Alla inlägg under juli 2012

Av Malin de Besche - 13 juli 2012 07:45

Gårdagens pass fick mig på ett dåligt humör. Jag var i princip beredd att lägga ner all träning och sätta mig i soffan med massa godis. Jag har inte ens sug efter godis.

Så idag ska jag börja med något som jag hittade i min bok om mental träning

  Jag köpte den för att kunna prestera bättre. Och nu ska jag sätta den i praktiken.

Från och med idag ska jag ställa mig ett antal frågor varje morgon. Jag är inte typen som ger upp, så varför skulle jag göra det nu?!?

Nä det är dags att ta sig i kragen och göra något åt saken. Till att börja med ska jag besvara minst 3 av dessa frågor varje dag.

 

Detta ska bli min Succé-ritual. Idag ska bli en bra dag.

Av Malin de Besche - 12 juli 2012 22:13

Det här passet gick åt h----te. Jag skulle ha sprungit ett intervallpass på 10x1000m med 1 minuters vila. Men mitt i 5:e intervallen sa hela kroppen ifrån.

Hur mycket jag än ville så kunde jag inte förmå mig själv att springa fort. Hade tom svårt att kunna jogga. Så jag gick en liten bit för att jogga resten. När jag kom fram till 1km markeringen stannade jag en liten stund, sen kunde jag springa på i ca 250m, sen gick det inte mer. Jag gick i ca 250m till och så gjorde jag ett sista försök att springa de sista 5km till starten av spåret. Klarade att springa rätt snabbt men väl i "mål" så hade jag tappat allt.

Jag hade tappat all motivation att springa.

Mina jag hade ingen ork i musklerna och jag kände av blåsorna. Tänkte att det var bra att småjogga hem ivarje fall som nervarvning. Men halvvägs hem gjórde det ont att gå tom. Så skor och strumpor åkte av och jag gick barfota hem.

Känner mig inte alls nöjd efter det här passet. Det var tungt att springa och när jag klockade kilometern så sprang jag på mellan 5:05 och 5:15. Om ett par veckor hade jag tänkt att springa hela loppet på ett snitt på 4:30 per kilometer.

Tänk om det är ett omöjligt mål för mig att nå.

2007 sprang jag mitt personbästa på 45:28 på milen och då höll jag inte på med dessa intervaller, lång pass osv, jag bara sprang bara mina rundor. Men efter det sprang jag bara långsammare och långsammare. Fick förklart för mig att jag tränat ner mig.

Efter det här passet fick jag lust att bara lägga ner.... :/

Av Malin de Besche - 12 juli 2012 18:59

Till sommarn är ju grillat sommarmat nummer ett. Men tätt efter kommer salladen. Det går ju att variera i det oändliga. Idag gjorder jag en Rårissallad med japanska laxkuber inspirerat från Fitness Magazine. Råris behöver lite längre koktid, men tycker inte att det funkar att dra bort kastrullen från plattan och låta det svälla i 30min. From nu kommer jag köra alla 40 min på låg värme istället.

 

Rårissallad med Japanska kuber (2port)

1 1/2 dl råris

300 g laxfile skuret i kuber

Lite Teriyakisås

Sesamfrön

8 körsbärstomater, halverade

1/2 röd paprika, tärnad

1 liten grön paprika, tärnad

1/2 zucchini, tärnad

1/2 rödlök, finhackad

1 1/2 msk olivolja

1/2 msk balsamvinäger

2 hårdkokta ägg

Örtsalt


Koka riset och låt det svalna. Häll Teriyakisåsen på en tallrik och doppa kuberna i den. Lägg upp i en ugnssäker form och strö sesamfrön över. Stek dem i ugnen på 200gr i 15min. Blanda ris och grönsaker och häll över vinäger blandat med olja. Krydda på rejält med örtsalt. Dela äggen i 4 på längden

Servera laxkuber och ägg på toppen.


Om ett tag är det dags att ge sig ut på ett intervallpass igen. Ska testa om mina fötter mår bättre av ett par andra skor.

Av Malin de Besche - 12 juli 2012 12:54

Det blev ingen mat över från middagen igår och jag hade ingen färdig lunchlåda i kylskåpet. Därför fick det bli utemat idag till lunch.

Jag älskar Sushi och speciellt på sommarn. När jag har med mig matlåda så har jag ju koll på vad det är jag får i mig och att det är nyttigt. Det är svårare när man går ut och käkar.

Men hur är det med Sushi? Jag beställde en blandad Sushi 10-bitars och sen lite soppa i de där små skålarna.

  Är det nyttigt med Sushi. Hur är det med Soya?

Jag googlade lite, men hittade bara siffror på antal kalorier som säger mig lika mycket som hästkrafter på en bil. Visst jag vet om det ä mycket eller lite men det säger inte så mycket mer.

Är det sk nyttig mat?

Hittade en del diskussionsforum, men det är olika personer som gör olika tolkningar av vad de har läst. Hade hoppats på att hitta en sida där en kostrådgivare, Näringsfysiolog, dietist eller liknande drar lite slutsatser om sushi. Att lyssna på det som står i ett diskussionsforum är lite som viskleken.

Den slutsats som jag kan dra är:

Fisken, skaldjuren och avocadon är nyttigt och rika på protein. Det är inte mycket till grönsaker och riset är inte de långsammaste kolhydraterna. Men å andra sidan är riset kallt och då sänks GI-värdet.

Så för att det ska kännas bra så bestämmer jag nu att ja, det är nyttigt!   

Och skulle jag ha fel så är det så pass sällan att det inte gör någon skada.

Av Malin de Besche - 12 juli 2012 00:01

Idag var det tungt att komma ut. Jag jobbade sent i går och pga lite saker som gick snett vid uppdateringen så åkte jag in lite tidigare till jobbet. Så framåt kvällen vlev jag lite trött.

Lagade mat, en riktigt god kyckligsallad.

 

Krispig kycklingsallad (2port)

2 kycklingfiléer

160g babyspenat

2 röda paprikor

1 röd lök

halv gurka

lite solrosgfrön

Dressing

1msk balsamvinäger

2 vitlöskklyftor

lite örtsalt

3 msk olivolja

Salta, peppra och stänk lite balsamvinäger över filéerna (utöver msk som ska vara i dressingen). Stek i ugnen på 200gr till de är genomstekta.

Tärna grönsakerna blanda i en skål. Skär kyckligen i strimlor och blanda ingredienserna till dresingen (oljan sist) och ringla över salladen. Toppa sist med lite solrosfrön.


Serverade ett par skivor grovt bröd också då jag inte trodde att det skulle vara så mättande. Men faktum är att jag

blev jättemätt. Det kom liksom i efterhand. Men det kan nog förkaras med att jag äter ganska fort.

Eftermaten och disken blev jag riktigt trött och jag hade inte mycket ork till att ge mig ut att springa. Men som tur är så har jag ju planerat in min löpning i telefonen, så jag får ett pling när det är dags att sätta lite fart.

Utan den hade jag aldrig kommit ut idag. Man piggnar ju till när man väl är ute.

Gick ganska lätt första 4km, men ett par backar i spåret tog fruktansvärt mycket energi och det blev tungt. Men jag lyckades springa alla backar vilket är bra.

Efter ca 10km löpning körde jag lite core träning, vilket fokuserar på mage, rygg och ben.

Mina fotblåsor   Blåsorna jag fick i söndags hade gått ner men blev synbara igen efter den här rundan.

Trot att mat och springklockan får skrika högt om jag ska kunna ge mig ut med dessa fötter imorgon. Eller så får jag plåstra om mig med lite skavsårsplåster. :)


Man gör vad man kan för att hålla motivationen på topp :)

Av Malin de Besche - 11 juli 2012 14:34

Jag har en kollega som har testat något riktigt häftigt. Hennes äventyrliga bror jag henne att prova på Flyboard i Stockholms skärgård.

 

De står på en bräda med skoliknande fäste sedan trycks du upp i luften (upp till 9 meter är möjligt).

Som provåkare sitter det en instruktör på skotern och reglerar gasen.

Uppe i luften sen dyker du likt en delfin så att du åker under vattenytan.

 

Du styr själv med kroppen vart du åker. Skotern åker liksom efter.

650:- för 20min hittade jag på nätet. Tror att det är samma som min kollega körde.

Vore sjukt roligt att testa :) Någon som vill haka på ;-)

 

Lite pirrigt...

Av Malin de Besche - 10 juli 2012 19:05

Åkte lite tidigare från jobbet idag för att hinna med en visning igen. Åkte först och hämta upp min son och drog sedan vidare till visningen.

Allt var original från -86 så det är ju en del man måste göra, men man kan ta det allt efter hand. Det är en stor investering så nu måste jag ta mig en funderare på hur jag står i detta när mäklaren ringer imorgon.

Bud? Ska jag ge utropspris? Ska jag lägga mig över eller under?

Det är inte jättemånga spekulanter nu såhär sommartid, men det var ändå 3 andra där för att kolla.

Det är inte helt lätt att veta hur man är mest taktisk.

Fint radhus med bra läge men ett hus man skulle vilja göra något i varje rum. Det är inte akut att fixa med något rum, men inom ett par år måste man göra något åt plastmattorna i badrummen enligt normal hållbarhet på platmattor.

Gräsliga tapeter kanske man kan se som akut för att man får alergiska utslag ;-) men det är inga stora pengar.


De hus jag tittat på tidigare har gått för utrop eller strax under. Suck, hur ska jag göra?


Nu ska jag äta lite mat sen måste jag utföra lite kvällsjobb. Lite jobb som är tvunget att göras efter stängning.

Av Malin de Besche - 9 juli 2012 21:28

När jag kom hem såg jag över hur matlistan såg ut och insåg att det var dags att handla. Lika bra att passa på när det är vilodag. Konsumtionen av mjölk är något som har ökat hemma hos oss. I regel dricker inte jag mjölk. Jag har lite mjölk till gröten, annars inget.

Mina barn har ofta mjölk till flingorna och sedan dricker de en del mjölk till mellis. Och det är väl den biten som ökat tror jag. Det råder ju delade meningar om mjölk är nyttigt eller inte. Och framför allt om vuxna ska dricka mjölk eller inte.

Ja/Nej  Ja-sägarna säger att man ska dricka mjölk då det är full av 

  proteiner, mineraler och vitaminer.

  I Sverige är det generellt sett en stor andel som tål dricka mjölk jämfört med

  andra länder. I holland och i Sverige har vi lång tradition av att dricka mjölk,

  varpå man tror har påverkat vår tillväxt. Dvs att vi generellt sett är långa

  människor.

Nej-sägarna säger att komjölken inte är anpassad till oss människor. Proteinhalten är anpassad till kalvar som växer snabbare än oss. De menar att mjölkdrickandet är från en tid då vi hade svårt att komma åt färsk mat och då var nödvändigt för överlevnad. Men att idag har vi inte det behovet. De menar också att om man tittar på hela världen så är det vanligare att man har svårt att bryta ner laktosen än att inte ha det.

När man talar om att man har mjölkmage talar man nästan alltid uteslutande om laktos. Men man kan vara känslig för mjölkproteinet eller mejerifettet. För min del tror jag att det är det senare. Men min mage är inte konsekvent där. Jag har inga större problem att äta en tårtbit med grädde (de få gånger jag gör det) men en gräddsås är rena döden för min mage. Min egna lilla teori är att det handlar om mejerifett som hettats upp.

Jag är känsligare för vanlig creme fraishe än lätt. Många säger ju att man inte ska hamna i lightträsket. Men när det gäller mejeriprodukter är det för mig nödvändigt.

Min son däremot tror jag är lite känslig för själva laktosen så vi har mycket laktosfritt hemma hos oss. Laktosfria lightprodukter. :)


Ska vi dricka mjölk?

Hurvida man ska inta annan mjölk än midersmjölk eller inte så känner jag att jag dricker med sådan måtta att det nog inte spelar någon roll. Sen blir vi ju långa och snygga också ;-)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards