Alla inlägg den 12 oktober 2013

Av Malin de Besche - 12 oktober 2013 23:02

Om man inte tränar mer än ett par gånger i veckan, kan hård träning i 3 dagar sätta sina spår. Detta hände min dotter efter 2 dagars intensiv basketträning fick hon ont i sina knän. Trots att hon tränar 4 dagar i veckan normalt lyckades hon få överanstängt knä.


Jag satt och kollade på min dotters 3:e basketträning på Regionslägret. Efter ett tag sätter hon sig ner och säger att hon har ont i knäna. Jag antar att hon är lite vek (i sinnet då) och att hon bara inte orkar kämpa. Men hon försöker efter ett tag men sätter sig igen. Så jag får inse att hon kanske faktiskt hade ont. Jag gissade att hon helt enkelt var trött i musklerna efter att de kört Basketsmart och all övriga basketträning som innebär konstant knäböj.

Programmet innehåller styrka, balans och koordination, både med och utan boll.
Kortfattat består det av:
1. Temperaturstegring

2. Styrka bål

3. Styrka baksida lår

4. Knäböj

5. Utfallssteg

6. Enbensstående balans

7. Uppväckning


Efter träningen fick hon som höll i fystekniken och Basketsmart kolla på min dotters knän. Hon sa att de var lite svullna och att hon nu behöver ta igen sig, dvs vila. Hon kommer därför inte att vara med på träningen imorgon, men vi kommer att åka dit och kolla.

Hon rekomenderade oss att ta kontakt med "Haninge fysiocenter" som har sjukgymnaster med inriktning på idrottsliga skador, som jag förstod det.

Men under tiden fick hon en övning som hon kan köra hur mycket som helt som också är bra när man har överanstängt knä. För att få ett genomflöde och stärka de lårmuskler som påverkar knät.

Man börjar med utsträckta ben. Sedan drar man ett ben emot sig längsmed golvet.

Därefter drar man ut foten längs med golvet igen och flexar foten.

 

Sedan lyfter man foten från golvet.

 

Man får inte glömma bort att återhämta sig. 

ANNONS
Av Malin de Besche - 12 oktober 2013 16:29

Vaknade efter en riktigt skön sömn med solstrålarna trevande in genom fönstret. Idag skulle det bli min första match för säsongen och i en högre division än vad jag spelat i på väldigt länge. Så det var dags för uppladdning redan från frukost.


Morgonen startade med Paulúns supergröt och kokt ägg för att få den rätta uppladdningen inför en utmanande match i division 2.

 

När jag tagit hand om tvätten åkte jag ner till Baskethallen för att kolla in min dotters andra basketträning på Regionslägret. Jag fick mig ett par övningar till som jag absolut kommer att köra med mina tjejer. Det var mycket fokus på försvar. Och det är ett område jag behöver ha mer inspiration i.


Drekt efter träningen värmde jag upp med resten av laget för min säsongs första match. Det var inte så högt tempo som jag räknat med men såklart högre än division 4 som jag körde förra säsongen. Jag är inte van att ha så lite speltid men jag hade inte räknat med så mycket heller så jag precis kommit in i laget.

Det gjorde att jag inte kände mig direkt slut när matchen var över, men nog hade svetten hunnit tränga ut genom porerna i varje fall.

I början fick vi inte till passarna. Väldigt många svårfångade bollar slände vi iväg, vilket gjorde att vi gav ort en del bollar. Vi spelade generellt bra, speciellt mot slutet då vi lyckades driva upp tempot något. Men Norrköping Dolphins är ett topplag i division 2 så 30 poängs skillnad blev det.

 

Nu ska jag få i mig lite middag sedan bär det av till baskethallen igen för att kolla in min dotters tredje basketträning.


#Basket #Match #Uppladdning

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se