Alla inlägg under juli 2012

Av Malin de Besche - 26 juli 2012 21:37

Många bud ang solning florerar i media. Solar man får man cancer, solar man inte får man vitaminbrist, många bud som gör det svårt att förhålla sig till. 


Läste en intressant artikel i nya numret av Fitness just kring detta tema. Jag har alltid haft inställningen att man inte ska svänga om och följa alla varningar som tidningarna skriver. De är ju ute efter att sälja så därför förstoras allt upp och efter en tid kommer de ändå med något som motsäger den första varningen. 

Visserligen ska man vara öppen för förändringar, men anser att det är ytterligheterna som styrker tidningarnas rubriker. Men det är alltid kul att få fram lite fakta.


Vitaminer måste normalt tillföras utifrån, dvs via kost. Med D-vitamin är det annorlunda. Kroppen kan även bilda D-vitamin   detta ämne själv. Med hjälp av uv-strålarna aktiveras det D-vitamin som finns i huden.

Du kan aldrig "överdosera" D-vitamin och därmed får D-vitaminförgiftning genom solning eftersom att kroppen slutar bilda D-vitamin när "lagren" är fyllda.

Det du däremot riskerar med för mycket exponering av solen är hudcancer, sk malingt melanom.

Så du kan lungt sola så länge du inte solar dig röd, eller bränner dig. Vissa studier säger att det räcker med 15-30 minuter om dagen för att få effektiv bildning av D-vitamin. Mörka männsikor behöver mer. Vid för låga halter av D-vitamin har det visat sig att vanliga cancerformer ökar.

Risken att drabbas av cancer generellt sett har visat sig vara lägre i länder med många soltimmar.

Så slutsatsen är som det brukar vara, allt skall göras med måtta. Ut och njut av solen, men bränn dig inte :)


D-vitamin kan man ju även tillföra via kosten och då är det fet fisk som gäller och även äggulan innehåller mycket D-vitamin (bland annat) Var inte rädd för kolestorolet som var en sådan grej som varnades för förut. (Läs mer)

D-vitaminförgiftningar som dokumenterats har nästan uteslutande handlat om tillskott. Så det är bara att vräka på med D-vitaminrik mat. :)


En annan positiv effekt som Fitness skriver om är att i studier av överviktiga har det framkommit att de med höst D-vitaminnivå i blodet tappat mest i vikt. Det har med insulinkänsligheten att göra tydligen.

Forskning har visat att även muskelstyrkan kan påverkats av D-vitaminhalten på ett positivt sätt.


Så med andra ord:

Att sola måttligt medan du äter fet fisk och äggula så blir du snygg! Solbränna, slimmad kropp med god muskelstyrka   


OBS! Solarium kan inte ersätta äkta sol!

ANNONS
Av Malin de Besche - 25 juli 2012 19:45

Solen strålade då jag och mina barn satt i bilen påväg mot Nynäshamn. Där mötte vi upp min lillebror och hans familj som satt och käkade onyttigheter vid Nynäsgrillen.

Sedan drog vi ner till hamnen där det pågår en massa aktiviteter för firandet av OS-seglingen som skedde just där för 100 år sen. Vid Svandammen bredde vi ut våra filtar och käkade våra lunchmackor.

Hälsobröd med sallad, grillad kyckling och yoghurtsås.

Brödet hade jag köpt nybakat på morgonen. Kycklingen som jag grillat, strimlat och styckefryst vid ett tillfälle när jag köpt filé med kort datum, tinade jag upp. Salladen var kvar sedan middagen igår och så var det bara att svänga ihop en yoghurtsås med lite sweet chilli.


När vi ätit färdigt red de barn som vill på ponnys och så provade vi på bågskytte och brottning. Det fanns så man kunde segla, paddla, spela golf, och massa annat. Men vi lät de små barnen klättra lite i klätterställningen och kollade runt lite i stånden. Sedan gick vi till bilarna för att åka ut till Lövhagen och priva Wake board. (Det är som som en Snow board variant av vattenskidor)


Men när vi kom ut dit hade det varit sådant tryck att de hade en kö som skulle dra över tiden kl 16. Så vi kollade lite på en som åkte och sen var det bara att ta den lilla promenaden på 1,2 km tillbaka till Fiket där vi parkerat bilen.

Vi tog oss en fika där innan vi körde hemåt.


Jag önskade att jag hade bilder att visa, men sinnesförvirrad som jag är så slog jag fel pinkod när jag var tvungen att starta om mobilen så nu måste jag jaga rätt på min PUK-kod och den kan jag inte få tag i förrän imorgon. :(

Så bilder imorgon. :)


Åkte och handlade lite utan att ha gjort någon matplanering, men jag får väl styra den utifrån vad jag handlat istället.

Strax middag: helstekt fläskfile med ungsrostade grönsaker. Mums!

ANNONS
Av Malin de Besche - 25 juli 2012 10:02

Självklart måste man träna och jobba hårt. Men vilken vältrimmad kropp som helst framträder inte som jättesnygg om hållningen är dålig.

Det var en tanke som slog mig när jag låg på stranden. Då var det ett gäng killar som "kickade boll". Alla såg ut att träna en hel del utom en. Han var inte tjock på något sätt men såg helt enkelt inte lika vältränad ut.

När jag sedan kollade lite närmre så visade det sig att det helt och hållet hade med hållningen att göra. Han var faktiskt riktigt fit, men det syntes inte i hans säckiga hållning. Hållning


Nu brukar man få en bättre hållning bara genom att träna och bygga muskler. Men det gäller att bli jämntränad. Den här killen skulle nog behöva träna ryggen mer för att räta upp sig.

Är man ojämnt tränad och har en dålig hällning resulterar det också ofta i värk och problem i olika delar av kroppen (läs mitt inlägg om ergonomi)


Sjunker axlarna framåt och du har en framåtlutad hållning ser man mindre fit ut. Tänk dig bara när du sätter dig ner så samlas ju all hud på magen.

Sedan har det med utrsålningen att göra. Att ha en god hållning utstrålar stolthet och gott självförtroende. Det är attraktivt om något. :)

Av Malin de Besche - 24 juli 2012 23:33

Efter middagen gick luften ur mig. Jag gick på reserverna när jag diskade. Satte mig i soffan en stund i hopp om att orken skulle komma flygande. Jag bestämde mig för att jag skulle ge mig ut vid halv nio. Men när klockan slog, kände jagBlogga att den här dagen hade tagit musten ur mig. Allt paddlande, motivera tonåringarna och badande i havet kan ta orken ur den starkaste.

Efter ett tag så tog jag datorn för att skirva ett inlägg om att jag är för trött för att träna. Men mitt i inlägget kom jag på att jag skulle ringa mormor för att fråga om Jubileumsragattan i Nynäs som vi tänkte besöka imorgon.


Efter samtalet fick jag ny energi och kände att det var lika bra att jag gav mig ut. Annars skulle jag ha 5 dagar som jag skulle klara av 4 pass. Nu har jag 3 pass kvar som ska klaras av på de fem dagarna. :)


Så jag snörade på mig skorna och började jogga som uppvärmning. Sedan körde jag 40sekundersintervaller med 20 sekunders vila, 25 stycken.

Vissa av intervallerna var riktigt tunga, framförallt när jag kom till intervall 14-20. Men jag höll hyfsad fart hela tiden då jag hela tiden klarade runt 6 lyktstolpar. När det var som tyngst var det 1-2 meter kvar till sjätte lyktstolpen, och när det gick som bäst nästan 7.


Mötte en man på vägen som jag inte skulle vilja möta och själv vara för överförfriskad. Nu kändes det bra att springa ifrån honom. Det var något skumt med honom, förutom att han inte var nykter. Hur som helst var han borta när det var dags för mig att jogga hem igen.

coreVäl hemma körde jag lite core. Core betyder att man lägger vikt vid bål och ben. Så dessa är bara några av de jag gjorde. Jag gjorde mina armhävningar på fötterna, och så gjorde jag även benlyft, jägarstolen och knäböj.

  

Känns bra att sitta här nyduschad och faktiskt klarat av veckans första pass.

Nu kommer jag kunna sova gott.  

Av Malin de Besche - 24 juli 2012 16:45

Idag packade jag min ocean bag och picknickväskan och begav mig till Östnora med barnen. Där hyrde vi en kanont för att ge oss ut på en paddling tur. Då är det grymt att ha en Ocean bag. Den är vattentät, så där kan man förvara handdukar, plåmbok och mobiler utan att riskera att det blir blött.

Vi paddlade ut till en liten ö för att äta vår medhavda mat. Det var skönt att låta armarna vila lite.

 

Eftersom att vi hade några envisa bromsar på oss så paddlade vi vidare till en annan ö för att upp det vi inte fick i oss första stoppet.

Där fanns det en brygga med bord och bänkar så vi kunde sitta ordentligt och äta. Det fanns även en fake uggla som fågelskrämma.  

 Men den skrämde tyvärrr inte bort bromsarna. Så fort vi fått i oss maten kom en stor svärm med bromsar.

Vi packade ihop allt så fort vi kunde samtidigt som vi viftade vilt omkring oss.

Vi hoppade i kanoten och paddlade så fort vi kunde från ön.

De små kräken följde efter en bra bit. Jag var lite oroliga att kanoten skulle kantra av allt viftande.

Men så fort vi kommit ut på lite mer öppet vatten så att det blåste lite mer så började de avta till att de tillslut försvann.

Men den paddlignsturen kändes ordentligt i armarna efter.

Kommer nog ha träningsvärk i armar och rygg imorgon.

Man får se det som lite gratis träning.  

Av Malin de Besche - 23 juli 2012 23:50

Nyss inkommen från min och sonens kvällspromenad. Det har blivit en vana nu att vi ger oss ut på kvällen på en runda på drygt 6km. Vi promenerar i rask takt och pratar om allt möjligt. Ett riktigt bra sätt att få en tonåring att börja prata.

Det är mysigt, bra motion och riktigt bra för vår relation.

Numera behöver jag inte tjata på honom om att gå ut och gå. :) Tror att han tycker att det är ett lätt och bra sätt att umgårs på.

Det blir en perfekt aktiv vila för mig och med honom vid min sida behöver jag inte känna mig orolig att vara ute och gå kvällstid.  

Av Malin de Besche - 23 juli 2012 18:16

I morse ringde en kollega och berättade att någon slagit sönder min bil. Bilen stod i garaget på jobbet över helgen då det hände.

Jag ringde polisen och de ville att jag skulle åka ut till bilen för att göra min anmälan ifall jag skulle hitta blodspår :/

Jag ringde försäkringsbolaget, men de ville att jag skulle ha en polisanmälan först. Så det var bara att pallra sig ut till Solna och checka bilen.

Rutorna var sönderslagna och GPS:en var stulen.

 

Även fronten var förstörd. De har även gått in under motorhuven och klippt kablarna till batteriet men lämnat det.

 

Det är något mer som saknas i motorhuven, men kan inte komma på vad. Jag ser bara att jag saknar något där... :/

Nu väntar jag bara på svar från försäkringsbolaget vad nästa steg är. Jag måste ju uppenbarligen ta bilen till någon verkstad så att jag kan få bilen undersökt.

På något sätt måste jag få hjälp med bogsering då jag tror att bogsering inte ingår i försäkringen.


Dagens ljuspunkt

Min dotter var hemma hos mamma och plockade lite bär. Det blev inte jättemycket men så att det räcker till frukost i varje fall :)

 



Av Malin de Besche - 23 juli 2012 09:37

Jag hade räknat fel!

Det är nu bara 3 veckor kvar till Midnattsloppet. Så nu gäller det att ligga i om jag ska klara 45 gränsen på det loppet.

Den här veckans pass ser ut så här:

Pass 1: Intervaller 40/20 med 25 upprepningar. 40 sekunderspringa, 20 sekunders gåvila, avsluta med core träning

Pass 2: Hopprep 15x1min med 30 sekunders vila mellan. 5km behagligt tempo

Pass 3: Intervall 10x1000m med 1min aktiv vila mellan.

Pass 4: Långpass 15km 5km lungt tempo, öka varje km med 10-15 sek i 5km, 5km lungt tempo


Idag blir det "vila". Måste åka till jobbet och kolla till min lila röda som har blivit sönderslagen under helgen. :(

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se