Alla inlägg den 18 december 2012

Av Malin de Besche - 18 december 2012 22:51

De flesta vet att man inte ska träna om man man har feber och ont i halsen. Men hur det är med träning och krasslighet annars är det få som vet. Jag har fått en del mothugg när jag sagt att jag har "tränat bort" förkylningar. "Ta det lungt, det är inte värt det. Det blir bara värre" är en valigt förekommande kommentar.


Nu när jag är förkyld ligger fokus på att bli frisk. Jag kan inte bara lägga mig i sängen och "låta det ske". Jag vill "få det att ske". En sak som jag gör är att fokusera på kosten. Att jag ska få i mig en massa vitaminer och proteiner. Chilli, vitlök och ingefära ska vara bra. Så jag gjorde en räkwok till middag och lyckades få till alla dessa ingredienser.

 

Förutom de ingredienserna hade jag även i räkor såklart för proteinets skull, paprika, zucchini, grönkål och nudlar.


Många har sagt till mig att jag måste ta det lungt och inte hålla igång så mycket. Men jag vill verkligen inte bli försoffad och jag har nu läst lite uttalanden av docent Per Gärdsell, initiativtagare till folkhälsosatsningen Bunkefloprojektet och Dan Salomonsson, verksamhetsansvarig vid Idrottsmedicinskt center i Malmö.

  • Det kan vara bra att ta igen sig några dagar om man känner sig lite krasslig eftersom att träningen har sämre effekt då, men att man inte bara ska sätta sig i soffan. Det är lika dumt att gå hem och lägga sig i tre dagar så snart man är krasslig som att fortsätta träna och inte lyssna på kroppen.
  • Man ska låta förnuftet råda om man är lite krasslig. Om man vilar i 3 dagar och inte har blivit sämre på 4 dagar kan man börja träna lungt och öka träningsdosen om det känns bra efter några dagar. Det viktiga är att man lyssnar på kroppen då det kan vara direkt skadligt att träna med infektion i kroppen.
  • Ta inte i för hårt och ta små pauser under träningen. Styrketräning är bättre än konditionsträning. Överträning är i nivå med problemet med stilla sittare. Jaga inte endorfinkicken så pass att du glömmer lyssna på kroppen.
  •  När du är frisk igen avstå från träning en extra dag efter en kraftig förkylning även om du känner dig helt okej. Kroppen behöver tid att återhämta sig. Men du behöver inte vara rädd för den där efterhängs­na rethostan. Bara du börjar successivt och inte drar igång för fullt.
  • Det finns få mediciner som är så bra som aktivitet och träning om du inte känner dig helt kurant. Det är ofta det bästa receptet mot hängighet, lindrig huvudvärk och spänningar. Vanlig vardagsmotion är central för hälsan

Det sista har jag tagit fasta på så det blev en kvällspromenad idag med och sonen hänger snällt med. :)

 

På köpet lär jag mig hitta också i mitt nya område. Man glömmer ju ofta att "turista" på sin hemort.

ANNONS
Av Malin de Besche - 18 december 2012 09:55

Det drabbar inte bara mig att jag är förkyld. Idag kommer blodbussen till mitt jobb. Men man får inte ge blod om man har en förkylning eller en infektion i kroppen. Jag vill verkligen ge mitt bidrag och man blir glad när man får ett sms om att ens blod kommit till användning.


När jag var i tonåren var jag med om en rätt traumatisk upplevelse där en person som står mig mycket nära fick stor behov av blod. Därför ar jag mycket tacksam över att medmänniskor har skänkt sitt blod. Jag har under hela mitt vuxna liv tänkt att jag skulle börja ge blod, för att liksom, ge tillbaka.

Det tog många år innan jag kom till skott. Men nu ger jag så fort jag bara kan. (Man får inte ge hur ofta som helst och det gäller att inte vara sjuk när det är dags).

Men nu när bussen kommer till oss så har jag blivit sjuk och det har hittills inte hänt att jag tagit mig till en blodcentral i efterhand om jag varit sjuk. Det drabbar alltså även de som är i behov av blod indirekt när jag inte kan ge blod.

Jag gick in på www.geblod.nu och kollade nivåerna. Det känns skönt att se att det är en blodgrupp jag inte kan göra något åt är den som har låg nivå.

 

Så alla ni som har AB- kolla in på www.geblod.nu och se om blodbussen är nära dig. Och har du inte koll på vilken blodogrupp du har, så får du reda på det helt gratis bara genom att ge ditt bidrag. :)

Det är tur att de som har den grupp som ligger lågt kan ta emot blod från alla. Men olyckor händer och även de som ligger på ok nivå kan snabbt hamna på en låg eller tom en akut nivå.


När jag läser på hemsidan om immunförsvaret så tror jag att jag kan tolka det som att jag måste bättra på mitt yttre immunförsvar som hör till huden, slemhinnorna, saliv, svett, tårar och magsaft. Kan jag sätta stopp för virus och bakterier redan här kommer inte mitt inre immunförsvar behöva träda in. Jag förstår det som att det yttre stoppar virus och bakterier att ge sig an kroppen och det inre är till för att bekämpa det som angripit kroppen.

Stärkta slemhinnor har jag läst att man ska få av fysisk aktivitet utomhus. Så med andra ord blir det mer utomhuslöpning så fort mina vita blodkroppar har gjort sitt arbete.

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se