Direktlänk till inlägg 29 april 2013

Nya hälsotrenden

Av Malin de Besche - 29 april 2013 07:00

Jag läste om den nya hälsotrenden i DN igår. När det kommer till kost finns det många övertygelser och nu har det kommit en trend ifrån USA till Sverige. Det var efter en dokumentär i SVT som intresset ökade. #Leangains heter "dieten", och är den någonting att ha?

  

Jag läser i DN om den här nya #hälsotrenden som ska vara så revolutionerande. Fasta. Det måste vara den äldsta "dieten" som fortfarande existerar, även om det normalt är på religösa grunder.

Så här skriver de i faktarutan #fastan och #Leangains:

Med den amerikanska medtiden Leangains som Martin Berkhan har skapat, fastar man i 16 timmar och äter i 8. För kvinnor rekomenderas 14 timmars fasta till att börja med och att sedan utöka till 16 om det går bra.

Leangains går ut på att gå ned i fett och öka i muskler och styrka, varför den ska kombineras med träning 3-4  gånger i veckan.

Det finns flera varianter av periodisk fasta. Utöver Leangains finns till exempel  #varannandagsfastan , där man äter varannan dag och fastar varannan, #wariordieten där man fastar 20 timmar per dygn men tillåts äta små måltider bestående av frukt och grönt.

  

Jag har väldigt svårt för att ta till mig #dieter. Speciellt om det rör sig om väldigt mycket special. Det som gör mig mycket skeptisk till detta och många andra dieter är att man måste "vänja sig". Om kroppen säger ifrån så är det en signal om att det inte är rätt väg anser jag. Det är detsamma med de som säger att huvudvärk, trötthet mm som kan drabba de som hoppar på LCHF tex är för att kroppen inte vant sig.

Våra kroppar är anpassningsbara, men för att kroppen anpassat sig betyder det inte att det är rätt väg när kroppen sagt ifrån innan. Dessutom är det lätt att bli lite asocial när kosten måste anpassas i sociala sammanhang.

Det positiva är ju att motion omnämns som en del i framgången.


Om jag sedan går till mig själv. Hur blir jag när jag inte får äta? Jo jag blir grinig, jag tappar koncentrationen och har svårare att fokusera. Hur kan andra påstå att de mår bra av att fasta. Att det blir euforiska, höga och pigga?

Som vanligt är det just "gå ner i vikt" som omnämns mer än en gång. Klart du går ner i vikt om du svälter dig.


Detta är ingen trend jag hakar på. För min egen skull och för min omgivnings skull. Ät på fasta tider, ät varierat och tänk mycket färg samt laga maten från grunden. Det tror jag på. Nu ska jag äta frukost.

 
 
Johan

Johan

29 april 2013 08:30

Du sätter ord på mina tankar precis. Äta lagom mycket av typ allt och träna lagom mycket för att bli hälsosam, inte för att bara gå ner i vikt.

http://marathonjohan.se

 
ulrika

ulrika

29 april 2013 12:34

Håller helt med :) pussssss

http://ulrika76.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Cykeljocke

29 april 2013 15:18

Jag håller med dig. Det är bara skit med alla dieter. Själv kör jag med cykel dieten, den går ut på att cykla som fan å ät som fan å gå ner i vikt. :)

Malin de Besche

29 april 2013 22:10

Haha ja, det låter som en kanondiet ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards