Direktlänk till inlägg 13 mars 2013

Det är bara att svälja

Av Malin de Besche - 13 mars 2013 13:17

När man går till doktorn och får reda på att orsaken till att man känner sig halvt död beror på ett virus, kan det kännas som att man suttit i väntrum i onödan med alla andra bacilusker. Man kommer dit de klämmer, känner och tittar och så tar de lite prover och säger att man får gå hem och kurera sig.


Detta var vad som hände när jag gick dit med min dotter. Hon har fått hög feber, ont i halsen, yrsel och är snorig. Detta beror helt enkelt på ett förkylningsvirus eller influensa. Finns inget att göra. Inga mediciner. Bacillskräck

Det finns nässpray för att göra det lättare att andas, och om det behövs lite hostmedicin som dämpar hostan och löser slem. Men inget som botar. Detta måste kroppen göra själv.  


Då har man suttit i ett väntrum med massa människor med alla möjliga åkommor i flera timmar. Förstå ångesten med min bacillskräck.


Det var lite smått kaos på vårdcentralen i akutmottagningen, men jag måste säga att de hanterade alla krävande människor bra. Det hela tog 2 timmar att få komma in till doktorn, ta prover och få beskedet att kroppen måste bota sig själv. Och min dotter som hade hoppats på en dundermedicin.


Men jag fick en annan värdefull information. Något man lätt glömmer är att kroppen faktiskt har ett eget system och verktyg för att råda bot på dessa äckelpäckel.


Jag har alltid trott att halstabletter är till för att lindra det halsonda. Vilket det också är. Men en annan sak som har Svalglyckats undkomma mig är att det ökar salivproduktionen. Och i saliven har man en massa antikroppar. Dessa antikroppar är de som kan jaga ut viruset ur kroppen. Inga mediciner, utan kroppens egna försvarssytem. Och det är ju klart att ju fler små "soldater" du skapar ju större chans att man vinner kriget mot virusinfektionen.


Det kom också till min vetskap att Strepsils och Zyx inte botar mer än andra mer godisliknande halstabletter. De bedövar, men det är salivproduktionen som "botar".

Tuggummi har alltså samma effekt. Allt som ökar salivproduktionen.

Det går lika bra med hårda karameller som man suger på. Fast då har du ju det här med sockret som inte är till fördel för din kropp.

Man ökar salivproduktionen genom att tugga och av friska smaker (typ mint).

Det fantastiska är att det är samma saliv som håller dina tänder hela. Flera positiva effekter alltså.


Så....

Varsågod och svälj, sin saliv, så kryar du på dig snabbare och kanske tom hindrar viruset att ta fart i din hals. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards