Alla inlägg under juli 2012

Av Malin de Besche - 6 juli 2012 08:16

Påväg till jobbet idag tänkte jag på att det bästa med att jobba när andra har semester är att man kan ta bilen tilltrafik jobbet utan några direkta köer. Och ännu bättre lär det ju bli nästa vecka.  

En annan positiv sak är att det är lite lugnare på jobbet så man får chans att jobba ikapp lite. Får se hur det blir med den saken idag då det var en del strul igår som kanske fortsätter idag.


Ingen träning idag! Idag skall jag på husvisning. Hoppas att det kan vara något och att det inte blir någon budgivning. Fast när jag sett vad husen gått för senaste tiden så är det i princip alltid utrop och ibland något under. :) Ser bra ut.

 

Av Malin de Besche - 5 juli 2012 21:11

Efter en hektisk dag på jobbet ilade jag ner till bilen och letade alternativa vägar förbi alla köer sjungandes och "dansande" till The Voice på radion. Man bygger på Stockholms alla vägar så det blir kö, vart man än ska trots att folk är på semester.  

Väl hemma satte jag igång med maten på en gång. Maten skulle stå i ugnen en hel timme så jag passade på att köra dagens pass då för att kunna få till en tidig kväll. Först satte jag på en tvättmaskin

Tog mig till elljusspåret och vid bron som leder mot spåret körde jag min uppvärmning med hopprep. Körde 10x1min med 1 min vila mellan. Bästa resultat hoppade jag 156 varv på en minut. Den gången lyckades jag hoppa helt utan avbrott.

Sedan sprang jag 5km. Har lite träningsvärk efter senaste passet när jag körde testlopp där jag skulle springa 5km så fort som möjligt. Så det här passet kändes ganska trögt. Jag sprang 5km på 24:45 vilket blir knappt 5min per kilometer.  

När jag kom hem var min Fullkorns- makaronilåda klar. Stretchade lite för att sedan äta. Tog en snabb dush efter maten. Slängde in tvätten i torktumarn och efter det tog jag en promenad med min son. Vi har på något sätt lättare att prata med varann när vi är ute och går. Det känns bra att ta dessa små promenader. Idag blev det en runda på en halvtimme.

Nu är det bara disken kvar....... sen ska jag få sova. :)

Av Malin de Besche - 4 juli 2012 22:47

Som jag trodde så tog det tid med schemat för nästa säsong. Men jag tror att vi fick till det riktigt bra och det är alltid lika kul att få tid att snacka lite skit med denna kvinna. :)

När jag kom hem fick jag avsätta tid för lite tonårsresonemang och diskussion. Fostra barn i den här åldern är ingen lek.

Så idag blir det ingen träning, måste prioritera sömnen idag. Så jag kan vara riktigt effektiv imorgon på jobbet.

 

Men resten av den här veckan hade jag tänkt följande träning:

Torsdag: Hopprep som uppvärmning 10x1minut med 30 sekunder vila emellan för att sedan springa 5km snabbt.

Lördag: Uppvärmning i lugn jogg som avslutas med 3-4 *stegringslopp. Därefter intervaller 6x1200m 2 minuter vila mellan intervallerna.

Söndag: Långdistanslopp 15km i behagligt tempo


Förklaring:

* Stegringslopp innebär att man spurtar i 60-100m

Av Malin de Besche - 4 juli 2012 16:54

Varför har du börjat med det här? Hur kommer det sig att du lägger så mycket tid på det här? Du har blivit galen. Du ?har blivit som farfar, han skulle ha älskar det. Detta är frågor och påståenden som jag kan få av människor i min närhet.  

Har vid tillfällen tyckt att det varit jobbigt och känt mig ifrågasatt. Svaren på frågorna som jag gett är för att jag vill. Faktum är att det är inte så fel att jag får dessa frågor och "påhopp". Det är ett sätt för mig att faktiskt börja fundera och komma ihåg varför jag lägger ner den här tiden på att träna, planera hälsosam mat och nu också börjat titta på mental träning. Det är viktigt att komma ihåg och veta vad det är som driver en så att allt en dag inte bara känns meningslöst.


Till att börja med så har jag alltid tyckt om att träna. Det var en period i livet som jag inte var speciellt aktiv idrottsmässigt, pga fokus på andra saker, som att bilda familj. När jag sedan sakta började ta mig tillbaka till ett aktivt liv så handlade det mycket om att komma i form efter jag fött barn. Ju mer jag höll på ju mer kom lyckokänslan tillbaka.  Det är en känsla som inte alla kan acceptera, men säger man att det handlar om att gå ner i vikt eller komma i form så accepteras ambitionerna. Kunde till och med få kommentarer som att de önskade att de också skulle klara av att "komma igång".

Sedan fick jag tillfälle att börja spela basket igen, som jag saknat så. Jag hade vid tillfällen genom åren drömt om hur basket, där mina lagkamrater som fortsatte bad mig att "hoppa in" för att det var kris med spelare. I drömmen gjorde jag såklart succé. :)

Började även att coacha basket eftersom att min son blev intresserad då han såg mig spela. Då blev basketen mitt liv igen.

Jag fick lust att börja springa på allvar. Löpning var min styrka i skolan så jag ville ha det som en kompletterandeStarten Midnattsloppet 2007 träning. Ville ha ett mål, så jag anmälde mig 2007 till Midnattsloppet för första gången. Det var faktiskt en dåvarande kollega som fick mig att anmäla mig dit. Hade först tänkt anmäla mig till Tjejmilen, men då skulle jag inte kunnat utmana honom. Det slutade med att jag sprang det själv då han aldrig anmälde sig, men jag ångrar det inte en sekund. Det var ett roligt lopp.

Sedan dess har jag siktat på att bli bättre och bättre tävlingsmänniska som jag är. Och på senare tid har jag satt mer fokus på det än någonsin, tom så att jag lagt till kostanpassning och mental träning.

Varför detta fokus då?

Detta har jag funderat lite på. Dels så vill jag väldigt gärna nå mitt mål, dels så behöver jag ha detta fokus för att kunna hålla ihop ett stressig och ibland psykiskt påfrestande liv jag lever. Träning hjälper en att stressa av. Med mitt fokus kan jag stänga ute allt som hindrar mig att må bra. Att hela tiden komma tillbaka till det spår som jag vill hålla mig på och som jag mår bra utav.

Enligt mig så är livet till för att levas och tiden man lever är det meningen att man ska må bra.

Av Malin de Besche - 4 juli 2012 07:00

LIte piggare idag än de tidigare dagarna den här månaden och on my way till jobbet på andra sidan stan. Massor att göra på jobbet och ska peta in en lunch med en gammal kollega.

Har faktistk varit riktigt duktig på att hålla måltidstiderna även för mellanmålen den här veckan. Har lämat en Kesellakesellaburk i kylen, vilket underlättar en del. Då är det bara att ta en frukt och tärna för att sedan komplettera med lite kanel och några skedar kesella.

När jag sen kommer hem blir det matlagning, äta och sedna åka till en i basketstyrelsen för att få fram ett förslag på träningsschema för klubbens alla lag. Hoppas att det inte tar allt för lång tid. Jag vill hinna med mitt pass på 5km idag också utan att det ska behöva bli så sent.


Måste som sagt bli bättre på att sova.

Av Malin de Besche - 3 juli 2012 22:39

Efter att jag kört halva det träningsprogram lag lagt upp körde jag idag en testrunda på 5km. Det är inte helt rättvist då det försvunniträtt många dagar pga att jag inte varit helt kry. Borde ha legat på max 22 Stoppurmin på 5km. Men idag sprang jag på 23.45 (med ett snabbt stopp för att knyta skorna), vilket innebär ett snitt på 4:45 per kilometer.

Jag behöver ligga på 4:30 per kilometer om jag ska komma på prick 45 minuter på milen. Men det var skönt att veta vart jag ligger i varje fall och jag klarade att köra hårt i alla backar trots att det var tungt och att jag låg på hög kapacitet hela rundan.


Jag var toktrött hela dagen idag och när jag var påväg hem från barnens far efter att ha gratulerat honom på hans födelsedag hade jag inte alls någon lust att ge mig ut i spåret. Men jag är glad nu att jag gjorde det. Sömnen som ständigt är en bristvara måste jag börja prioritera nu. Så nu blir det till att krypa ner under täcket så jag kan bli effektiv imorgon på jobbet.


Har bokat lunch med en gammal kollega imorgon och hans önskemål var sushi. Men det är rätt vanligt att han ställer in samma dag, så jag kommer att ta med mig en matlåda imorgon i varje fall. Just in case. Skulle mer än gärna äta resterna från dagens middag idag då det blev riktigt lyckat. En Vegistarisk currygryta mmmm

Men för gammal vänskaps skull så kan jag avvakta en dag till. :)

Av Malin de Besche - 3 juli 2012 10:30

Nu måste jag bara klargöra en sak. Detta med att tjejer vill att man ska stänga toalocket efter sig handlar inte om att vi är för lata att ta ner sittringen och att vi tycker att det är obehagligt att sätta sig på en kall kant.

Ja, det är obehagligt men inte det stora problemet med att vi vill att sits och lock ska fällas ner. Upplysningsvis så kan jag meddela att det finns en hel del grabbar som vill att sits och lock skall fällas ner, bara det att det är lite "omanligt" att säga något om det. Därför hör man bara om tjejers krav på detta.

Men så här är det:

Inte nog med att det ser fräschare ut, det ÄR fräschare. När man spolar så sprids avföringspartiklar.

Tror att det var i det där städprogrammet när 2 städtanter kommer hem till en snuskpelle och får dett gammalt slitet hem se ut som ett nytt bara genom att städa, som man fick rekomendationen att inte ha tandborten inom 2 meter från toaletten just pga av detta.  

En vän till mig som är sjuksköterska berättade att det är just på toaletten som de flesta sjukdomarna sprids.

I de flesta hem jag är i så är badrumsskåpet väldigt nära toaletten och väldigt ofta snett ovanför. Tänk på risken att något från badrumsskåpet ramlar ner. Vem vill gräva efter ansiktskrämen, pincetten eller rakhyveln i toastolen, även om det inte ligger något där och guppar.

Så till alla er som säger att denna "heta potatis" handlar om tjejer som inte vill ha sig en kall chock om den lilla stumpen när man sömndrucken stapplar in på toaletten vill jag säga att det är fel. "Problemet" är inte lathet utan det stavas HYGIEN!

  • Man vill inte ha avföringspartiklar på allt inom 2 meter från toalettstolen, framför allt inte tandborsten
  • Minimera att något ska ramla ner i toaletten
  • Mindre risk för sjukdomsspridning
  • Det ser mycket fräschare ut och mer "städat".

Något annat som jag vill uppmana alla mina medmänniskor att göra är att kolla om korven åkt ner. Det luktar helvete om den får ligga och guppa i vattnet ett tag. Det hände hemma hos mig. En av alla dessa hantverkare som spinger hemma hos oss nu hade lagt en ordentlig kabel på min ena toa. Den toan är relativt nyinstallerad, men spolningen har aldrig riktgt fungerat. Så han hade väl bara tryckt på knappen och gått därifrån utan att se om hans grovsopor gått iväg. Fick använda en hink med vatten för att få ner den.

Ännu vanligare är att människor lämnar bromsspår efter sig. TOABORSTEN FINNS DÄR AV EN ANLEDNING!

Tänk på dina medmänniskor. Ingen skit luktar gott, även om vissa vill påstå att egen skit luktar bäst. :P

Av Malin de Besche - 2 juli 2012 22:46

Det var inte helt lätt att kliva upp i morse. Trots att jag bara hade ledigt i en och en halv vecka så har jag lyckats vänja mig vid att inte kliva upp så hysteriskt tidigt. Eller i varje fall att inte kliva upp så tidigt. Vaknar ju tidigt pga att solen strålar in. Velade lite om jag skulle ta bilen eller åka kommunalt. Det blev min nya bil som jag faktiskt börjar bli kompis med. Har ju i princip alltid haft manuel, så det är lite ovant att ha automat.


Eftersom att jobbdatorn strulade så fick det bli en felanmälan det första jag gjorde. Blev lite förolämpad av svaret jag fick. Killen som svarade på min felanmälan borde vid det här laget veta att jag inte har så låg IT-kompetens att jag blir orolig om skrivbordet inte har samma ordning på iconerna när man loggar på sin laptop när den är i "dokan". Vilket jag lät honom få veta.


Efter jobbet åkte jag och hämtade upp barnen för att sedan åka och kolla in 2 hus. Tyvärr var inget av dessa något för oss. Det ena var alldeles för mycket att göra på och med min livsstil funkar inte det. Det andra var på tok för litet. Sedan åkte vi till Koh Chang, en Thailänsk restaurant i Tyresö. Koh Chang i Tyresö  

Det var mysigt att sitta där i solen och mysa.

Sedan åkte vi till min underbara vän Ulrika och fika. Jag fick en flaska Rosé som en försenad födelsedagspresent av henne och hennes särbo och självklart hennes 3 fina barn.

Tack vännen! Den kommer att avnjutas i solen :)


Eftersom att det blev ett restaurangbesök så blir det lite omplanering av maten. Eftersom att det svåraste med matlagning är att komma på vad man ska äta så är det positiva med att spontant äta ute att man kan skjuta på maten som man planerat att äta och man automatiskt får en dag till planerad. :) Nackdelen är om varorna man köpt hem hinner bli dåliga.


Måste se över träningsschemat nu när jag fått planerar om en hel del. Dessa husvisningar stjäl tid!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards