Direktlänk till inlägg 19 maj 2012
En intressant föreläsning. Det gick verkligen att säga mycket om pick'n'roll. Det inkluderar ju hur man ska bete sig när man sätter en screen, hur man ska nyttja screenen och hur övriga seplare ska placera sig. Men han pratade också om hur man ska försvara mot en pick'n'roll.
Jag fick en del inspiration till vad jag kan göra med mina tjejer. De är ju så pass mycket yngre än vad de här spelarna var men det får bli varianter utav de övningar de visade.
Ett litet minus var att han ibland tappade tråden och fick in mycket paranteser, vilket gjorde det lite rörigt. Men överlag tycker jag att det var riktigt bra.
Några bra tumregler som han drog:
*2 studsbeslut = När du passerar screenen tar du 2 studs förbi för att sedan ta beslut. - Passa/driva mot korg /backa mm
* Den som nyttjar screen skall vinkla upp höften mot vingen så fort spelaren passerat.
*Screensättaren sätter sin screen så att armar har kontakt med skulderbladen på försvarare för att utöka tiden för medspelaren som nyttjar screen. Han menar också att screen skall sättas med ett jumpstop.
*Screensättaren rullar efter då försvararen byter spelare. (Håller inte riktigt med om att det bara är då)
*Som försvarare skall man förbereda sig på en screen. Genom att trycka fram armen och kliva fram så att man lättare kan ta sig genom screenen när den kommer.
Något vi inom svensk basket är dåliga på, enligt Johan Lind, är att vinkla kroppen rätt. Vinklar man kroppen rätt så skapar man fördel och tjänar in sekunder som kan vara viktiga i en snabb sport som basket.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | 31 | ||||||
|
Springa milen på 45 min .......( )
Springa halvmilen på 20 min ..( )
Springa halvmaran ..............( )
Klara 1 chin ......................( )
Klara 35 armhävningar......... (X)
Klara 50 armhävningar......... ( )
Stå på händer (minst 3 sek)....( )
Stå i plankan 7min ..............( )