Direktlänk till inlägg 14 januari 2016

Årets första

Av Malin de Besche - 14 januari 2016 22:08

Det känns så bra när man äntligen tar tag i saker som man hela tiden säger att man ska göra, men det har tid innan man kommer till skott. Idag har jag lyckats med att ta tag i två saker. Båda är helt enkelt något jag gjort förut men är årets första.


Jag var helt tagen av resan till Danmark att jag inte alls orkade ta mig upp i morse för att köra ett morgonpass. Jag åkte istället lagom till arbetsdagen skulle börja. Lite besviken på mig själv att jag inte kom igång igen. Men jag var tvungen att lyssna på kroppen och låta den återhämta sig och se lite vad halsen ville hitta på mig idag.

Strax efter lunch fick jag slänga mig i bilen. Jag hade fått tid hos sjukgymnasten. Jag har äntligen tagit tag i detta och bokat upp mig för ett besök. jag tänker inte ge upp och bara acceptera att jag har en halvtrasig kropp. Jag ska få ordning på den nu en gång för alla.

 

Min sjukgymnast kunde konstatera följande:

1. Jag är stel i ryggmuskeln (no shit)

2. Jag har fortfarande problem med ojämnt stark kropp

3. Väldigt rörlig i höfter och ryggslut


Den stela ryggmuskeln är ju något som jag levt med länge nu så det var verkligen ingen nyhet. Jag trodde att jag var ganska jämn nu i kroppen, men han kunde överbevisa för mig att jag fortfarande är lite för svag på höger sida. Jag kompenserar helt enkelt med fel muskler för att kunna utföra vissa rörelser.

Att jag är så rörlig som jag är så kräver det mer av mina muskler.

Detta ska vi göra åt det:

1. Behandla ryggen. Använda armbågar, nålar och annat för att få den stela muskeln att släppa efter

2. Ge mig övningar för att stärka upp och stabilisera kring mina rörliga kroppsdelar och få kroppen mer jämnstark.


Han frågade mig om hur jag gjort med mina övningar. Och det han kunde konstatera jag behöver göra rehabövnigarna ibland ensamt och inte inbakat i träningen. Så fortsättning följer.


Efter besöket åkte jag hem och jobbade vidare hemma. När jag la ner för dagen såg jag till att få i mig lite middag för att sedan ge mig iväg på mina fösta fysträning med Stockholmsfysträning för i år.

Det var en liten skara på dagens pass och var överhängande tjejer. Men inte desto mindre kämparglöd. Jag kunde känna av ryggen lite i vissa av övningarna och muskeln som sjukgymnasten retat lite idag protesterade lite. Men jag körde på och hoppas att det ska kännas bättre imorgon.

 

Skönt att vara igång igen. Det här passet var ett cirkelpass som bestod av många magövningar. Trodde att jag var starkare i bålen än vad jag var. Jag har ju kört en del magövningar på egen hand, men idag kände jag mig svag.

1. Fällkniven med pilatesboll mellan fötterna

2. Pik på pilatesboll - Dra kroppen över bollen så att armarna blir utsträckta framför mig för att sedam dra tillbaka kroppen och höfterna upp mot taket i en pik

3. Upphopp med skivstång

4. Knäböj med axelpress - en kettlebell i vardera hand

5. Sidestep på halv pilatesboll med "strålning"

   Stående vid sidan av "bollen", sidleds gå upp på bollen och av på andra sidan, slänga bak benen ner i en planka

   och sedan tillbaka

6. Rulla fram och tillbaka med maghjul

    

7. Dynamisk planka med fötterna mot vägg. Varje rörelse 4 gånger.

   - en fot i taget rakt ner mot golvet

   - en fot i taget vrida foten neråt och ut mot motsatt sida

   - en fot i taget trampa ner i golvet på utsidan

8. Rotera med vikt över huvudet och ner på sidan och runt framför - Fram och tillbaka

9. Jogga på tjockmatta och samtidigt slå raka luftslag (själva boxandet var faktiskt jobbigast)

10. Doubblecrunch med medicinboll

11. Stå på alla fyra uppe på pilatesboll och rulla den framåt, bakåt och åt sidorna utan att ramla av


Vi körde 3 varv med 40 sek, 20 sek och 30 sek på varje övning. Mellan varven körde vi olika jobbiga övningar i par.

1. Klappa och "stråla" mellan varje 10st med varje person (dvs 3 gånger eftersom vi var 4)

2. Hoppa bock och krypa under - 10st per person

3. Massa olika magövningar


Nu har jag äntligen kommit igång. Så nu ska jag bli hel i kroppen och jag ska bli stark och vältränad igen. Idag var första dagen för i år.


#Rehab #Fysträning #Stockholmsfysträning #Cirkelträning #Ryggbehandling #ojämnkropp #Skadad #Sjukgymnast #HaningeFysioCenter #FåOrdningPåKroppen #FörstaDagen #Startskott #Pilatesboll #Kettelbell

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards