och stödmedlemskap på gymen.

Av Malin de Besche - 20 november 2012 10:13

Jag har kommit in i en fas där jag har "morgonförkylning". Det verkar som en förkylning när jag vaknar men så fort jag "kommit igång" är den som bortblåst. Framåt kvällen kan jag ibland känna av den igen.

morgonförkylning  

Jag har googlat på detta för att försöka få lite svar. I princip alla hänvisar till allergi. Allergi av kvalster, allergi av damm, allergi av dun mm.


Men jag kan bara inte acceptera den förklaringen i mitt fall.

            1. Jag inga duntäcken eller kuddar
            2. Jag är uppenbart inte allergisk mot damm då jag utsätts för det mer på andra ställen än i mitt sovrum
            3. Jag får ofta tillbaka "förkylningen" sent på kvällen innan jag går och lägger mig.
            4. Det är bara i perioder. Är det något i mitt sovrum borde jag känna av "allergin" jämt. Eller hur?!

Jag får känslan av att allergi är en enkel och bra förklaring, varpå det lämnas där och ingen verkar vilja forska i ämnet. Ibland känner jag av i luftrören och ibland "bara" snorig.

Man kan ju hoppas att det finns någon forskare i området som någon gång stöter på detta fenomen som frestar denne att forska i ämnet.

Jag tränar i varje fall på som vanligt. Jag kan ju inte stanna upp för en nästan förkylning. Då skulle jag ju knappt få röra på mig.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25
26 27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards