Direktlänk till inlägg 9 november 2012

Mat och bak i hälsans tecken

Av Malin de Besche - 9 november 2012 22:41

Jag har aldrig varit någon husmor och kommer aldrig att bli. Jag avskyr att städa och det här med att baka är inget som någonsin har lockat. Men jag tycker i för sig att det är rätt roligt att laga mat, när insprirationen är på topp.

Men nu har jag faktiskt tagit mig an lite bakning. Jag har hittat lite brödrecept i Fitness Magazine och kände för att testa. Jag vill ha lite nytt bröd då det känns som jag har gått igenom allt nyttigt bröd som finns i handeln. Och inget går ju upp mot nybakat bröd.

Dagens rätt är ytterligare en rätt med inspiration från receptsamlingen som skall ge ett starkt immunförsvar och "bota" förkylning. Dagens rätt en Vietnamesisk kycklings- och kålsallad

 

Riktigt gott och fräsht. Kycklingen förkokade jag igår och har låtit det stå i spadet hela natten och under dagen idag.

4port

2msk socker

2,5 msk äppelcidervinäger

1 tsk salt

1 rödlök, tunnt klyftad

köttet från en kokt kyckling, strimlat

1/2 huvud salladskål, tunnskivat

3 dl färska örter, mynta och koriander

0,5 dl pumpafrön

0,5 dl rostad lök

2 hackade chilifrukter


Blanda socker, vinäger och salt till sockret löst upp sig. Lägg i löken och låt dra i 10 minuter. Blanda i kyckling, kål och örter. Lägg upp detta på ett serveringsfat. Toppa med pumpafrön, rostad lök och chili. Servera med nouc cham


Nouch cham

2,5 msk farinsocker

5msk äppelcidervinäger

1,5msk fisksås

1 klyfta vitlök, finhackad

1 salladslök, tunnskivad

1 liten morot, fintärnad

0,5dl korander, hackad

1 chili finhackad


Blanda socker, vinäger och fisksås. Rör till sockret löst sig. Blanda i övriga ingredienser och låt dra i 30min.


Det är en del socker, inte så bra kanske. Men det var gott och förhoppningsvis hjälper den mot min förkylning.


När jag plockat undan efter middagen så plockade jag fram husmodern i mig och började baka.

Man ju se det som lite styrketräning, för det tar på krafterna att röra.

 

Formarna "fröade" jag med krossad linfrö

 

Är ju ingen bagare men har bakat lite i varje fall och är inte van vid att brödet skall gräddas som smet.

 

Detta är ett Grovt och glutenfritt lingonbröd.

4tsk bikarbonat

1 liter naturell yoghurt

10dl grultenfri mjölmix, grov

2dl krossat linfrö

1 dl fibrex

1dl pofiber

2dl solrosfrön

1dl sirap

2dl lingonsylt

1dl hasselnötter


Ugnen sattes på 175grader. Jag blandnade alla torra ingredienser i en bunke och de "blöta" i en annan tillsammans med bikarbonat. OBS! Det krävs en stooor bunke till detta. Det höll på att rinna över så jag blev tvungen att hitta en större. Yoghurten svällde tillsammans med bikarbonatet. Sedan rörde jag ihop alltsammans och hällde i formarna för att ställas i ugnen i en timme.


Nu luktar det riktigt gott och jag sitter och väntar på att brödet ska bli klart så jag kan ta mig en skiva med en kopp te medan jag planerar en häktisk morgondag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25
26 27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards