Alla inlägg den 11 mars 2013

Av Malin de Besche - 11 mars 2013 22:54

Idag blev det en bilresa till Sala för att utbilda lite kollegor. Där har man blivit helt bitna av #LCHF, vilket ledde till en del diskussion om hur man "ska" äta. Att "hooka upp" sig på en diet är inget jag tror på. Något vi kunde enas om är att vi fått en hel del matexperter i Sverige den senaste tiden.


Som jag nämn många gånger förr så vill jag inte kategorisera mig till  någon #diet (men mina åsikter stämmer ganska bra med #LCHQ). Men det verkar som att det är just det som många människor vill göra. Att sätta sig i LCHF-facket, Stenåldersfacket (Stenåldern var inte positivt laddat ord man var liten) eller GI-metodsfacket.

I Sala tror man väldigt mycket på LCHF. Min övertygelse är att man, om man tränar mycket faktiskt behöver de där kolhydraterna.

 

Det är som när man ska gå in på en teknik-/mediabutik. Då kommer en säljare fram och frågar vad man ska använda datorn till. Ska det endast kunna surfas på, ska man skriva dokument, eller ska du kunna spela online eller köra tunga program på datorn.

På samma sätt bör man göra när man väljer hur man ska äta. Ska jag bränna fett, ska jag bygga muskler eller ska jag prestera i uthållighetsträning/tävling?

Är syftet med din kost att bränna fett är det kanske att föredra att undvika kolhydrater men om du ska prestera i ett längre lopp för löpning är det inte alls lika bra.

Där gick våra åsikter lite isär. En av mina kollegor anser att LCHF "is da shit", oavsett. Hon fick det att låta som att alla mår bra av att utesluta kolhydrater.

Men vi kunde komma överens om att det fanns mycket "experter" i ämnet nu för tiden.


Det har blivit mycket bilåkande för mig senaste tiden. Det blir jobbigt för en kropp som är van att röra på sig som min. Tyvärr uteblev basketträningen, men jag var inte sen att hoppa på ett pass på Friskis istället. Så jag drog med mig sonen och så gav vi oss på ett pass BOX.

Fantastiskt kul är det. Och all den frustration man känner sen som bara får utlopp på riktigt.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards