Alla inlägg under juli 2015

Av Malin de Besche - 6 juli 2015 23:42

Ganska sent på kvällen kom jag på att jag inte hade gjort mina rehabövningar på länge. I helgen var jag ute på rehabrundan, men styrkeövningarna har jag inte lyckats få till. Klockan hade hunnit bli mycket och det lockade inte att mig mig ut på en runda alls. Så det var läge för ett hemmapass.

Eftersom att timmen var sen ville jag köra ett kortintesivt pass med mina rehabövningar inbakade. Gick på Paolos linje med 15 minuter om dagen. Perfekt när man egentligen inte har tiden att träna.

Samtliga övningar har fokus på bålen.

Jag körde i en cirkel om 3 set till dess att jag kört ett halvsvettigt pass på 15 minuter. Sista minuterna på dygnet hann jag med ett pass i varje fall.

Nu dags att ladda för morgondagen. Andra arbetsdagen efter semestern.

#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Rehabövningar #Styrka #15minuteromdagen

Av Malin de Besche - 4 juli 2015 23:51

Att vara tillbaka i gamla spår har nästan lite dålig klang. Men i det här fallet så är det allt annat än dåligt. Den här resan så tränade vi men jag hade varken utrustning eller speciellt mycket egentid för att kunna köra fokuserat med rehabträningen. Men nu är jag tillbaka i Sverige och kan hoppa på schemat igen.

Jag satt och kollade på film igår och plötsligt hade klockan passerat 3. En halvtimme senare gick jag och la mig. Tänkte att det troligen skulle bli en sådan där förskjuten dag då man gör allt sent. Frukost, lunch och middag. Men av någon anledning vaknade jag redan kl 7 och kände mig riktigt pigg. Jag borde ju ha varit helt slut.

Men istället gick jag upp och gjorde frukost och började plocka. Redan kl 9 va jag ute och la det andra lagret olja på altanen och direkt efter gav jag mig på möblerna. Så till lunch var jag klar.

På eftermidagen städade jag förrådet och åkte iväg till sopstation.

Efter det tänkte jag att det var dags att komma igång med Rehabträningen igen. Det var så länge sen jag körde löpgångträningen. Jag satte på mig löparskorna och packade badkläder. Funderade en stund över vart jag ville svalka mig efter löpningen och sen tog jag mig till mitt gamla löparspår som jag inte sprungit i på säkert 12 år om inte mer. Jag kände igen krönen, backarna och svängarna. Det var riktigt roligt att springa här igen.

Eftersom att det var nästan 2 veckor sen jag sprang så tog jag upp och körde om senaste passet. Gå 3 minuter och springa 4.

Det gick bra även om det kändes lite stelt i höger ben. Totalt sprang jag drygt 5,5km på 34 minuter. Så genomsnittstempot låg på 6:09

Jag sprang till bilen och plockade upp mina badkläder, filt och väskan med kaffe, vatten och vattenmelon. Ner till standen och började stretcha. När jag strechat tog jag mig en simtur på 300-400m uppskattningsvis. Nöjd med mitt första pass på 2 veckor åkte jag hem och grillade i det fantastiskt hörliga vädret.

Skönt att vara tillbaka på banan igen med träningen och väldigt roligt att springa i mitt gamla spår. Brings memory back. :)

#Löpning #Rehab #Skadefri2015 #SnartSkadefri #Träning #Simma #Sommar #Grillat

Av Malin de Besche - 3 juli 2015 23:00

Det har varit en faktastisk resa med tjejerna. Det har varit spänning, glädje, äventyr, rörelse och allt under härligt väder. Det hade inte blivit en sådan omvälvande, och fantastisk om det inte varit för dessa underbara och härliga människorna jag hade runt omkring mig.

Varje morgon har vi klivit upp och kört lite fysövningar. En del lite lättare och en del lite tyngre. Endast när vi skulle iväg tidigt på morgonen hoppade vi över morgonträningen. Det har varit en väldigt aktiv och händelserik resa.

Fredagen var en fantastisk upplevelse och lite av ett äventyr när vi gjorde en blöt vandring och badade i vattenfall. Det blev lite dramatik då en av de orädda tjejerna halkade på klippan och slog i smalbenet rejält. Hon är inte den som gnäller i första taget så när hon började gråta visste man att det var allvarligt. Men den lilla kyla hon kunde få från vattnet gjorde att hon så småningom kom igång. Men hon fick hålla tillbaka på efterföljande träningarna och köra lite alternativa övningar till hopp och skutt.

Det var väldigt lätt att åka iväg med dessa härliga tjejer som är otroligt positiva och måna om varandra. Men det är tufft när det händer saker som det här med benskadan. Som jag skrev tidigare som var det en tjej som svimmande på planet ner och en som nästan gjorde det. En tjej fick ett öga uppsvullet efter ett myggbett, hon svimmade efter dagstrippen till Gibraltar så vi fick tillkalla ambulans och jag trodde att jag tappat bort tjejerna när vi körde en dagstur till Malaga. Men i övigt har det bara varit bra.

Lördagen, dagen efter benskadan bestämde vi oss för att ta en stranddag. Hela dagen var vi på stranden och för att alla tjejerna skulle få vara tillsammans hela tiden så fick jag stå över leklandet ute på vattnet. Någon var ju tvungen att passa alla värdesaker. Så jag fick helt enkelt träna på att ligga och göra ingenting, för jag hade ju inte tänkt innan på att ta med mig något att sysselsätta mig med.

Dagen därpå var det söndag, så lite vila från träning men det tog vi igen på vår utflykt. Först åkte vi bil till Tarifa och Punta Paloma för en härlig strandvistelse. Det var här vårt träningspass kom. Vi gick en lång bit över ett sandberg för att komma ner till stranden. Gissa om det sög i benen att ta sig uppför sen när det var dags att åka vidare.

När vi badat så reste vi vidare till Gibraltar som är en engelsk koloni på Spaniens sydligaste kust. Där kunde man plötsligt hitta engelska telefonkiosker, Fish and chips och allt betalades med Brittiska pund.

Tyvärr så var alla affärer stängda pga att det var söndag. Men det var i varje fall kul att se och vi tog oss en liten fika innan vi tog oss upp i bergen för att spana in Makakiapor. Även här blev det lite puls när vi gick i bergen i  stekande hetta. Fantastisk utsikt över den stora hamnen.

Måndagen körde vi först träning som vanligt följt av lite poolbad. När vi ätit lunch drog vi vidare till ett stall där vi fick turas om att rida på 3 hästar. Jag har inte ridit sedan jag var barn och jag började fundera på om jag någonsin hade kunnat det där med att rida. Det kändes som att jag bara skumpade runt och hade noll koll. Men efter ett tag så kom jag in i rytmen och hade sjukt skoj. Lite så att jag nästan började fundera på att börja rida igen. Tyvärr så saknar jag ju tiden.

Efter ridningen åkte vi och käkade Tapas. Jag hade förlagt telefonen så jag hann inte få till några foton innan alla hade slängt sig över maten. Galet gott var det i varje fall.

Tisdagen åkte vi till Benalmáderna för att bada och åka bananbåt och gå på en speciell restaurang som vi blev tipsade om. En wok, där man samlar på sig sina råvaror och som de steker när du kommer fram till disken. Jag har varit på flera sådana restauranger i Stockholm, bra sådana, men de ligger verkligen i lä mot denna.

Jag provade på allt som jag inte provat förut och allt var tokgott. Bla provade jag grodlår. Smakade ungefär som kycklingm lite porösare kött.

Så kom kom onsdagen och sista heldagen vi hade kvar. Tjejerna hade fått lite nog av stranden och fått lite extra lust till shopping. Så vi tog tåget in till Malaga. På turisinformationen fick vi en karta med de ställen som de rekomenderar att man går till om man har en dag i Malaga och som man kunde ta sig runt på till fots. Jättefint ställe. Påminde lite om Gamla stan mitt i kärnan. Och glassen sen. Himelskt god.

Efter Malaga åkte vi till shoppingcentret Miramar efter mycket tjat från tjejerna. De ville shoppa. Så tåget till Fuengerola och sedan bussen därifrån till Miramar. Där var vi tillså sent som vi kände att vi kunde och sen buss tillbaka till Fuengerola. Därifrån promenerade vi då tjejerna behövde spara pengar. En rätt behaglig promenad.

Efter vi käkat middag så packade vi ner allt utom lite badkläder så att vi kunde bada innan hemresan dagen efter. Så ett dopp i en pool och sen tillbaka till Sverige igen.

Hemresan var mycket lugnare. Inga avsvimningar eller skador och resan hem gick lite fortare än planerat. Lite sorgligt att säga hej då till alla, även om jag vet att jag kommer att träffa flertalet av dom ganska snart igen i andra sammanhang. Men vi ska ha en liten reunion där vi kollar igenom bilderna och minns vår resa.

Det är samtidigt lite skönt att komma hem. Få äta som vanligt, köra rehab som jag bör och fixa med allt man behöver fixa med hemma.

<<< Juli 2015 >>>

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )