Alla inlägg den 6 maj 2013

Av Malin de Besche - 6 maj 2013 22:01

Jag fortsätter att lägga in mycket styrka mellan löppassen för jag tror och hoppas att det ska hjälpa mig att få ett hållbart ben. Dessutom vill jag prova på de passen jag inte fick med i UTMANINGEN.


Direkt efter jobbet åkte jag hem, bytte om och drog till Friskis. Den här gången skulle jag testa på skivstång. Det passet innehåller lite fler övningar än skivstång Intervall eftersom att man har mer tid till själva skivstången.

Med lite känning i ett muskelfästa i ena armbågen vågade jag inte lägga på med maximalt med vikt. Men det det gav ändå en hel del och det gick bra. Den enda övningen som jag fick göra ett alternativ till vad instruktören sa, var när vi skulle köra biceps med skivstången och fattningen skulle vara med handryggarna uppåt. Då fick jag göra sk vanlig biceps curl med "underhandsfattning".


Passet var uppbyggt på att först belasta ben, armar, axlar, rygg, bål och sedan vidare runt ett varv till. Jag utmanade mig i rörligheten och gick riktigt djupt i knäböjen. När det kommer till biceps hade jag kunnat köra tyngre om det inte var för min armbåge.


Det här passet liksom de flesta passen på Friskis är numer någon typ av funktionell träning som har slagit igenom stort. Alla pratar om funktionell träning. Men vad är det då?

Funktionell träning är ett sätt att träna styrka i form av rörelse. Man tränar genom en och samma övning styrka, rörlighet, balans och koordination. Man ska involvera flera muskelgrupper samtidigt och blanda in mist 3 leder. Vid en knäböj till exempel så involverar man fotled, knäled och höftled. Samt att man jobbar i sina "muskelkedjor".

Syftet är alltså inte att skapa muskelvolym, utan snarare styrka som man har nytta av i vardagen, eller för en specifik idrott.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards