Senaste inläggen

Av Malin de Besche - 24 februari 2016 22:36

Som det ser ut nu i mitt träningsliv så har jag ingen plan. Jag tränar ju och så men det är första gången jag har haft så här lång tid utan någon plan eller specifikt mål med min träning. Nu när jag lagt ner basketen och håller på med rehab så har jag kommit lite ur balans.


Jag har ingen direkt plan eller specifika mål med min träning, mer än ett övergripande att jag ska bli helt skadefri. Och det är ju såklart ett bra mål, men utan konkreta delmål så blir jag lite vilsen i min träning. Jag tränar kanske mer än många andra, men det ger inte lika mycket som när man har en plan. Med en plan med delmål kan man se om man utvecklas. Men det är också avsaknaden av rutiner, eller snarare ett liv som stör rutinerna som gör att man kommer lite ur balans.

Varje morgon när jag ska in till kontoret så åker jag lite tidigare för att hinna träna innan jobbet börjar. Problemet är att det är så många dagar som jag inte åker in till kontoret så då blir det inget innan jobbet.

Jag kör ju Stockholms fysträning, men i och med att jag reser så mycket så är det ganska många pass som jag missar.

Förr var det inget som kunde få mig att missa en träning, men nu vacklar jag ibland och jag säger nej till träning för att göra något socialt istället.

Igår åkte jag tidigare till jobbet för att köra mina rehabövningar och efter så fick jag mig mina 20 minuters massage. Skönt att jag faktiskt kom iväg tidigt eftersom att jag tackat jag till att gå ut och äta på restaurang för att fira en 18-åring. Jag hoppade alltså över ett pass med Stockholms fysträning.

Idag skulle jag iväg på en utbildning och åkte därmed inte till jobbet och alltså ingen träning. Det kalla vädret fick mig att inte vilja ta någon längre PW nu ikväll utan det blev en kortis på 20 minuter. Det hade heller aldrig hänt förut. Att vädret skulle gå mig att minska/avstå träning.


I måndags frågade min sjukgymnast när jag planerade att springa nästa gång, och jag vet inte. Han menade på att någon gång måste jag belastningstesta kroppen. Jag måste alltså ha ett mål att arbeta mot.

Jag får helt enkelt fundera på det. Imorgon är planen i varje fall att jag ska åka tidigare till jobbet för att köra mitt rehabpass och till kvällen sen köra ett pass med Stockholms fysträning.


Men när veckan är slut så ska jag ha funderat ut en plan. Så där klubbade jag det. Syns imorgon, tack och god natt.


ANNONS
Av Malin de Besche - 22 februari 2016 22:18

Nu är det två veckor sedan den senaste behandlingen hos sjukgymnasten och idag var det dags för den andra nålbehandlingen. Den här gången var en helt annan upplevelse än den för ett par veckor tidigare, jag var helt svettig när jag klev av britsen.


Jag funderade lite på hur kroppen reagerat sedan förra behandlingen när jag var på väg till Fysiocenter. Trots ett hårt pass dagen efter så hade jag bara blivit mjukare. Det hade verkligen gett en positiv effekt. Så jag såg fram emot dagens behandling.

Den här gången satte Stefan, som sjukgymnasten heter, i 5 nålar. En på högra "ryggfilén" ganska högt upp, en något längre ner, 2 i ländryggen och en i sätesmuskeln. När han satte nålarna i ländryggen så tänkte jag att här gäller det att slappna av för nu kommer det att kännas, och det gjorde det. Men så satte han en nål i sätesmuskeln och det blev en smärta som jag inte alls var beredd på.

 

Sen gick han ju och snurrade på nålarna. Och varje gång så gjorde det så fruktansvärt ont. Varje nål kändes olika mycket och den i sätesmuskeln var värst. Jag tror nästan att det är den som är den stora boven i de problem jag har. Jag tror att han nu har hittat punkten. Jag hoppas verkligen att den här behandlingen ska ge samma positiva effekt som den förra.


Till kvällen sen så gick jag ut på en power walk. Den här gången bråkade inte telefon men batteriet tog slut, så jag kan väl gissa att jag gick ca 7km för när jag och min kompis som jag gick med skilldes åt hade vi gått 5 och det var ungefär då telefonen dog.

Jag hade ingen strålning ner i baksida lår, vilket är en förbättring, men jag kände ett tryck in i sätesmuskeln. Och när jag kom in i värmen igen så kunde jag känna av själva nålsticken och sätesmuskeln ömmar något.

Men imorgon kan jag nog göra den verkliga utvärderingen.


#Nålbehandling #akupunktur #Sjukgymnast #Fysiocenter #PowerWalk #PW

ANNONS
Av Malin de Besche - 21 februari 2016 20:39

Det var ett tag sen som jag var på en juicebar. De flesta ligger väldigt centralt och det är inte ofta jag är inne i stan dagtid nu för tiden. Men nu har det ju börjat poppa upp även i förorterna. Så efter en liten shoppingrunda fick jag äntligen tillfälle att testa en blend på Naked Juice bar.


Igår var det vilodag och idag ville jag köra en enkel träning så det blev en Power Walk på dryga halvtimmen tror jag. Min telefon hakade upp sig så jag har inte full koll på vare sig tid eller sträcka. Men det var i varje fall fantastiskt väder att vara ute och gå i.

När jag kommit in efter min runda åkte jag in till stan för att träffa en vän och efter det så åkte jag till Farsta för att shoppa lite. Då sprang jag på ett Juice Café - Naked Juice bar.

Jag har länge tänkt att jag ska prova den men det har aldrig blivit tillfälle. Så nu passade jag på att köpa mig en Blend.

Naked Juicebar är ett grab & go koncept som erbjuder färska juicer, krämiga smoothies, hälsosamma luncher och naturliga snacks från små och effektiva försäljningsenheter i köpcentrum, reseterminaler och gågator i stora delar av Sverige. Varumärket och konceptfilosofin bygger på ett stort JA till livet

Jag valde Acai Rush som innehåller Acai, blåbär, banan, kokosvatten, daddlar, Chiasfrön, nypressat äpple och is.

Acai = Mörka sydamerikanska bär med antioxidanter

Chiafrön = Ett frö från Mexico med omega 3 och protein,


De använder bara ekologiska bananer och inget processat.


Jag kommer definitivt att gå förbi där frler gånger. Det är både gott och nyttigt.

Av Malin de Besche - 18 februari 2016 22:00

Om man vill uppnå något är det bästa att sätta mål och det ska vara mål som är enkla att mäta för att man ska kunna följa upp och känna att man är nära. Det kan vara stort som smått, välplanerat eller lite spontant, bara man kan läsa av att man förbättrat sig och att man är på rätt väg.


På mina morgonträningar så har jag lite spontant satt upp lite mål på uppvärmningen. Det handlade om att jag märkte att jag vissa mornar var lite trött och inte ens kom upp i en kilometer på cross trainern under de fem minuter som jag värmer upp. Så för att hålla tempo så har jag tänkt att jag ska klara att komma upp i kilometern. Det har resulterat i att jag kanske funderat på hur långt jag måste komma upp i varje minut. Det i sin tur har gjort att det är lättare att veta om man kört långsamt eller som man ska dra på lite.

Numer så jagar jag stäcka över kilometern när jag kört 5 minuter. Jag märker att det blivit allt lättare. Skönt eftersom att jag tappat en del kondition under min skadeperiod.

 

Jag hoppas att jag med samma fokus ska klara av att bli helt skadefri genom att fokuserat köra mina rehabövningar. Efter uppvärmningen så drog jag igång med ett pass med mina rehabövningar.

 

Även här märker jag små små förbättringar. Men jag är fortfarande olika stark i höger och vänster.


Ganska bra med skonsam träning eftersom att det efter en veckas uppehåll var dags att köra ett hårt fyspass. En snabb middag och sedan rusa iväg. Dagens pass var riktigt jobbigt. Vi brukar köra uppvärmning med agilitystegen men den här gången skulle vi köra överkroppen. I en planka skulle vi "gå" med händerna genom rutorna eller "hoppa".

 

Fokus under den här träningen var att ha stark bål. Vilka övningar jag än gjorde så tänkte jag att jag skulle spänna magen. Vare sid det var vid sparkar i mitsarna, plankan, boxslag eller hopp och lyft.

Uppvärmningen fortsatte med sparkar in i mitsar (10st) och "stråla" innan man körde sparkar igen. Vi körde 2 och 2 och skulle köra 4 minuter var.


Sen drog träningen igång med stationsträning. Två övningar som vi varvade under 5 minuter innan vi körde en mellanövning och sedan bytte station med 2 nya övningar.

Station 1:

1. Händerna på en boxboll, hoppa upp på bounceball och ner i en djupknäböj för att sedan boxa in i säcken 2 slag med vardera handen. - 10st hela serier

2. Magövning med sparkar och lyft av benen

Station 2:

1. Ryggen mot väggen, gå ner med händerna i golvet för att "vandra" med händerna ut i en planka, gå ner i en armhävning och "vandra tillbaka. 10st

2. Rulla med magjkulet.

Station 3:

1. Armhävning på medciboll, rulla, armhävning igen. - 10st

2. Sittandes kasta en medicinboll över huvudet in i tjockmatta

Station 4:

1. Varannan gång körde vi 2 sparkar ett knä, 2 sparkar och ett knä. Sen var det nästas tur. Körde så i fem minuter.

Station 5:

1. Marklyft, hoppa över skivstången fram och tillbaka och sedan "stråla" - 10st

2. Slämga med tjocka rep.


Mellan stationerna körde vi:

Brottning

Hoppa bock

Sittandes 2 och 2 rygg mot rygg och resa sig och sätta sig sen igen utan att använda händerna.

Situps med raka slag


Avslutningsvis körde vi:

Sittandes på huk, "stråla", tillbaka till huk, klappa händerna med kompisen som satt på huk hela tiden.

Med allt sparkande lyckades mina fötter skifta färg. Undrar hur de ser ut imorgon.

 


#Stockhokmsfys #Rehabträning #BlåFötter #Box #Kampsportsträning

Av Malin de Besche - 17 februari 2016 22:04

Det är faktiskt ganska slitigt att bo på hotell. Visst man får frukosten serverad, sängen bäddad och någon som plockar handukar efter en. Men det är faktiskt jobbigt att inte kunna tillbringa fritiden som man vill umgås med de man vill.


Förutom att jag inte kunnat köra på som jag skulle vilja med träning så har min mage varit lite bråkig och jag har mått lite sådär. Jag har gjort mina rehabövningar enligt bästa förmåga men jag saknade att få köra ett rejält träningspass där man får upp pulsen. Det kan man ju göra på rummet, vilket jag skrivit om tidigare. Men så som jag mått och med intensiva dagar har jag inte kännt mig motiverad.

Så när jag kom hem och egentligen bara ville sätta mig i soffan så gick jag ut för att lite blodflöde och puls. En powerwalk skulle få mig att må lite bättre och få mig att sova gott. Och båda lyckades faktiskt slå in.

 

Jag gick min snabbaste runda enligt runkeeper i kategorin 4-6km

Jag gick i 4,63km på 39 minuter. Alltså ett tempo på 08:25/km


Skönt att vara hemma igen. Nu kan jag lägga energi på att få till den träning jag vill.

#powerwalk #pw #rörelse #bratid #Bratempo

Av Malin de Besche - 16 februari 2016 21:05

Normalt gör jag mina rehabövningar i form av ett träningspass i gymmet på jobbet. Men det är inte alltid man har tillgång till ett gym. Konferens i slutet av förra veckan med ett kort stopp hemma för att sedan resa vidare med projektgruppen, gav inte så mycket utrymme för mig att köra som jag brukar.


Vi hade konferens fredag till lördag med väldigt kort tid med egentid, vilket gjorde att jag inte alls hade utrymmer för någon träning alls. På söndagen hade en stund över för lite träning i varje fall. Men jag har ju inte tillgång till samma utrustning som på gymmet. Jag har ju lite träningsutrustning hemma men det räcker ändå inte till att kunna köra på samma sätt som i gymmet. Men mitt kreativa jag hittar alternativen.

 

För att köra dragen och kickarna med vikterna så ersatte jag detta med ett gummiband som jag fäste runt soffbenet.

Övningarna på pilatesbollen var ju inga problem. Sen var det det här med hoppen. Jag hoppade helt enket upp på armstödet på soffan och hoppade ner som jag avslutade med ett extra hopp framåt till. Ingen nivåskillnad till men det fick duga.


Direkt på måndag morgon, alldeles för tidgt för den sömnmängd som jag fått senaste dagarna, så rusade jag iväg till Arlanda för att flyga till Norge. Det var dags att tillbringa 3 dagar på hotellrum, den lilla fritid jag har på de här resorna. Så då får man hitta alternativen på hotellrummet.

 

"Dragen" körde jag med gummibamdet som var enkelt att packa med.

Pilatesbollen ersatte jag med fotöljen

Men hoppen kände jag inte att jag kunde göra för då skulle ju säkert några hotellgäser klaga på att jag hoppade på deras tak. Så hoppen ersatte jag med djupa knäböj.


Men snart är jag hemma igen så då är ordningen återställd.

Av Malin de Besche - 11 februari 2016 22:26

Igår fick jag nålar och ryggen blev rejält mycket mjukare. För att låte behandlingen effekt så hade jag vilodag igår och gav mig endast ut på en power walk. Idag var jag lite orolig att dagens pass skulle ge negativ effekt på ryggen.


Jag har länge försökt att tjata på mina vänner att följa med på dessa fyspass. Men jag har aldrig lyckats förrän nu. Galen trafik från jobbet gjorde att jag inte hann äta middag innan passet. Men jag tryckte i mig ett par mackor innan jag bytte om och drog in till söder och Stockholms fysträning.

Där mötte jag upp min vän som äntligen tackat jag till att komma på ett fyspass med mig.

Vi började med uppvärmning i agilitystegen med en massa hopp och snabba fötter. Sen körde vi stationspass ā 5 minuter där vi 2 och 2 varvade 2 övningar (Den som gjorde första övningen räknade till 10 reps)

Station 1:

Fällkniven med medicinboll, rull och rygglyft

Mountain climb i tjockmatta

Station 2:

- Spark, spark, knä in i mitsar, stråla

- Skuggboxning och springa i tjockmatta

Station 3:

- Skivstångsövningar - Marklyft, axelpress, frivändning mm

- Slänga med tjocka rep

Station 4:

- Plankan med en hand på medicinboll, andra handen pendlade upp och ner med en lätt hantel

- Sittandes lyfta och sänka benen över, mellan och utanför 2 "hinder"

Station 5:

- Stående mot vägg gå ner med händerna i golvet gå ut med händerna till en planka, armhävning och tillbaka

- Magövning med maghjul


När vi kört ett varv körde vi parövningar. Bla rygg mot rygg resa sig och sätta sig samtidigt, hoppa bock och krypa under. 10 av vardera. Sen körde vi stationspasset igen men på 3 minuter.

Sist så skulle vi sitta på huk, kasta ut benen och "stråla", hoppa upp på huk igen och klappa händerna med vår kompis. Detta skulle vi göra 10 gånger och sedan sätta oss på huk medan vår kompis gjorde samma sak. Mjölksyran var total.

Trötta men nöjda tjejer var vi efter det här passet. Och ryggen känns faktiskt helt ok trots att det var ett ganska tufft pass för ryggen.

 

Vi har bestämt att vi ska hitta på något nytt varje månad. Och eftersom att detta var helt nytt för Maria så ska hon hitta på något nytt för mig innan februari slut.

Ska bli spännande och se vad hon hittat på.


#Fyspass #Ryggträning #Stockholmsfysträning #Kampsportsfys #Stationsträning #HIT #HögintensivTräning

Av Malin de Besche - 10 februari 2016 22:02

Idag var fjärde besöket hos sjukgymnasten, men den andra behandlingen och första gången den här vändan som han satte nålar. När man får dessa nålar så ska man ta det ganska lugnt. Inte köra ett sådant pass som jag gjorde igår.


Första behandlingen så stretchade han min rygg och fysiskt tryckte och klämde på min ryggmuskel. Jag var stel samma dag men det guck bra att köra ett träningspass sedan till kvällen. Därefter så avtog stelheten dag för dag.

Nästa besök fick jag mina övningar med ökad svårighetsgrad och den här gången, min andra behandling var det dags för nålar. Jag tror att det var 4 nålar som han satte i ryggslutet och något högre upp i den sk ryggfilén.

 

Det kändes i princip inte när han tryckte ner nålarna, men däremot när han var framme och snurrade på nålarna. Då sved det till och det kunde strama lite grann.

Något öm när jag sedan åkte hem, speciellt där han tryckt nålarna. Men det avtog så småningom och jag kände mig mjukare i ryggen. Jag var ju lite stel efter passet igår också.


Men för att inte vara helt stilla så tog jag mig en power walk till kvällen. Jag gjorde mina försök att få med mig någon på min runda. Men fick många ursäkter så jag satte musik i öronen och pinnade på.

 

Det är kanske orsaken till att jag höll ett tempo på under 9 minuter trots att jag var ute över en timme.

7,1km   1:02:53   08:52/km  

Imorgon blir det ett hårt pass igen.


#PW #powerWalk #Vilodag #Akupunktur #nålbehandling #Sjukgymnast #SnartSkadefri #Skadefri2016 #MotSkadefriKropp #Timmespromenad

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016
>>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se