Alla inlägg under april 2015

Av Malin de Besche - 20 april 2015 22:36

Livet är inte statiskt. Det händer och sker saker som man får ta ställning till på olika sätt, värdera och hantera. Det är just det som hänt i mitt liv nu. Jag har länge funderat och försökt att hitta olika lösningar. Det är med blandade känslor men jag är övertygad om att det är det här som är bästa lösningen i dagens läge.


Jag har funderat på det här länge nu och jag känner både sorg och att det är det är helt rätt. Mycket tankar att brottas med. Träningen är det som gör det lättare att hantera.

I morse åkte jag tidigare till jobbet för att kunna köra morgonträning i gymmet. Ett kortare pass på ca 25 minuter. Som nu blivit en vana så körde jag cirkelfys med min sjukgymnastik inbakad i träningen. Fokus bål och ländrygg.

Övningarna på pilatesbollen, men varianten med tyngder i händerna ersatte en av övningarna.

 

Så körde jag stående crunches med repet, rygglyft med 9kg hantel samt benpendling med höftlyft. 20 reps på allt.

 

Rätt skönt då hela arbetsdagen sen blev väldigt stillasittande. Skönt att få tänka på annat än det jag grubblat mycket på den senaste tiden.

Efter jobbet var det basketträning. Det var dags att prata med tjejerna. Jag berättade att jag beslutat att lägga ner basketen. Jobbet kommer att kräva mer av min tid och med tidsbrist redan nu har jag insett att det inte är hållbart. Vi kommer att köra ungefär en månad till, men sen är det slut med basketen för min del.


Det är med sorg i hjärtat som jag inser att jag inte kommer att träffa mina tjejer så ofta som jag gjort under flera år. Jag har varit coach i 11 år och halva tiden har varit med tjejerna. Det är så berikande att vara tränare, se glädjen, se utvecklingen och samtidigt få ägna sig åt sporten som jag älskar.

Jag kommer även att lägga ner egen basketträning. Damlaget kommer att få köra vidare utan mig nästa säsong. Jag kommer inte kunna vara uppbokad 3 dagar i veckan och sedan matcher på det på helgerna.

Jag kommer självklart inte att sluta träna, men mitt liv kommer att kräva att jag är mer anpassningsbar. Jag ska nu lägga fokus på att rehabilitera mig.


Jag är förväntansfull inför vad som väntar mig framöver samtidigt som det är fruktansvärt sorgligt att lämna basketen.

 

Eftersom att damlaget bara kör en gång i veckan nu när säsongen är över (onsdagar) så kom jag hem tidigare än vanligt på måndagar. Körde då ett pass rehablöpning. Det var dags för 5-2 metoden (Gå 5 minuter och springa 2 minuter). Det var riktigt skönt i den svala luften. Totalt blev det drygt 3,5km med 4X2 minuters löpning.

 

#Morgonträning #announcement #Basket #Träning #Rehablöpning #SnartSkadeFri #SkadeFri2015 #StoraBeslut

Av Malin de Besche - 19 april 2015 21:16

Bor man i en samfällhetsförening så har man städdagar. En gång på hösten och en gång på våren. Idag var det dags att städa undan grus och det som natiren själv "skräpat ner" under vintern. Och vilken tur vi hade med vädret.


Idag hade vi städdag på gården, vilket passade bra eftersom att jag hade vilodag och inte skulle ha tid med något träningspass. Men städdag innebär ju att det blir lite rörelse i varje fall även om det är väldigt lågintensivt.

Jag började med att släpa mer alla grenar och stammen till körsbärsträdet till eldningsplatsen.

 

Därefter satte jag igång med krattning som fick upp pulsen lite. En bra aktiv vila som samtidigt ger lite nytta.

När vi städat färdigt åkte jag iväg med lite grejer till miljöstationen och sen tog jag en promenad till min farmor som flyttat in på äldreboende.

Tyvärr så har det börjat sticka lite i halsen. Jag hoppas att det bara är tillfälligt och inte sätter några käppar i hjulet för min förberedelse inför Tough Viking.


#Vilodag #Städdag #AktivVila #Vårstädning

Av Malin de Besche - 18 april 2015 17:48

Övertid och träning igår gjorde att jag var helt slut och slocknade tidigt. Det positiva är att jag vaknade hyfsat tidigt med solen strålande in genom fönstret. Så jag kom igång tidigt för en lördag och härligt vårväder utanför.


Först lite frukost, men morotsjuice och äppelgröt som jag inte gjort på länge. Jag har kännt att jag haft alldeles för lite tid för det ett tag nu.

 

Efter frukosten ägnade jag hela förmiddagen till att städa. Jag städade hela huset, dammsög, torkade golvet, vek tvätt och skurade i badrummen.

Sen gav jag mig på min rehablöpning. När jag var hus sjukgymnasten sist så sa han att jag skulle köra en vecka i stöten med samma intervall och springa ungefär varannan dag.

Vecka 1: 5 min gång - 2 min springa

Vecka 2: 4 min gång - 2 min springa

Vecka 3: 4 min gång - 3 min springa

Vecka 4: 3 min gång - 3 min springa

Vecka 5: 3 min gång - 4 min springa

Vecka 6: 2 min gång - 4 min springa

Vecka 7: 2 min gång - 5 min springa

Vecka 8: 1 min gång - 5 min springa


Så idag körde jag alltså 5 min gång och 2 min springa ner till utegymmet. Där körde jag lite knäböj som jag varvade med knälyft hängandes i stängen.

 

 

Sen sprang jag likadant tillbaka. Totalt blev det drygt 3,5 kilometer.


#Vårträning #Utomhusträning #SnartSkadefri #Skadefri2015 #Utegym #Löpning #Rehab

Av Malin de Besche - 17 april 2015 18:45

Mycket på jobbet just nu. Då behövs något som stressar av. Och vad är bättre än att träna. Göra det som våra kroppar är ämnade att göra när stresshormonet strömmar ut i kroppen. Slåss eller fly. Jag valde att kämpa i gymmet på jobbet. Ett sätt att fira in helgen.


Det blev lite övertid idag. Så jag köper hem mat så det inte behöver bli så himla sent. Jag har kört ett överkroppspass i gymmet och behöver näring snabbt nu.


Efter 5 minuters uppvärmning på crosstrainern så gav jag mig på ett litet men kämpigt cirkelpass med mycket överkropp som jag kommer att behöva om 3 veckor. Jag körde cirkeln 3 varv


Övning 1

Squats och upp i en axelpress med skivstång - 15kg, 20st (Sista varvet blev det ingen axelpress på sista 10)

 

Övnign 2

Kabeldragning - 20kg, 20st

 

Övning 3

Den här maskinen - 20kg, 15st

 

Övning 4

Bål med medicinboll - 20st


Övning 5

Ryggövning ā la sjukgymnastik. Lyfta ett ben och båda armar. 1kg i vardera hand. 10st/ben

 

Övning 6

Chins med lite hjälp vid fötterna - 10st

 


Nu är det MAT! och sen får vi se vad helgen har att bjuda på.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Rehab #GymPåJobbet #Styrketräning #Cirkelfys

Av Malin de Besche - 16 april 2015 22:15

Jag har siktet på att vara skadefri inom 3 månader. Men första målet är att klara av Tough Viking om 3 veckor. Därför måste jag jobba hårt och målmedvetet med mina övningar samtidigt som jag ska hålla en balans så att kroppen kan ta till vara på all träning. Det gäller att följa upp.


Idag fick jag åka tidigare från jobbet så att jag skulle hinna till sjukgymnasten för en check up. Hur det gått med övningarna och för att justera dem. Så vi gick in i gymmet och jag fick visa lite grann hur jag grejade övningarna och sen så kom han med förslag de ska justeras.

Jag ska fortsätta med den här ryggövningen men lägga till hantlar/vikt i händerna för att det ska ge lite mer utmaning att hålla balansen.

 

Han visade mig hur jag kunde köra övningen för att stärka höftextension med gummiband för att kunna göra den hemma och inte behöva vara på gymmet.

 

Eftersom att jag inte kommit så långt med övningen när jag ligger på rygg med överkroppen på pilatesbollen och lyfta ett ben i taget än så ska jag fortsätta med den som förut.

 

Höftlyften ska jag göra som tidigare men jag ska varva med att dra tillbaka med endast ett ben för att ge det lite mer utmaning.

Även övningen där jag kliver upp på ett trappsteg med gummiband runt vristerna för att stärka knästräckaren ska jag lämna oberörd då jag inte gjort den så mycket.


Sen tipsade han mig om att köpa en annan typ av gummiband än vad jag haft tidigare. Så jag köpte detta gummiband så jag kan göra övningarna precis som han tänkt sig.

 

Nu är det en vecka kvar till nästa tillfälle och då hotar han med lite smärta. Han ska köra akupunktur, men varnade mig för att det kommer att göra lite ont, på ett helt annat sätt än när jag fått nålar förut. HUA. Men men vad gör man inte för att bli skadefri.


#Skadefri2015 #SnartSkadefri #Rehab #Sjukgymnastik #Gummiband #Höftextensions #Knästräckare #StärkaRygg #Höftlygt #Checkup #SjukgymnastBesök

Av Malin de Besche - 15 april 2015 23:32

Jag känner nu att maj är farligt nära. Tough Viking är farligt nära. När det kommer till min kropp så har saker inte alls fått som planerat. När jag anmälde mig så tänkte jag att jag skulle ha lyckas träna mig till en hel och smärtfri kropp och att jag skulle ha jobbat hårt ett bra tag på formen. Istället jobbar jag fortfarande på att laga mig.


Jag har blivit lite bättre, tror jag. Jag springer ju inte nu och basketträningen har dragits ner till en gång i veckan för egen del. Säsongen är över och vi har inga fler matcher. Därför hade jag planerat att jag skulle jobba med mer anpassat Vikingaträning.


Jag har i för sig kunnat köra lite mer styrka, vilket är min svaghet. Min styrka är kondotionen, men även den har ju fått sig en törn nu när jag inte kunnat köra någon löpning.

Idag på basketträningen så kunde jag känna att konditionen inte alls är på topp. Nästan lite värre än vad jag hoppats på. Efter träningen så känner jag mig lite öm på utsidan av benet och i ryggen. Hoppas att jag inte får utskällning av sjukgymnasten imorgon.


Enligt hemsidan är just konditionen det som det krävs mest av. Men det är inte mycket mindre av motorik, smidighet och styrka, som det tydligen krävs lika mycket av.

 


Jag vet att jag kommer att kunna ta mig runt. Det klarade jag ju i sommras med en rygg som mådde mycket sämre än vad den gör idag. Men frågan är hur hårt man kan köra. Jag har ingen lust att köra på halvfart, utan jag vill ju verkligen prestera. Det är inte så långt kvar nu och det är den här banan jag ska klara om bara drygt 3 veckor.

 


Shit jag måste få till mer styrka på dessa få veckor som är kvar.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Utmaning

Av Malin de Besche - 14 april 2015 21:37

Som många andra tisdagar hade jag planerat in träning på jobbet efter arbetstid. Den här gången skulle jag få sällskap. Därefter belönades vi med middag med nya och gamla kollegor. När jag sedan kom hem fann jag det jag längtat efter.


Jag har en kollega som kommer till vårt kontor och jobbar bara ibland. Hon hade sagt till mig att det är lite svårt att veta hur man ska få tiden att gå efter jobbet när man bor borta som hon gör veckovis lite då och då.

Därför bestämde vi att vi skulle träna tillsammans i gymmet på jobbet.

Jag visade henne lite övningar som jag brukar göra, bla de övningar jag kör som min sjukgymnastik, och så satte vi ihop dessa som en liten cirkelträning. Den här gången blev det mycket bål och ländrygg.

Vi körde ca 45 sekunder per station i 3 varv

1. Mountain climb i TRX

2. Pilatesbollövningar enligt min sjukgymnastik. Jag varvade så böt övning varje varv

 

3. Rygglyft med vikt

 

4. Stående crunches med rep

5. Kickar med vikter - 10 åtr vardera håll och ben


 

6. Benpendling med höftlyft

  
Under dagen blev vi medbjudna på middag. Så vi fick göra oss snabbt i ordning för att möte upp kollegorna som redan begett sig till restaurangen.

God mat och dryck blev det på Vapiano i Gamla Stan.

När jag kom hem kollade jag i brevlådan. Då låg den äntligen där. Boken jag har väntat på ett tag nu. Detta är ytterligare ett sätt för mig att få ordning på kroppen och bli helt skadefri under 2015.

 

Både bli skadefri och förebygga skador är tanken att jag ska fixa med den här kunskapsbanken.

Läs mer här


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #GymPåJobbet #Träning #Gym #Sjukgymnastik

Av Malin de Besche - 12 april 2015 21:18

Vissa dagar kan jag bli helt passiv. Tiden bara går och plötsligt har halva dagen gått, utan att man gjort ett vettigt handtag. Sådana dagar gör mig stressad. Det kryper i hela kroppen på mig och jag kommer till en punkt när jag bara måste göra något för att inte må dåligt helt enkelt.


Jag har faktiskt ingen aning om vad jag gjorde hela förmiddagen. Jag vaknade ändå ganska tidigt, men hade inget planerat så jag strosade lite, plockade lite och kollade lite på tv. Plötsligt hade halva dagen gått. Kändes som jag nyss hade ätit frukost men det var dags för lunch. Solen strålade utanför och jag började fundera på hur jag skulle ta till vara på dagen. Löpning fungerar ju inte och någon har snott sadeln till cykeln.

Bestämde mig för att åka iväg för att köpa en ny sadel. Sagt och gjort, men jag var inte alls nöjd med att ha gått i affärer. 

Då bestämde jag mig bara för att köra ett träningspass i solen. Jag började med sjukgumnastikövningarna med pilatesbollen innan jag gick ut.

 

Jag började med att gå i rask takt i fem minuter. Därefter sprang jag varannan minut och gick varannan minut till dess att jag kom bort till utomhusgymmet. Där körde jag ett kort men rejält överkroppspass.

Jag varvade 2 övningar till jag kört övningarna 3 gånger, sen bytte jag till 2 nya.


Övning 1 & 2 Latsdrag och axelpress

15 st


10st

 

Övning 3 &4 Liggande rodd och Bröstpress

10st

15st

 

Övning 5 & 6 Räckhävning och dips

10st


10st


Sen körde jag samma löpning till jag kom hem, varannan minut gång varannan jogg. Riktigt trött i armarna när jag sprang. Jag var så nöjd med mitt pass. Det gick jättebra och jag kände mig stark hela passet.

 

Fantastiskt bra för mig att solen höll i sig så sent på eftermiddagen. Jag hann inte ens med att göra middag innan jag skulle i väg på styrelsemöte för basketklubben. Så jag tryckte i mig lite frukt efter duschen och förberedde middagen som jag skulle få äta efter mötet. Jag måste sätta mig och fundera igenom mina dagar så att det inte behöver bli så sent. Och kanske kan man få med sig någon också.


#SnartSakdefri #Skadefri2015 #Styrka #Utomhusgym #Styrketräning

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards