Alla inlägg den 14 oktober 2013

Av Malin de Besche - 14 oktober 2013 22:45

Vad ger du för signaler till dina barn? Jag fick frågan idag och det fick mig att börja fundera. Vad är det för signaler jag sänder ut med mitt sätt att leva och hantera livets alla mot- och medgångar? Allt man lär sina barn är inte är inte det som kommer ut genom munnen.


Om man säger till barn att man inte ska äta en massa godis men trycker i sig själv så visst kan barnen köpa att den vuxne får just för att den är vuxen. Men vad händer när "barnet" blir ungdom och anser sig vara vuxen? Det är egentligen den enkla ekvationen och kan styrkas med "barn gör inte som man säger, barn gör som man gör"


Så tänker jag på alla föräldrar jag möter som sätter sina barn i olika sporter för att det är "bra att röra på sig". Men hur många av dessa föräldrar har inte rört sig en meter ur motionssyfte de senaste 20 åren. Grejen är den att kroppens behov av att röra på sig upphör inte bara för att man blivit vuxen. Man har minst lika stort behov att röra på sig som när man är ung. Detta är det många som inte tänker på.

Många sätter sina barn i olika aktiviteter när barnen har "börjat lägga på sig". Det handlar såklart om okunskap, att Basketdu inte kan "springa av dig" den där chipspåsen eller bakelsen. För att förbränna den här typen av kaloribomber krävs det väldigt mycket rörelse, mer än de 2-3 timmar i veckan som barnen får gå på sin idrott.

Att röra på sig handlar om att må bra. Att få blodflödet i ådrorna att göra sitt, att frigöra lyckoruset endorfiner och hålla sig stark och smidig, som gör att du klarar mycket mer, både fysiskt och psykiskt. Och ju mer du orkar desto roligare är det.

Huvudsaken till att vi ska röra på oss är alltså inte att hålla vikten. Det kan vi gör vi mer effektivt med intaget. Ett långt och friskt liv med så få krämpor som möjligt som ofta ökar ju närmre incheckningsdagen man kommer.

Tänkte på detta när jag åkte från basketträningen idag. Idrottandet för mig är glädje och hälsa.

  

Sedan har du ännu en sida som är ack så viktig för välmåendet. Om du är en snäll männsika, som vrider och vänder på dig för att hjälpa andra och vara andra till lags, sänder du ut vissa signaler. Det är inte bara du som "får det lite jobbigt" en period för att hjälpa andra, andra som kanske inte förtjänar det. Utan sådan som kräver mer och mer av dig och du ger och ger. Det du då sänder ut är att det är ok att ta lite skit. Du lär dina barn att man ska kämpa på och kanske ta mer än vad man som människa bör stå ut med utan att ställa motkrav.


Så det jag vill säga är, tänk på vad du vill lära dina barn. Vill du att de ska äta sunt, bör du hålla en sund kost själv. Om du vill att ditt barn ska idrotta och hålla igång, håll igång själv.

Och till sist, ta ingen skit som Grynet brukade säga. Man kan vara snäll och hjälpsam, men säg ifrån när det går över gränsen.

 

Det är signalerna du ger som fastnar hos dina barn och formar deras framtid.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards