Alla inlägg under juli 2012

Av Malin de Besche - 29 juli 2012 10:50

Det blev en tidig morgon idag och ganska svårt att komma upp efter 2 veckors semester. Men det var bara att masa sig upp och väcka dottern som åkte på läger idag. Lite frukost och fixa lite lunchmackor till henne med sallad och kycklingbitarna som jag styckefryst samt lite youhurtsås.

LingongrovaLingongrova har kommit med en ny (kanske inte jätteny längre men...) typ av bröd som är rätt bra att använda som picknickmackor.

De är inte skurna rakt igenom så man kan behålla en hel "botten", vilket är praktiskt när man inte sitter hemma och äter.



Vinkade av henne vid tåget och åkte sedan hem igen. Jag var så trött eftersom att det blev ganska sent på filmkvällen igår. Så det blev en liten tupplur när jag kom hem igen. Sov till halv tio. Då bad jag sonen sätta på lite kaffe. (Ja, jag dricker kaffe fortfarande men långt mindre än förut och inte varje dag.)

Sen var det dags för lite mellis. Det blev en fruktsallad med lite kesella.

 

Min fruktsallad (2port)

2 bananer

2 nektariner, skurna i bitar

1 dl blåbär

2 dl hallon

2,5 msk kesella

2 tsk flytande honung

Lite hampafrön

Skiva bananerna, lägg på blåbären och nektarinerna. Blanda hallon, kesella och honung och klicka över. Garera med lite hampafrön.



Av Malin de Besche - 28 juli 2012 21:50

Efter en härlig dag på stranden såg jag till att få i mig lite mellis, sen gav jag mig ut på veckans 3:e pass, ett långintervallpass. Det var samma typ av pass som jag körde för ett par veckor sen när kroppen bara sa ifrån och jag inte kunde fullfölja hela passet. Därför gav jag mig ut med lite blandade känslor.

Redan under uppvärmningen började jag känna av vaden.

Men det försvann tack och lov när jag körde tröskelloppen ( 60-100m så snabbt som möjligt). Sen tog jag fram klockan för att köra mina intervaller. Jag kände mig ganska stark och blev glatt överraskad när klockan visade 3,54 första kilometern. Sedan vilade jag 1min mellan intervallerna.

Mina tider:

Intervall 1 - 3:54

Intervall 2 - 3:58

Intervall 3 - 3:56

Intervall 4 - 4:02

Intervall 5 - 4:12

Intervall 6 - 4:19

Intervall 7 - 4:26

Intervall 8 - 4:22

Intervall 9 - 4:15

Intervall 10 - 4:07

Jag sprang i spårets första kilometersträcka fram och tillbaka 5 gånger. Det som gjorde att jag lyckades hålla farten uppe var att jag räknade lyktstolparna och räknade ner de sista 10 varje gång.

Jag hade vattenflaskan/påsen hängande på en gren i starten, så jag fyllde på med vätska varannan intervall.

 I vilan gick jag runt för att inte musklerna skulle stumna. Jag blev förvånad att intervallerna gick så bra. Att jag lyckades hålla mig runt 4 minuter hela tiden kändes bra.

Jag kände mig helt slut mot slutet av passet men gav mig fasiken på att inte ge upp.

Fantastiskt att jag kunde köra på och springa snabbare sista vändan fram- och tillbaka.

 Så jag är sjukt nöjd med det här passet. Därför bestämde jag mig för att jag skulle belöna mig. :)


När jag duschat och klätt på mig var det dags att lämna tillbaka hunden som jag varit hundvakt åt. Därefter gick jag och sonen direkt till affären och handlade lite rischip. Loka och ingredienser till min dotters matsäck till imorgon. :)

Väl hemma så hyrde vi en film, Jack and Jill. Lite smårolig, men lite klyshig. Nu är det dags att sova. Ska upp tidigt och lämna dottern till samlingsplatsen till lägret.

Av Malin de Besche - 28 juli 2012 11:41

Igår kollade jag av med min dotter att hon packat allt inför lägret som hon ska åka på imorgon. Det sa hon att hon gjort. I morse kollade jag av om det var något hon kanske behövde komplettera med innan jag skulle åka iväg och lämna hennes packning (som åker ut till Vässarö en dag i förväg).

Då ser jag att hon packat i en RESVÄSKA!

Så det var bara att slita fram en ny väska som lämpar sig bättre för ett scoutläger och börja packa om.

Tror hon kom på sig för då plockade hon även fram packpåsar.

En vecka i skogen gör att man måste ha rätt mycket packning med sig. Men vi lyckades packa ihop det med sovsäck, liggunderlag och alla annan packning i en väska i varje fall. Ca 20min övertid blev det, men som tur var så höll de fortfarande på att stuva all packning när jag kom till avsedd plats för packningen.

 

Man får helt enkelt spänna på lite saker utanpå väskan istället.   

Av Malin de Besche - 27 juli 2012 22:42

Läste just en artikel på "Äkta vara"s hemsida om portionslax. Fyra av sju fabrikat av styckefryst lax har marinerats med upp till 5% koksaltlösning enligt ett test som Svenska dagbladet gjort.

Men det är bara en som uppger hur mycket.

 

Eftersom att man inte behöver ange mängden koksaltlösning som man tillsätter när det uderstiger 5% så har man  ingen som helst koll på hur mycket fisk och hur mycket koksalt man får.

Testet visade också att filéerna tappade upp till åtta gram i vikt när de tinade. Detta trots att de tinades långsamt i kylskåp, vilket ska göra vattenförlusten så liten som möjligt. Ingen av de sju testade laxfiléerna levde efter upptiningen upp till den vikt som angavs på förpackningen.
 
När man läser en sådan här artikel känns det rätt bra när man köper hel lax och stycker upp själv. Dels får man bitarna så stora som man vill ha dem och dels så riskerar man inte betala för en helt annan vikt än vad man tror.
Läs hela artikeln här
Av Malin de Besche - 27 juli 2012 21:15

Efter strandbesöket åkte jag och dottern till centrum för att shoppa lite. Eller tanken var att vi skulle köpa en vit T-shirt som hon ska piffa till lite till Scoutlägret som hon ska åka till på söndag. De ska ha indiantema. :)

Men när man går där i affärerna så är det så kommer man på allt man bara måste ha.

Så det blev ett linne och lite träningskläder till mig.



Påsvattenflaska

Ett par långa sommarlöparbyxor, en tröja som jag tror att jag kommer att använda utanför träningen men tillhör sportkollektionen samt en sport BH.

Såg sedan en "vattenflaska" som jag tänkt köpa vid flera tillfällen. Det är som en påse som blir lätt att rulla ihop när man druckit upp. Den blir fantastisk bra när jag kör mina långpass. Det är jobbigt att springa med en vattenflaska där vattnet skvalpar runt. Här tar man bort "skvalputrymmet" vart efter man dricker genom att rulla ihop den.


Tog ingen bild på svart basic linne. Min dotter fick ett likdant linne samt ett par shorts utöver den T-shirt hon fick för att designa till sin indiantröja.

Men snart tonåring som hon är så vill hon inte att det ska vara för mycket indian, utan hon måste ju vara snygg också ;-)

 

Spännande och se vad det blir av det här.

Hon började att rita och klippa men fick avbryta då vi skulle käka middag.

Till middag "grillade" jag i ugnen och bestämde jag migför att unna mig ett glas vin som jag inte sällan gör. Det ska ju vara nyttigt med ett glas vin om dagen.

   

Flaskan är av plast, riktigt bra att ha med sig på Picknick, båten eller liknande när man kan riskera att en glasflaska går sönder.

Ska upp tidigt imorgon då jag ska lämna packningen som kommer att köras i förväg till lägret. Hoppas att min påhittiga tjej hinner packa färdigt bara. Hon har en tendens att hitta på annat att göra än det hon måste. :)

Av Malin de Besche - 27 juli 2012 16:35

Vilken härlig dag det varit och är idag! Så skönt att man tom har fått känna att man måste vila lite från solen en stund. Det har jag inte varit bortskämd med på min semester.

Först gick sonen och jag till min lillebrors sambo som är hemma ensam med småbarnen och vill ha hjälp med rastning av hunden.

 

Sedan stannade vi och tog en fika. När vi satt där på deras baksida och solen sken som bäst så kände vi att det var dags för ett strandbesök.

Sagt och gjort, vi transkade hem för att käka lite lunch (pasta och tonfisksås). Sen packade vi våra badkläder och lite frukt, så möttes vi upp vid Östnora camping där vi badade.

Pasta med krämig tonfisksås (3 port)

250 g pasta

Lite rapsolja

1 gul lök, finhackad

2 vitlöksklyftor, finhackad

8 soltorkade tomater

1 burk tonfisk (150g)

Salt och svartpeppar

1 burk kesella

Lite ruccula


Koka pastan enligt anvisning. Fräs lök och vitlök i lite olja och lägg sedan ner tonfisk och sortorkade tomater.

Mot slutet, rör ner kesellan och ruccolan. Rör sedan ner hela såsen i den färdigkokta pastan.

Sanbbt och enkelt.


Lite ovant att vara på stranden med så små barn. Det går liksom inte att bara ligga stilla. (Vilket jag sällan gör i varje fall). Men kul var det att umgås med mina syskonbarn. Här en härlig sommarbild på min brorsdotter. Som passade på att smaka på lite måsskit. :S

 

Det blåste en del på stranden så man kände inte riktigt hur mycket solen tog. Det märktes först när man kom hem.

Av Malin de Besche - 27 juli 2012 09:57

Här kommer de utlovade bilderna från Jubileumsragattan i Nynäshamn.

Lite Ponnyridning, fridfull sådan ;-)

 


Så provade vi lite bågskytte. Inte helt lätt, men kul!

     


Såklart var grabbarna tvugna att testa sitt testosteron.

Fast jag brottades lite jag också. Men surt nog hade jag inte en chans mot sonen. Han har blivit så stooooor. Hur gick det här till? Det var inte länge sen han trodde jag var starkast i världen.

 


Tyvärr så var kön full för att prova Wakeboard, men vi stannade en liten stund och kollade. Dock ramlade killen rätt fort så vi orkade inte vänta till han kom upp igen. :)

     


Lite blåbärsplockning på vägen. :)

 

Av Malin de Besche - 26 juli 2012 22:37

Tidigt i morse, eller nja tidigt och tidigt, men det är tidigt när man har semester. 8:30 ringde försäkringsbolaget eftersom att jag mailat och bett dem ringa då det inte gått att komma fram på deras telefon.

Ville ställa lite frågor om hur jag går vidare med min stackars sönderslagna bil. Fick ringa en bärgare och boka tid för bortforsling av min bil till verkstad.


Sedan vet jag inte alls vad som hände med tiden, den bara rann iväg. Så jag insåg att jag skulle inte hinna med hela passet som var planerat idag. 15x1 min hopprep med 30 sekunders vila och sedan 5km löpning.

Därför fuskade jag lite och körde på med endast löpningen. Ingen uppvärmningsfart eller så utan fullt ös från början. Det blev en tid på 23 blankt, dvs 4:36/km.

Väl hemma struntade jag i stretching och hoppade direkt in i duschen. Snacka om eftersvettning när jag klev ut ur duschen.   

Men det var skänt att ändå ha passet avklarat tidigt (även om jag fuskade med hopprepet) eftersom att jag visste att det var fullspäckat schema resten av dagen.


Efter bilbärgning och andra ärenden som skulle göras var jag ganska trött när jag satte mig ner hemma hos pappa för att invänta grillningen.

Men efter lite tävling mot barnen i "Kasta ring" piggnade jag till. :) Dessvärre var det sonen som vann. Men kul var det att reta dottern som kom sist. ;)

 


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards