Direktlänk till inlägg 23 oktober 2013

Passa-på-diagnos

Av Malin de Besche - 23 oktober 2013 23:13

Idag var det återbesök hos sjukgymnasten för min dotter. Det var dags att gå igenom träningsprogrammet som skulle få hennes knän att stärkas, eller egentligen bål och ben. Men allt hänger ju liksom ihop. Och medan vi var där passade jag på att få lite teorier om mina ben.


Min dotters program innebär en hel del bål, höft och ben. Eftersom att hon inte har några skador i själva knät utan det är lederna som belastas pga att musklerna inte tillräckligt starka. Hon behöver öka styrkan i framförallt höft och ben: Men eftersom att bålen är inblandad i nästan allt vi gör så behöver den ju också vara stark.

Så detta tränignsprogram fick hon. (Fick inte ta bild när hon gjorde så jag fick ta instruktionsbilderna istället. :)

 

Varianten som min dotter ska göra innebär båda armarna samtidigt och vartannat ben.

 

För att öka svårighetsgraden så ska hon lyfta ett ben i 3 sekunder och hålla still. Hon ska utföra 3-5 lyft per ben.

 

För att öka belastningen ska hon även köra ett ben i taget.

 

Här ska hon lyfta upp höften och föra bollen in under sig. Målet är att kunna köra med armarna korsade för bröstet och därmed inte få stöd från armbågarna.

 

Sista övningen skall utföras på maskin alternativt ett gummiband. Så jag får väl fixa ett gummiband helt enkelt. Men här ska hon ha näsan mot alla fyra väderstreck när hon utför övningen.


När hon fått alla sina övningar och fått testa på dem så passade jag på att fråga lite om mina skavanker i benen. Som han tycker att det låter så är inte mitt fotvalv problemet (känns ju bra när man lagt ut en massa pengar på fotbäddar, suck). Utan mitt problem tycker han verkar vara, bara genom det jag berättat då han inte undersökt mig, stabiliteten i mina fotleder. Så återigen är det mina fotstyrka som måste upp. Jag måste bli bätte op att utföra mina övningar. Hans "diagnos" av mina ben grundar han på att att det känns bättre när jag tänker på min fotnedsättning och att fotbäddarna inte helt tagit bort problemet.

Så för att få till att övningarna görs ska jag inleda varje träningspass med mina övningar. Precis som min dotter. Hon gick utföra sina övningar istället för vanliga uppvärmningen.


Och sedan ska jag hoppa balansplattan på jobbet. Jag har (hör och häpna) för bra balans och koordination för att det ska få mina fotleder att jobba. Mina fötter måste stå mjukt.

Så nu står gummiband och balanskudde på inköpslistan. :)

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards