Direktlänk till inlägg 5 juni 2013

Positivt tänkande gör dig till vinnare

Av Malin de Besche - 5 juni 2013 21:29

Jag fick tillfälle att följa med på en föresläsning om positivt tänkande och hur man blir en vinnare. Många saker bekräftar det man redan vet, men jag fick reda på en del nytt och fascinerande fakta. Det blev tydligt hur viktigt det är med hur ett budkap läggs fram.


Det var ett event med 3 förleläsare som skulle på olika sätt föra fram sitt budskap om framgång och utveckling. Moderator var Maria Akraka.


Första föreläsaren var Hans Rosling, professor i internationell hälsa. Han var även en av grundarna till Läkare utan gränser  i Sverigesektionen. Att en professor kan få statitistik att bli så rolig att lyssna på var fascinerande i sig. Men något som var riktigt intressant var att höra hur utvecklingen skett i världen och hur det påverkar hälsan. Ju fler barn som överlever sin barndom, desto färre barn föder man per kvinna. På bilderna som han pratade till kunde man se hur alla världesdelarna möts i sin utveckling. Det är i princip Afrika som ligger efter. Man kan se hur hela världen följer samma utveckling, man bara startar vid olika tidpunkter.

Något annat som också är fascinerande är hur bra man kunnat "gissa" på hur stor befolkningen är i framtiden, sedan1958 när man startade att mäta befolkningsmängden.

Man kan läsa mer om hans forskning här.


Efter honom kom Olof Röhler en gammal elitspelare i bordtennis som numer är en professionell föredragshållare i motivation och om att sätta upp mål. Ännu en fantasistisk föredragshållare som pratade om hur man blir en vinnare, att man skapar sin egna framgång.

Det var ett par saker han sa som jag fastnade för.

En vinnare ger sig inte. En vinnare tar sig ur motgången. Även motgångar har ett värde.

Det är inte det att du har mycket att göra som får dig stressad. Det är tankarna på allt du har att göra som stressar. Stressa inte upp dig i onödan, huhåll med energin.

SE HÖR KÄNNER


Han gav oss också ett verktyg att tillgå när vi har mycket att tänka på och behöver göra oss medveten om nuet.


Om du tänker på något du ser och sen


tänker på något du hör och till sist


tänker efter vad du känner (tex handen mot benet)


Då är det ganska omöjligt att samtidigt tänka på något som oroar i framtiden eller gräma sig över något som varit.


Det är han som skrivit boken "Det blir alltid som man tänkt sig" som jag har funderat på att köpa.

Därefter kom Jesper Parnevik. Det var hans första föredrag och det var inte alls lika lätt att lyssna på honom. Hans fördrag handlade mycket om hur han tänkte vid olika hål, hur han skulle slå. Han vågade chansa som gjorde att han gjorde bättre ifrån sig än han själv tom hade räknat med. Det var ganska kul föredrag men för lite om hans motgångar kan jag tycka. Att han nådde världstoppen visste man redan.


Hur som helst så var budskapet från hela föreläsningen att om man tänker positivt, inte ger upp och vågar chansa så når man framgång.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards