Direktlänk till inlägg 5 augusti 2013

En lång dag med illusion av trötthet

Av Malin de Besche - 5 augusti 2013 22:48

Att komma tillbaka till #jobbet efter #semester kan vara svårt. Lösenord är som bortblåsta, man minns inte vad som var sagt sist i olika ärenden och man måste jobba ikapp det som samlats på hög. Men det värsta är att man blir så #trött av att sitta still. Hur kan det komma sig?


När man varit ledig och kunnat röra sig lite som man vill. Jag har till exempel planterat buskar och oljat altanen. När jag utfört tyngre arbeten har jag ändå känt mig ganska #pigg. Men nu när jag suttit still på kontorsstolen i 8 timmar är jag mer slut än någonsin. Borde man inte vara mer utvilad då?


Såhär förklarar IForms Motivationsexpert:

När hjärnan blir trött efter en lång dag på jobbet inbillar den också resten av kroppen att den är trött. Och hjärnan kan vara väldigt övertygande. Den mentala tröttheten är ett uttryck för att du har förbrukat en stor del av din känslomässiga och mentala energi, inte din fysiska energi. För många av oss är inte arbetet fysiskt krävande, så den fysiska tröttheten som du känner är en illusion.

Faktiskt är motion ett strålande sätt att få igång systemet igen. När du tränar sätter du fart på blodcirkulationen, hjärnan får nytt syre och rensar ut de stresshormoner som du har samlat på dig under dagen.

De flesta tänker att träning är något som man gör när man har energi över, men det är faktiskt tvärtom. Genom att förbruka energi får du energi tillbaka.


Och det är sant. Tar man sig bara steget ut, ger sig iväg på träning så är man enast pigg igen. Den mentala tröttheten är inte alls lika behaglig heller som den fysiska (tycker jag).

Men jag piggnade till lite när jag och chefen åkte iväg på lunchen och köpte glass till alla kollegorna på vår avdelning. Inte jättenyttig idag, men gott.

 

Som nyttigare alternativ köpte vi en honungsmelon. (Jag gav mig på båda).


Efter jobbet åkte jag till min lillebror för att hjälpa till med flytten. De var i princip klara. Bara lite krafs från förrådet kvar, så inga tunga lyft för mig.

Onyttigheterna fortsatte då lillebror bjöd på Pizza till de som hjälpt till med flytten. Jag valde en Primavera som hade champinjoner, ruccola, kycklingfilé och tomat. Det var gott med Pizza. Jag tror att det är ungefär ett år sen jag åt Pizza (När jag själv flyttade). God var den i varje fall.

Det blev sent trots att det inte var så mycket kvar med flytten när jag kom och när jag sedan kom hem straxt efter 22 var jag väldigt trött. Men antar det är mest mental trötthet tror jag och av för lite sömn. Skulle säkert piggna till om jag sate igång med träning nu, men då skulle hela rytmen rubbas och jag skulle inte komma i sleep mpde förrän om många timmar till. Så för nu så accepterar jag bara tröttheten, går och lägger mig och laddar inför morgondagens arbetspass och flyttstädning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards