Alla inlägg den 29 november 2012

Av Malin de Besche - 29 november 2012 18:40

Vi är utan ström sa sonen han när han ringde. Jag kände hur det gick en kall kår genom kroppen. Jag har jagat mäklarn för att få hjälp med att få fram anläggningsnummer för att kunna anmäla min inflytt till elbolaget. Massa löften om att hjälpa till men ingen konkret hjälp. Jag hade heller ingen koll på vilket bolag som var nätägare. Och nu var det svart hemma hos mig.


Jag såg framför mig hur jag skulle vara utan ström, utan värme och förstörd mat. Jag ringde mäklarn och sa att nu är det kris, nu har jag ingen ström. Vips på några minuter hade han mitt anläggningsnummer som han skickade i ett sms till mig. Vad var det som varit så svårt tidigare?

Så fort jag fått numret ringde jag upp Vattenfall som tydligen är nätägare i Tyresö. Förklarade läget och de skickade iväg en order för att få igång den igen, men mot en avgift på 1600 för att få det gjort idag. Om jag kunde vänta till imorgon så skulle det vara gratis. Vad tror dem? Det är minusgrader ute! Dessutom kyl och frys fulla med mat. (Hade man i för sig kunnat slänga ut för att hålla maten kall).

Jag blev lugn, det skulle ordna sig i varje fall.


När man säger upp elen så får man ju meddela vad man vet om kommande ägare. Lite konstigt att jag inte fått någon förfrågan. De sa att de trodde att huset var tomt, frågan är vad den tidigare ägaren har sagt.


Hur som helst så fick jag tända upp hela huset med tända ljus. När jag visste att det skulle ordna sig, gick det från bara mörker till hög mysfaktor.

      

Efter ett par timmar efter att jag ringt var strömmen igång igen. Jag var lite orolig för maten eftersom att strömmen slogs ifrån redan 8:30 och upptäcktes först när sonen kom hem vid 16 så var det ju några timmar. Men jag kände på maten och både kyl och frys höll kylan riktigt bra. Det hann bli lite kallare inne men inte värre än att man kunde gå utan ytterkläder.

Det är i sådan här fall som mam märker hur beroende man är av elen. Speciellt mitt i vintern när det är kallt ute.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25
26 27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards