Alla inlägg den 11 oktober 2013

Av Malin de Besche - 11 oktober 2013 22:51

Jag är så upprymd nu när jag omges av massor av inspiration. Nu har Regionslägret Stockholm Syd kommit igång och jag har checkat in min dotter. Men Jag hänger en hel del i hallarna för att lite tips och idéer på vad man kan lägga in i basketträningen för mina tjejer.


Efter jobbet åkte jag hem och plockade upp min dotter och hennes packning. Jag åkte och checkade in henne. Sen åkte jag hem och åt middag innan jag åkte tillbaka för att kolla in hennes träning.

Hon fick börja med Fysteknik. Där fick hon lärs sig ett antal övningar med skivstång med fokus på tekniken.

 

Deras övningar var endast med stången utan vikter, då det handlade om att få in rätt teknik, inte att ta ut sig. De körde knäböj med olika fattningar och rörlser. Jag satte mig och anteckna för mycket kommer jag kunna avända i mina tjejers träning.


Därefter skulle hon ha sin första basketträning.

 

Uppvärmningen byggde på knäsmart. Jag brukar köra den typen av uppvärmningen för mina tjejer också, men övningarna började kännas lite tjatiga. Så det kändes bra att få lite ny input på den biten. Övningarna kördes från långsida till långsida. Några exempel på övningarna i uppvärmningen som jag definitivt kommer att köra:

¤ Tre hopp på vänster ben, tre hopp på höger för att sedan landa jämfota. Hoppa 180* och sedan tillbaka 180*.

¤ Utfallssteg. Vid varje steg sätter man ner händerna på golvet på insidan av främre benet för att sedan rotera upp yttre handen mot taket och blicken som följer handen.

¤ Gång. Var tredje steg lyfter man tårna mot taket och utför ett jättestort kråltag med motsatt hand till dess att handen når tårna.


Där efter gick de vidare på skotteknik

¤ Enkla närskott med endast en hand

¤ Flip (studsa bollen till sig själv), hoppa in i "passen" och gå upp på skott olika positioner


Fotarbete och dribbling:

¤ Springa med jumpstop vid signal

¤ Dribbla, stanna vid signal men behålla dribblingen och upp med skyddshand

¤ Stå i 3-hotsposition och börja med ett cross stepp, dribbla vidare och stanna i jumpstop vid signal


De la in lite olika typer av passar innen de gick vidare på spel. 2 mot 0, 2 mot 2 och 1 mot 1

  

Jag har definitivt lärt mig några saker och kan knappt bärga mig till imorgon när de kör träning 2 och 3.

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se