Alla inlägg den 13 maj 2013

Av Malin de Besche - 13 maj 2013 21:58

Jag köpte för snart ett år sen (10 månader) en GPS-klocka med tid och puls. Men jag har inte kunnat nyttja den fullt ut då jag inte riktigt fått ordning på den. Och nu har jag lyckats, äntligen, och när det gått ett helt år kanske jag även får till pulsmätningen.


Jag packade väskan i morse för att jag skulle åka och spela badminton med min kollega efter jobbet. Men det visade sig att han glömt bort mig.    Han åkte iväg till Norge och skulle inte hinna hem igen. Så det var bara att släpa hem väskan igen, ouppackad.


Men eftersom att jag kom hem lite tidigare än planerat så bestämde jag mig för att köra första passet i mitt träningsprogram, tröskelpass.

Enligt träningsprogrammet skulle jag köra ett Tröskelpass/snabbdistans. 5 kilometer i behagligt tempo + 2 kilometer i 4:30-4:50 min/km tempo, 3 minuters vila mellan.


Jag har ju inte hunnit bekanta mig i alla löparslingor här omkring ännu. Under hela vintern så har jag ju sprungit på gatorna och när våren äntligen kommit lyckades jag få ont i knät. Därför kände jag stort behov av att få igång min GPS-klocka. Jag började med att promenera till dess att jag fick GPS-kontakt, då körde jag igång.

Så här långt har jag kunnat använda klockan tidigare också, men det har varit svårt att kolla när man kört intervaller och tryckt in "laps". För det behöver man koppla upp den mot datorn. För flera månader sen installerade jag programmet som man måste ha för att kolla in resultaten, men jag har inte lyckats föra över någon data. Det lyckades jag med idag.   


Jag började att springa i rätt kuperad mark när jag sprang "Bansjöslingan" och jag kunde räkan ut att jag skulle lyckas samla ihop 5K om jag fortsatte till IP. Jag tänkte att jag kunde köra den snabbare 2K-distansen på 400-metersbanan, för att kunna komma upp i fart. Men när jag kom dit såg jag att hela IP var full av friidrottare så det var bara att glömma. Men jag sprang in i bostadsområdet och när jag kommit upp i 5,03km, stannade jag klockan och började gå för att vila i 3 minuter.

Sen ökade jag farten. Jag skulle ju komma ner i kilometertid. Det var tungt sista kilometern. Så tungt att jag funderade på hur sjutton jag ska klara av att hålla 4:30 fart i en hel mil. Men jag klarade i varje fall tidpassningen för passet i varje fall, så det ska väl inte vara omöjligt.

 

Man kan se i översta kurvan att jag sprang som snabbast under en sekvens i 5K intervallet. Men man kan även se att det var när nivåskillande var påväg uppåt igen. Måste ha varit backen som jag tog i för att komma upp för.

Snabbaste farten var 26.3km/h och genomsnittet låg på 12.1km/h

Kul med lite statisik att mäta och som man kan följa. Nu ska jag bara försöka få till pulsmätningen också.


Det bästa med att springa så tidigt på kvällen är att solen fortfarande är uppe och man kan spana in löptekniken i skuggan (om solen kommer från rätt håll vill säga).


När jag kom hem stod jag och snackade med grannen så jag glömde helt bort att stretcha, men jag tror att jag överlever det. Och det bästa med löpturen var att det kändes helt ok i benen.


Jag hoppade in i duschen och sen påbörjade jag middagen som fick tillaga sig medan jag åkte iväg och hämtade dottern från scouterna. Min son fick hålla koll på maten. Och det blev som vanligt grymt bra. Skönt med stora barn som kan hjälpa till. :)

   

På laxen gjorde jag en röra på senap (2 msk), honung (2msk) och krossade hasselnötter (80g), sjuts in i ugnen på 15-20 minuter.

Potatissalladen är gjord på 8 potatisar, 4 msk kapris, 2 msk pressad citron, 1 dl hackad gräslök, 4 msk olja samt salt och peppar. Dressingen hälls över varm potatis.


Riktigt mums!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards