Senaste inläggen

Av Malin de Besche - Måndag 6 juni 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.


I torsdags kom jag ut gansk sent på en power walk. Jag kände att jag behövde ta ett lungt pass efter dagen innan löparrundan. Så rundan gick till ett utegym med lite fler grejer än där jag vanligen kör. Där körde jag övningarna en gång efter varanndra i högt tempo i 2 rundor.

#Armgång i änden hängde jag och körde15 knälyft

#Rygglyft - 15st

#Knäböj - 15st

#Latsdrag - 15st

#Marklyft - 15st

#Knälyft i sidled - 20st (hängandes i räckhäv)

#Situps - 15st

#axelpress - 15st

#Bröstpress - 15st

#Höftlyft med tipp av höft - 5 åt vardera sida

#Jämfotahopp i liggande stege

 

Sen promenerade jag hem. Totalt blev det en runda på 7,3km som varade i 1h och 5 min. jag höll ett tempo under 9min/km.


Fredagen fick jag förbereda en massa för att jag inte skulle ha så mycket hemmatid mellan alla händelser. Efter jobbet sen åkte jag direkt till min systerdotters studentmottagning.

Därefter vidare hem byta om och åka vidare till en kompis som fyllde år. Det var ganska skönt att krypa ner i sängen efter den här dagen.


Vaknar upp på lödag morgon för att städa och fixa hemma. Åkte iväg för att hjälpa en kompis som inte får bära att köpa TV. Sen var det bara att ladda om för ytterligare en fest. En vän som fyller 40 samma dag som jag och heter lika som jag firade denna helg.

 

Idag ska jag örbereda inför mitt egna firande. Får se om jag hinner få in lite träning också. Det ska ju firas nationaldag idag också.

 

ANNONS
Av Malin de Besche - Onsdag 1 juni 23:08

I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna hemma från jobbet.


Mycket på jobbet, sena kväller med flytten och mycket annat att stå i så så hade jag inte sovit speciellt mycket under en längre tid. Kanske var det därför som jag inte kände mig på topp när jag vaknade. Jag ställde in sjukgymnasten men åkte ändå till jobbet. Under dagen kände jag mig mycket bättre och jag kände att det var synd att jag missade tiden hos sjukgymnasten där jag skulle få min fot tejpad. Vi skulle se om tejpningen skulle förbättra min löpning så pass att jag inte skulle få ont.

Till kvällen så var den där "sjukkänslan" som bortblåst och passade därför på att köra den där rundan som jag skulle köra igen innan tejpningen som jag inte hade hunnit med.

Jag höll de nästan 5 kilometrarna ett tempo på 5:33/km

 

Liksom förra gången pausade jag vid 3 kilometer och körde ett pass i utegymmet. Precis som förra gången så varvade jag 2 övningar till jag kört de 3 gånger vardera.

#Latsdrag - 15st

#Axelpress - 10st


#Knäböj - 15st

#Knälyft hängandes i räckhäv - 15st


#Rygglyft -15st

#Situps - 15st


Jag avslutade med excentriska chins. Hoppade upp och sänkte mig långsamt ner. Jag klarade 5st innan jag kände att det var dags att fortsätta hemåt. Totalt ägnade jag 20 minuter i utegymet och jag avslutade min löparrundan. Den här gången kändes det något bättre. Inte ont någonstans endast lite stramninar. Nu såhär i efterhand känner jag mest under foten, prefcis d'r hälen börjar kan man säga. Men som sagt det är ändå något bättre.

Hoppas tejpen kommer att göra så att det känns ännu bättre.


#Löpning #Någotbättre #Utegym #Rehab #styrka #Träning

ANNONS
Av Malin de Besche - Lördag 28 maj 18:12

Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad han tror om min  framtid.


Jag missade min tid hos sjukgymnasten för nästan en månad sen pga influensan, som höll i sig så jag inte kunde träna på 2 veckor. För att kunna utvärdera mina problem så måste jag ju träna så under efterföljande veckor med en häktisk tid på jobbet så lyckades jag i vrje fall att få in några träningspass.

Jag förklarade om mitt löppass där jag började känna efter 4km, trots att jag klarat det tidigare.

Då föklade han för mig att genom att få en infektion i kroppen så förlorar man inte bara tiden man inte kan träna, utan man tappar även en del av det man har byggt upp. Så mina muskler har inte kunnat hålla ihop allt och därmed fick jag ont efter 4 kilometer. Det var det enda han kunde se som förklaring efter att ha intervjuat mig.

Så nu känner jag ännu mer att jag verkligen inte får bli sjuk.

Han gjorde lite tester för att se hur pass ojämnt stark jag är i sidorna. Jag är fortfarande lite ojämnt stark. Min högersida i ryggen jobbar hela tiden, istället för varannat steg i löpningen.

Jag var tvungen att fråga honom om han trodde att jag någonsin kommer att kunna bygga upp så att jag blir jämnstark.

Tack och lov trodde han det. Det gäller bara att ha tålamod. Så jag ska nu under veckan, utföra ett lika dant pass som jag fick ont av, se om det blir samma effekt, och vid nästa besök ska han tejpa foten. Därefter ska jag springa passet igen och se om det gör någon skillnad.

Men idag ville jag tadet lugnt eftersom att jag tydligen tappat en del träning. Dessutom håller jag på att hjälpa en vän att flytta. Så jag tog mig en power walk till en stoor backe, drygt 3,5km hemirån mig. Den tog jag mig upp- och nerför 3 gånger och sen ner igen.

Totalt blev det en sträcka på 7,4km på dryga timmen.

 

Löpningen tar jag senare i veckan när jag byggt upp mig igen.


#Pw #Powerwalk #Sjukgymnast #InluensansInverkanPåTräning #Backträning

Av Malin de Besche - Tisdag 24 maj 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.


I Söndags hade vi kalas för min dotter som fyllde 16 i fredags. Så som det ofta är så hade jag ingen aning om hur många som skulle komma. Några hade inte svarat och några hade inte meddelat hur många de skulle bli. Men det gäller att göra en justebar planering. Jag hade vädret på min sida så vi kunde sitta ute. Under dagen var det molningt och jag funderade på om det var värt att göra iordning uteplatsen. men tack och lov gjorde jag det och strax innan gästerna kom så tittade även solen fram.

Istället för tårta hade vi fruktsallad vilket var lätt att komplettera med när det började sina och vi väntade fler gäster som meddelat att de skulle bli sena. I slutänden blev det en riktigt bra dag och även min dotter var väldigt nöjd. Galet stor hon blivit, 16 år!!!

 

Det hade dykt upp ett problem på jobbet som gjorde att jag var tvungen att ställa in resan till Danmark för det projekt jag deltar i. Men jag visste inte om jag skulle kunna lösa problemet så att jag kunde åka senare. Så när alla gäster gått så packade jag väskan ifall det skulle bli en resa.

När jag åkte hemifrån måndag morgon så sa jag till mina barn att antingen kommer jag hem ikväll eller så åker jag till Danmark. Tack gode gud att jag har så stora och ansvarsfulla barn.

Jag kunde efter hårt arbeta boka resan till Danmark till kvällen. Jag missade en arbetsdag i Danmark men det var ara att kavla upp ärmarna i dag och köra på. Och vi hade en riktigt effektiv dag.


Jag hade fått höra att det fanns ett gym på hotellet och var riktigt nöjd med att jag hade packat träningskläder. Så innan middagen bytte jag om och gick ner i hotellets gym. Jag blev lite besviken på hur det såg ut. Det var inte bara litet, det var inte effektivt inrett heller. Jag funderade en stund på att strunta i det och ge mig ut på en liten löparrunda istället i solskenet.

Men så insåg jag att jag hade ganska kort om tid och att det skulle bli mer effektiv träning om jag helt enkelt gjorde att bra pass där i gymmet istället.

 

Jag körde 3-4 övningar i 2 varv innan jag bytte till nya efter 7 minuters uppvärmning på löpbandet.

Set 1

#Benböj med axelpress med 12 kg hanterl - 20st

#Spindelmannen (Dynamisk planka, dra upp ett knä mot armbåga på samma sida) - 20st

#burpees - 10st


Set 2

#Plankan med armbågar på pilatesboll och lyfta ett ben i taget, ut i sidan och in med knä mot bollen - 10st

#Höftlyft med fötterna på piatesbooll och indrag -10st

#Spindelmannen stå i en planka med fötterna på en stol och dra knä mot samma arbåga följt av motsatt - 20st

#Utfallssteg med hopp (skifta främre och bakre ben i hoppet) - 20st


Set 3

#Plankan med höftdip - 20st

#Serieövning med fötterna mot väggen. 4 knä mot mage, 4 knä mot motsatt armbåge, 4 ett ben i golvet och i ett "hopp" skifta ben. Samma en gång till.

#Högaknän i 20 sekunder


Totalt tog detta ca 35minuter. Det visade sig att det blev ett riktigt bra pass och jag är glad att jag inte gav upp när jag blev så besviken över hur gymmet såg ut. Det är bra att ha mottot "make it work" både i livet och gällande träningen.


Till middagen fick vi vårtg egenbrygda öl som vi bryggde för några veckor sen i köpenhamn. Är ingen öldrickare och medan vi bryggde höll jag mig till vatten då alternativet till öl och vatten var läsk. Men det var ändå kul att smaka av sin egna skapelse.

 

#TräningPåResan #gym #Hotellträning #makeitwork

Av Malin de Besche - Lördag 21 maj 23:41

Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.


En vecka va jag helt utslagen, en vecka fortfarande sjuk men stark nog för att kunna jobba. Tredje veckan började jag försöka komma tillbaka till träningen. Först ett lättare pass i gymmet på jobbet med mina rehaövningar som grund. Det gav mig ett bakslag och jag blev lite varm men som tack och lov gick tillbaka ganska snabbt. Vidare under veckan avverkade jag ett par promenader. Sedan har jag haft en galen vecka på jobbet som resulterat i mycket övertid så det har varit svårt att fylla veckan med lättare "kom-i-gång-träning".

Men idag lyckades jag få till en löparrunda. Något det känns som att jag inte gjort på en evighet.

Efter frukost åkte jag ner till centrum med min dotter och byta klänningen hon fick i födelsedagspresent till en annan. Skjutsade henne till baskethallen där hon skulle vara ledare och sen åkte jag hem för att dra igång högtryckstvätten. Det var dags att tvätta altanen.

Medan anltanen torkade käkade jag lunch och drog ut på en löparrunda.

Det kändes i hela kroppen att det var länge sen. Jag kunde inte hålla så högt tempo men det kändes bra i varje fall.  Efter 3 kilometer kom jag till utegymmet. Där stannade jag till för att köra ett pass. Jag körde som jag gjort tidigare att varva 2 övningar till jag kört de 3 gånger innan jag gick vidare till 2 nya.

Övningarna jag körde va:

#Latsdrag 15st - Axelpress 10st

#Knäöj 15st - Knälyft hängandes i räckhäv 15st

#Rygglyft 15st - situps 15st

#Bröstpress 15st - Omvända chins (hoppa upp och sönka mig sakta ner) 5st


sedan fortsatte jag springa. Efter ytterligare en kilometer började jag känna av lite i benet, men det var inte värre än att jag kunde fortsätta. Trots att det inte gick jättefort så blev det en liten utmaning för min kondition. 3 veckors uppehåll sätter sina spår. Men jag är ändå nöjd med dagens pass.

 

Totalt blev det 4,8km med löptiden 26:56. Det gav ett snitt på 5:37/km


När jag kom tillbaka hem så oljade jag in altanen innan jag åkte ivägoch storhandlade. För imorgon ska det vara kalas med släkt och vänner för min dotter som fyllde 16 i fredags.

Av Malin de Besche - Tisdag 17 maj 23:47

Igår körde jag ett pass i gymmet på jobbet. Under dagen fick jag en dipp i min hälsa och jag kändes varm. Men sedan kände jag mig bättre. Allt som krävdes var lite frukt och vatten. Jag började ställa in mig på att köra ett fyspass idag.


Det var en lite kortare arbetsdag idag och jag föreredde mig på att åka iväg på dagens fyspass. Jag packade träningskläder och såg verkligen fram emot ett svettigt pass då jag varit borta i 2 veckor.

Efter jobbet åkte jag för att shoppa födelsedagspresent till min dotter som fyller år på fredag. Glad i hågen sprang jag runt land butikerna och när det blev dags att runda av så köpte jag mig lite mat för att orka med fyspasset.

Men när jag satte mig i bilen igen så kände jag att jag inte var helt 100%

Jag känner fortfarande i luftrören och lite latent huvudvärk. Jag fegade ur. Jag vill verkligen inte bli sjuk igen. Så jag åkte hem. Sen tog jag mig en power walk istället. Det kändes som en lagom ansträngning för min dagsform.

 

Det blev en runda på 5,72km som varade i knappt 51 minuter. Tempot för dagsformen var ändå helt ok, 8:53/km


#Powerwalk #LättTräning #Fågekvitter #Vårväder #PW

Av Malin de Besche - Måndag 16 maj 21:17

Efter en ganska lugn vecka där jag bara gått ett par promenader så kände jag att jag var redo för ett träningspass. Så jag ställde klockan lite tidigare för att klara av ett pass i gymmet på jobbet innan arbetsdagen skulle ta vid.


Jag lyckades samla på mig 2 promenader med totalt ca 1,2 mil. Helgen sen tog jag tag i mitt hem som hamnat så mycket efter och jag tvättade altanen och rensade ogräs. Till kvällen åkte jag iväg för att shoppa inför den konfirmation vi skulle på dagen efter.

Söndagen blev inte mycket till rörelse utan vi satte oss i ilen för att åka iväg till konformationen. Jag tycker att konfirmationerna blir bara bättre och bättre med åren där man pratar om sitt inre och hur vi är mot varandra och det där bibelförhöret är totalt borta. Det blir så mycket roligare även för åhöraren.

När vi kom hem igen och hade käkat så började jag städa igen. Nu börjar det likna ett hem igen och det känns som att även hemmet börjar återhämta sig efter influensan.


Jag bestämde mig för att veckan skulle börja med ett träningspass. Ställde klockan på lite tidigare än vad jag gjort på ett bra tag. Kände mig lite seg i kroppen men tänkte just att det säkert var för att det var så pass tidigt. Men när jag väl var igång så kändes det helt ok. Jag körde i huvudsak mina rehabövningar som har fått stå helt tillbaka allt för länge nu.

 

Efter 5 minuters uppvärmning på crosstrainern så körde jag 2 varv av mina övningar.

#Knäböj med gymmiband - 20st

#Stepup med skivstång på axlarna - 10st

#Hopp från bänk, landa i djup knäböj - 1st

#Pilatesbollövningar - 10/övning

#Benfällaren med höftlyft - 15st

#LiggandeRodd - 15st


Jag blev lite seg efte lunchen och kände hur jag blev varm. Kanske var det för tidigt att köra igång med träning, kanske hade min kropp reagerat så i varje fall.

Men när jag åkt hem för dagen så mådde jag faktiskt lite bättre igen. Imorgon lär jag märka om det var ett tillfälligt bakslag eller inte. Hoppas en god natts sömn ska bevisa att det var rätt att köra ett pass i morse och att jag är tillbaka.


Av Malin de Besche - Torsdag 12 maj 22:04

De här veckan har jag varit tillbaka till arbetet men träningen har fått stå tillbaka. Jag har gjort vad jag kunnat för att ändå få in lite rörelse i mitt liv under den här återhämtningsveckan. En blandning mellan andningssvårighet och ett pressat schema har gjort det svårt.


Förra veckan med influensa var plågsam och det var ljuvligt att kunna bryta tristessen och komma tillbaka till arbetet. Jag var inte helt bra men jag var tillräckligt stark för att jobba och jag fick till power walk på måndagen. På tisdagen hade vi middag med projektgruppen och igår var det åtsmöte med vår samfällighetsförening. Med skåp, kyl och frys som gapade tomma efter min inaktiva vecka så kände jag att det var läge och storhandla efter årsmötet. Då blev det ingen promenad men en runda inne på stormarknaden är ju inte helt fel.

Idag när jag kom hem från jobbet åkte jag till dotterns skola för att göra min plikt som förälder till barn som ska ha skolbal. Planen ändrades så det blev en kort visit i skolan och jag kunde åka hem och fixa middag. lev klar tidigare för källen än vad jag beräknat och kunde därför äntligen få till en promenad till.

Än så länge så vågar jag inte få till något hårt träningspass för jag har för mycket kvar av min sjukvecka i kroppen.

Men ändå blev det en promenad på 70 minuter som jag lyckade hålla ett ok PW-tempo och det gick bra att andas hela tiden.

 

Totalt lyckades samla ihop 7,72km genom att hålla 9:10-tempo. Tanken var inte att gå så långt från början, men med vandrande tankar så flög tiden iväg och plötsligt hade jag passerat timmen och slutligen lev det 70 minuter. Det gick bra i varje fall och jag hoppas att jag kommer att kunna vara igång med träningen i nästa vecka.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016
>>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se