Alla inlägg den 8 november 2012

Av Malin de Besche - 8 november 2012 21:30

Kampen mot förkylningen fortsätter. Jag måste bli frisk till helgen då vi spelar match mot Lidingö Cows på hemmaplan. Jag har varit liste småkrasslig de senaste 2 matcherna, och önskar vara fullt frisk så jag kan ta i för fullt. Det var länge sen nu som jag kunde köra helt slut på mig på match.


Men för att bli helt frisk och bygga upp immunförsvaret så jag blir mer motståndskraftig mot dessa bacilusker måste jag se till att sova ordentligt och äta rätt.

De senaste middagarna har jag verkligen tänkt på att få i mig vitlök, zink, C-vitamin, fibrer, anti oxidanter, proteiner och D-vitamin. Alla dessa nyttigheter som ska vara bra för immunförsvaret och för att jaga bort förkylning.

Dagens middag blev en köttgryta med ris.

 

Köttgryta

600g Fläskkarré

1 gullök strimlad

30 körsbärstomater

1 dl matlagningsvin rött

30 svarta oliver

1 chilli

2 vitlöksklyftor

2 dl mjölk

lite arrowrot till redning

Salt och nymalen svartpeppar

Jag brynte det strimlade köttet med lite salt. La sedan ner lök, chilli och körsbärstomater. Hälde på matlagningsvin och lät det koka lite. Efter ett tag la jag ner oliverna, tranbären och vitlöken (som man inte ska lägga i maten för tidigt om man vill ha ut det bästa av den, när det kommer till hälsofördelar). Hällde sedan på mjölken och lät det koka upp. Sedan strödde jag över lite arrowrot för att få bra konsistens. Smakade sedan av med salt och peppar.

Detta serverade jag med ris och en sallad.

Jättegott och ännu ett slag i kampen mot förkylningen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25
26 27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards