Alla inlägg den 9 december 2014

Av Malin de Besche - 9 december 2014 22:39

Det är just nu en väldigt stressig period. Men man vinner inget på att gripas av panik. Det gäller att behålla fokus och fundera på hur man ska ta sig igenom perioden och se till att det faktiskt är en period och inte ett ekorrehjul.


På jobbet pratade vi idag om stress och hur vi hanterar stress. Vad är det som får oss att uppleva stress och hur förebygger man stress. Vi har pratat en hel del om stress på jobbet tidigare och nu fick vi på något sätta in det vi tidagare pratat om i verkligheten.

Stress är det vi får i huvudet när vi känner att vi inte har kontroll. Att ha mycket att göra är inte stress. Däremot kan man bli stressad om man tappar kontrollen över det man har att göra och om det finns för mycket ovisst och lösa trådar.

Så för att hantera stressen behöver man struktur. Man behöver veta hur man ska hantera de problem/utmaningar som man ställs inför och veta hur man ska prioritera. Det ska inte finnas några lösa trådar där man diffust har mycket att göra. Man ska veta vad det är man har att göra, hur man ska lösa det  eller i varje fall vad nästa steg är samt i vilken ordning man ska göra saker.

Men även om man gör allt detta så finns det ingen garanti för att inte känna stress. Stressen kommer att komma smygande i varje fall eller som ett blixtnedslag. Då bildas stresshormon som talar om för oss att det är dags att slåss eller fly. Om man lever en längre tid i den här känslan av stress att kämpa utan att vinna så gör man det enda man kan göra, spela död, för då kanske faran försvinner. Ugnefär så funkar vi som grottmänniskor och spela död beteendet kan jämföras med "att gå in i väggen". Man orkar ingenting. Kroppen spelar död.

För att inte hamna i det läget så får man inte låta hjärnan skena iväg med oss och lura vår kropp att den är i fara, genom att oroa oss för saker i onödan. Fundera på något som varit som man ändå inte kan göra något åt eller oroa sig för framtiden över saker som inte ens hänt.

Lev i nuet och fundera på vad du kan göra här och nu. Släpp de lömska orostankarna.

Och för att få utlopp för den strss som ibland infinner sig är helt enkelt att ge efter för det kroppen faktiskt vill göra när den är full av stresshormon och kemikalier. KÄMPA! Dvs träna, promenera, röra på sig.


Jag försöker strukturera så mycket det bara går och med den metod som vi fått lära oss i den effektivitetskurs vi tidigare fått gå så går det lättare. I varje fall i arbetet. Men jag har även en mental struktur. Om ett orosmoment kommer infarande från sidan funderar jag på om det är något jag måste hantera på en gång. Är det något jag behöver fundera över nu för att lösa eller kan det vänta?

Om det är något som har ett ovisst slut och att jag måste vänta in något annat för att ens veta hur jag ska hantera situationen, lägger jag det i ett mentalt arkiv med en tanke på något som ger mig tryggheten att jag kommer att komma på detta och ta upp det igen. Då kan jag skjuta undan den tanken så länge och fokusera på något som kräver min omedelbara uppmärksamhet.


Det är mitt sätt att behålla lugnet och inte stressa upp i onödan. Idag blev inte min träning som jag planerat av något som kom inglidande från sidan i min strukturerade kväll. Då kände jag framåt ganska sent på kvällen att det kröp i kroppen. Min kropp behövde rensa ur lite stresshormon. Så jag tvingade ut mig, trots att jag visste att det var väldigt halt och kallt. Det blev en power walk på 26 minuter som gjorde att jag lyckats få bort krypet och lyckades samtidigt fånga upp lite ovisshet och förvandla det till "koll på läget". Det måste man ju säga är effektivitet.


#Stress #HanteraStress #Tips #BeållaLugnet #SlåssFlySpeladöd

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards