Alla inlägg under februari 2014

Av Malin de Besche - 28 februari 2014 20:44

Så vaknade jag upp till ytterligare en skiddag. Först en uppladdande frukost och en kopp kaffe. Sedan skulle alla kläder på och all utrustning släpas fram. Men det är helt klart värt det när man väl kommit utomhus och susar ner för backen, oavsett väder.


Så skönt med sömn igår eftersom det varit brist av den varan natten innan. För att orka en heldag i backen kokade jag gröt till frukost. Mot slutet  la jag i lite blåbär för sötman. Dessutom en Grape, ägg och en fullkornsmacka.


Vädret var helt ok,men ju längre in på dagen vi kom ökade dimman. Jag gick in för att käka lunch när snöfallet kom i hop om att det skulle lätta. Men det blev bara mjölkigare mjölkigare.

 

När det var som värst kunde man inte se längre än ca 10 meter framför sig. Det var lite småläskigt när det plötsligt dök upp ett litet barn framför mig. Fördelen är att till kvällsåkningen var det glest med människor i backen.

Av Malin de Besche - 27 februari 2014 21:09

Efter en natt i bilen och sedan ut i backen hela dagen så är man ganska mör. Att bli fysiskt trött är bland det skönaste som finns. Det känner man verkligen av när man äntligen kommer till ro. Och sömnbristen hjälper en att falla i sömn.

 


När vi kommit upp efter 5,5 timmar gick vi till hotellet och käkade från frukostbuffén. Sen drog vi ut i backen. De hade en rolig "tävling/lek" som gick ut på att förlänga tiden som liften skulle gå. Man uppmanades att ta med en snöboll i sittliften för att sedan kasta den på en måltavla. Ju närmre mitten man träffar desto fler sekunder håller liften öppet extra.

Det gjorde att jag fick lite extra tid att träna mina ben och känna mjölksyran rinna till i benen. Eftersom att jag tar det lite lugnt nu pga smällen jag fick i bröstkorgen så tar det ännu mer på benen.

Rejält träningspass för benen kan man säga. Och kvällsåkningen? Ja den höll på till 18:20 för min del, men liften hade öppet till 18:49:57

Lite svårt att åka på den backen som inte var upplyst så mot slutet höll jag mig till den belysta.

 

När jag kom in var middagen serverad. Så skönt att resa med sin mamma. Kvällen avslutades med ett bastubad. Nu kommer jag somna ovaggad.

Av Malin de Besche - 27 februari 2014 03:10

Trycket i bröstet har släppt en aning och det gick bra att träna. Men efter övertid har trycket ökat. Efter en incident i hallen har jag lyckats få ytterligare en skade. Med dessa åkommor drar jag norr över mot de svenska fjällen.


Jag jobbade hemma för att hinna med att tvätta, packa och andra förberedelser innan resan. Trots att man inte sitter jättebra hemma vid köksbordet så kändes det ganska bra i kroppen och trycket hade lättat något, när jag satte mig i bilen för att åka till baskethallen.

Först var det mina småtjejers träning vilket blev en bra uppvärmning för mig då jag visade hur övningarna skulle gå till. Efter deras träning gick jag ner i omklädningsrumet för att byta om. Efter kommer min dotter för att slänga till mig nyckeln som träffar mig på läppen. Jag börjar blöda rejält och smärtan var enorm. Men när jag fått det under kontroll och bytt om gick jag upp för egen träning.

Vi körde mycket skott och försvarsteknik, så jag klarade mig från närkamperna. Det blev bara bra och stora rörelser som gjorde att det kändes mycket lättare i bröstet. Och jag riskerade inte att få smällar på vare sig bröst eller fläskläpp. 


När. Jag kom hem satte jag mig för att jobba ett par timmar innan jag skulle packa färdigt. Avfärd mot fjällen klockan 02:30.

 

Det blev inte en blund innan avfärd och bröstkorgen lyckades stelna till. Skönt att jag slipper köra. Sa hej då till sonen som gått och lagt sig. Han ska få ha huset för sig själv nu ett par dagar.

nu sitter jag i bilen och ska försöka få några timmars sömn innan vi är framme för att åka skidor. 

Inte helt lätt med min bröstkorg och bultande läpp.

 


Av Malin de Besche - 25 februari 2014 21:32

Jag har suttit på kontoret och plågats idag. Det är mycket stillasittande på ett kontor men jag försökte att röra på mig med jämna mellanrum för att inte stelna till. Det känns som ett ständigt tryck över bröstet och när jag tar djupa andetag så känns det som att något håller bröstet tillbaka.


Jag hade förpackat basketväskan för jag hade planerat att åka direkt till tjejernas träning efter jobbet idag. Det blir lite speciellt såhär när det är sportlov. Vi körde tillsammans med de ett år äldre tjejerna idag och den tränaren tog huvudansvaret för träningen. Då kunde jag köra lite skott och rörelse mot korg på egen hand.


Det gjorde faktiskt en hel del gott. Det kändes något mindre i bröstet efter det. Jag vågade mig inte på något längre och hårdare träningspass, utan fick nöja mig med 50 minuters rörlse med boll.


Jag hoppas verkligen att det inte är en spricka, utan att detta kommer att ge med sig snart. Jag har ju en stundnade skidresa för att inte tala om basketmatcher.

Jag pratade med en sköterska som sa att de går bra att träna men jag får inte få någon mer smäll i bröstet. Så känner jag att jag klarar det så kommer jag att träna imorgon men stå över närkampsövningar. Blir jag bättre nu på ett par dagar så kommer jag också att kunna spela match.

Det positiva är att jag känner mig redan bättre efter min lilla "träning"


Efter basketen åkte jag hem och gjorde en vegistarisk rätt för tredje på raken. Helt utan tanke på att det varit vegitariskt. Idag Ricottabiffar med morotspuré

 

Morotspuré

600g morötter, skurna i bitar

400g palsternacka, skuren i bitar

2msk smör

1 tsk salt

2 krm vitpeppar


Ricottabiffar

30g parmesanost, riven

1 dl finhackad gräslök

500g ricottaost

2,5msk + 2dl fullkornsvetemjöl

1 ägg

3 msk olivolja


Kokamorötter och palsternacka och mixa till en puré tillsammans med smöret. Blanda ner salt och peppar

Blanda parmesan, gräslök, ricotta, 2,5 smk mjöl och äggula. Vispa äggvitan till hårt skum och vänd ner det i smeten.

lägg resten av mjölet på en tallrik. Lägg på en klick smet (ca 0,5dl) på tallriken och strö över mjöl. Forma sedan till en biff som steks 3 minuter på var sida.

Sen gjorde jag en sallad på kokt grönkål, sockeräter, gul paprika och körsbärstomater.

Av Malin de Besche - 25 februari 2014 12:27

Det var en rolig basketträning igår med mycket fokus på avslut. Det kan man förstå med tanke på att det var där vi ofta brister på matcher. Att driva in mot korg och greja passarna vid snabba uppspel. Så mycket springa blev det. Det gillar vi! :) Men det roliga har även en baksida, åtminstone för mig...


Coach hade ställt upp 2 stolar som vi skulle runda. Ett anfallsled och ett försvarsled vid baseline. När man rundat stolen börjar man spela. Anfallaren ska komma till ett snabbt avslut och försvararen, ja försvara.



Vid ett tillfälle när jag var försvar så ställde jag mig i position och den anfallande tjejen kom med full kraft med axeln före som träffade mig i brösten.


Jag kände hur det knakade till och det kom en kort stunds smärta. Men tänkte inte mer på det utan körde vidare. Det var ju tävling. ;-)


Men sen fram till kvällen kände jag vid vissa rörelser gjorde det ont. Tänkte att det löser sig nog efter en god natts sömn. Men när jag vaknade hade jag fortfarande ont.

När jag inte gör något eller andas som vanligt känns det inte så mycket. Ett litet tryck ungeför lika mycket som om ett dricksglas skulle stå på bröstet om jag skulle ligga på rygg.


Men när jag tar stora djupa andetag så gör det lite ont när bröstkorgen är helt uppblåst. Sen släpper det med en gång. Men det här lilla konstanta trycket lockar ju till att ta djupa andetag.


Jag får ge det några dagar och hoppas på att det släpper. Annars måste jag nog åka in och kolla. Selfie på insidan liksom. ;-)

Av Malin de Besche - 24 februari 2014 23:06

Sportlov innebär ledighet för skolbarnen och mer jobb för föräldrarna, såvida de inte tar semester och snor av sin sommarsemester. Och vad är det som blir merjobb då? Jo, MATEN! Man måste se till att det finns lunchmat hemma som antingen bara behöver värmas eller är så pass enkel att barnen kan tillaga det själva. Detta kräver planering.


I en stressig vardag är det lätt att glömma bort att det kommer sådan där lyx som barnen har som sportlov. Om man inte åker iväg på skidsemester, hur mycket idrottar barnen egentligen? Skulle jag få sportlov utöver 10 veckor på sommarn skulle jag sporta, på riktigt. Jag skulle se det som ett tillfälle att kunna få in mer motion och idrott. Barnen ser det mer som speltid eller mer tid för kompishäng.


Jag vet att jar inte är ensam om att inte ha förberett tillräckligt för den här veckan. Inte bara i form av snacket på arbetsplatsen, utan i reklambladen. Jag tror inte att det är en slump att affärerna har mängderbjudande på färdiga rätter. 5 för 99:- är ett vanligt återkommande erbjudande med start idag måndag, sportlovets första dag.

Har faktiskt köpt ett par rätter som jag vet att barnen gillar. Det tar emot, men jag har helt enkelt inte lyckats förbereda mig för det här sportlovet.


Och idag slog det mig att barnen hade en varsin aktivitet som innebar mat på plats. Vilken lycka! :) Men det jag missat helt var att jag inte skulle ha någon singelmiddag idag. Deras nomala kvällsaktiviteter hade tagit sportlov. Jag hade planerat in en rätt som jag ville prova, som jag inte var helt säker på skulle slå så högt hos barnen. När det gick upp för mig att de skulle äta hemma så ökade jag på mängden och hoppades på det bästa. Det visade sig gå bra. Maten uppskattades mer än jag vågat hoppas på.

 

Pasta

1 Mixpåse med hackad grönkål och svartkål

3 rödbetor, skuren i bitar

1/5 paket groddar

1 rödlök

Olja

Mineralsalt


2 avocados

1 lime

Mineralsalt


Kokapastan enligt anvisningarna, lägg ner rödbetor och kål mot slutet av koktiden. Häll av vattnet och blanda med rödlök och groddar. Ringla över olja och salta lite.

Gör avocadoröran genom att mixa avocados, limesaft och Mineralsalt.

   

Blev riktigt bra. Serverade detta med Kiwiklyftor enligt serveringsförslag, men vet inte om jag tyckte att det hade man faktiskt kunnat vara utan.

Det blev tom lite matlåda över. Men den tar jag med mig själv imorgon. Jag har ju beväpnat mig med färdiga rätter till barnen för att klara mig undan sportlovsterrorn.

Av Malin de Besche - 24 februari 2014 09:00

Orkade inte riktigt upp i morse, så då var det dags att effektiviera. Det blev frukost i bilen. Ett kokt ägg och en välgörande smoothie. Snabbt enkelt och möjligt att få i sig medan man kör.


 

Smoothien är gjord på:

1 banan

1dl yoghurt

1dl mandelmjölk

En bit riven ingefära

1dl frysta hallon

1 tsk vetegräs


Skalade ägget hemma och la i en liten burk. Sen var det bara att gasa till jobbet.

Av Malin de Besche - 23 februari 2014 21:41

Nu sitter jag äntligen i soffan efter en ganska lång dag. Efter all städning, tur till miljöstation och fika hos lillebror var det dags att åka till match för att möta Tensta. En ganska självklar seger, vilket vi verkligen behövde.

 

det var lite segt till en början. Vi tog ledningen men det blev inte så många poäng. I andra perioden fick vi en lite dipp och Tensta minskade poängskillnaden. Men sen hämtade vi upp det och drog ifrån. 

Tensta gnällde mycket och tyckte i princip aldrig att domarn dömde rätt. Måste säga att domarna hade riktigt gott tålamod med dessa gnällspikar.

Men PåDryy hela taget en bra och rolig match som kändes väldigt bra att vinna.

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards