Alla inlägg under november 2014

Av Malin de Besche - 5 november 2014 23:27

När mailet kom om att Blodbussen skulle komma tänkte jag att jag skulle passa på att gå dit. Läste inte mailet jättenoga utan noterade bara tid och plats. På lunchen passade jag på att slinka in på Blodbussen öch så förvånad jag blev.


Jag glömde faktiskt bort Blodbussen för en stund men när jag kom tillbaka från lunchen stod den där på parkeringen. Så jag passade på att gå dit på en gång. Då frågade de om jag hade bokat. Det var tydligen den nya rutinen, att man skulle boka tid hos Bldobussen. De var väldigt tydliga med att jag hade tur att de inte hade så många bokade tider just då så att jag kunde komma in på en gång. Det var något jag hade missat i mailet. Jag fick läsa igenom informationen som man alltid måste läsa igenom och sedan fylla i ett formulär där man lovar att man är frisk och att man inte haft sex med högriskpersoner och så får man deklarera om man intagit några mediciner.

Sen fick jag gå in i ett litet bås där hon frågade ut mig om det jag fyllt i och om jag kände mig fullt frisk. Sist jag lämnade blod låg jag lite lite lågt i blodvärde. Därför ville de först ta ett blodprov. Jag hade 123 och man ska ligga på 125. Jag kände mig inte alls lika välkommen som jag brukar göra. Jag ick helt enkelt inte lämna blod. Men de gav mig en present i varje fall och jag fick plocka lite av det som de bjuder på när man lämnat blod.

 

Jag har ju inte varit så noga med maten senaste tiden så det är sälert en effekt av det. Så nu ska jag helt enkelt fundera ut vad jag ska få i mig för att öka järnintaget.

Broccoli - Inga problem. Det äter jag ju lite då och då.

Leverpastej - Det var länge sen, men jag får köpa det när jag storhandlar nästa gång

Persilja - det är ju snygg garnering

Spenat - Äter jag redan en hel del, men det går väl öka

Torkade aprikoser - Kan vara bra "snacks"

Rödbetor - Mer rödbetsjuice för mig då

Sen ska jag laga mer mat i gjutjärnspannan och gärna med såser med tomat som är stark syra som frigör järnet i pannan. Blir det inte bättre får jag väl trycka i mig lite blodpudding och blutsaft.


Sen ska jag äta mer av det som stimulrar är:

C-vitaminrika livsmedel

Kött

Fisk


Sen måste jag undvika:

Mejeriprodukter

Kaffe

Vin


Nästa gång ska jag inte bli avvisad pga blodbrist. Men fördelen med att jag inte fick lämna är ju att jag kunde köra på under basketträningen.

 


#Järnbrist #Lämnablod #Presenter #Järnrikalivsmedel

Av Malin de Besche - 4 november 2014 22:13

Det har länge nu varit mer fokus på mina skador än på min träning. Jag börjar liksom tröttna lite på mig själv i den här "självömkan" om vad jag inte kan göra och beklagan över mina smärtor och den frustration över detta. Det är dags att börja lyfta fram vad jag kan göra.


Det kändes grymt bra att få till gång/löpning i fredags när jag var ledig. Men sen har jag liksom kommit av mig. Det har inte blivit någon uppföljning på det. Den här gången har jag att skylla på att jag ägnat mig åt helt andra saker än träning i under resteraden dagarna av helgen. Idag har jag jobbat över.

Det är här jag tröttnar lite på mig själv. Jag tycker ju om att träna. Jag ska ju inte ha någora hinder för min träning. Jag måste kanske anpassa den, men jag ska inte avstå bara för att jag inte kan göra som jag brukar.

Det här med maten har inte heller varit på topp senaste tiden. SKÄRPNING MALIN!!

Så nu ska jag börja planera min träning igen, även om den inte är på samma nivå som den var i våras. Och jag ska börja NU. Inget att skjuta på.


Det jag redan har inplanerat är ju basketen 3 dagar i veckan där en av dagarna med jämna mellanrum riskerar att bli inställd då vi ganska ofta är för få för att det är fredag.


Min plan:

Måndagar - Starka fötter (kortare program), Coacha basket, Egen Basket

Tisdagar - Träning på gym alternativt i mitt hemmagym, starka fötter

Onsdagar - Coacha basket, Egen basket

Torsdagar - Coacha basket, löpning/gång

Fredagar - Basketträning, Starka fötter

Helger ska jag varva matcher och gym samt få in program för starka fötter


Starka fötter är ett program för fötter och underben som jag tror kan vara bra för mig att lägga fokus på för att långsamt bygga upp fötter och underben som ofta tar skada av löpningen.


På fredag ska jag träffa sjukgymnasten igen och tänkte då berätta om min plan och be henne komma med lite feedback.


Nu jäklar kör vi. No more whining!

 


#NOMOREWHINING #Reahab #DetHärKANJagGöra #SeMöjligheter #BlindaFörHinder

Av Malin de Besche - 2 november 2014 21:01

Förutom fredagen så har jag haft en träningsfri helg. Istället har jag fyllt den med umgänge och spänning. Allt ifrån hemmamysm till fest och basketmatch. Nu är jag hel slutkörd och ska ladda om inför kommande vecka.


Igår var jag ruskigt trött då det inte blivit så mycket sömn då det blev sent med en av mina bästa vänner. Men det var bara att ladda om och plocka fram grejerna inför Halloweenfesten. Teamat var mentalsjukhus och vi lyckades riktigt bra tycjer jag.

 

Rolig fest med mycket fuldans och härligt röj när bandet spelade.


Idag blev det en helt annan typ av spänning. Mina tjejer skulle möta Täby. Det blev en riktig rysare. Hela första halvlek gick på halvfart och jag fick ta ett rejält snack med tjejerna så att de skulle skärpa till sig och steppa upp i intensitet och tempo. Det hjälpte något och de ökade farten. Det gjorde även motståndatlaget så det blev en jämn kamp hela matchen som avgjordes på straffkast under slutsekunderna i förlängningen.

En av tjejerna fick en armbåge strax under ögat och fick lite panik när hon inte kunde se på det ögat. Hon beskrev det som att det blev helt svart på ena ögat.

Jag fick strunta i matchen och ägna mig helt åt henne. Tjejerna fick klara sig själva för en stund till dess att en av de medföljande föräldrarna fick ta över. Efter bara kanske 20 sekunder så började hon få synen tillbaka. Till att börja med fick hon suddig syn som sedan sakta började klarna. Men paniktankarna jobbar ju fortare än så. Hon hann ju tänka att hon blivit blind. Den händelsen blev lite för spännande för min smak. Det kändes skönt att hon se att hon sen var helt ok och kunde se ordentligt.

Tjejerna var otroligt lyckliga över att ha vunnit matchen. Även tjejen som förlorade synen för en liten stund var uppe och sprang och tjoade.

    


#Basketmatch #Halloween #FörloraSynen #JämnMatch

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards