Alla inlägg under april 2013

Av Malin de Besche - 2 april 2013 08:00

Nu i påsktider är det många som har svårt att stå emot sötsuget. Och många av dessa vill inte tro att andra saknar det sötsuget. De tror att man plågar sig och inte unnar sig något alls. Men om man inte stoppar i sig massa sött så har man heller inget sötsug.


Jag minns när min son var liten och vi inte ville att vår son skulle få i sig något sött de första åren. Vi satte 3 år som gräns. Detta var det många som hade svårt att förstå det. Man fick många skeptiska blickar och även kommentarer om att det inte var snällt att undanhålla honom sötsaker.

Men han hade ingen aning om vad sötsaker var. Han drack inte saft eller läsk och fick heller inget lördagsgodis. Det var just detta som männsikor runt oss hade så svårt med.

"Men det är ju kalas!" "Om man håller sig till lördagar är det väl ok?" "Men det är väl inte schyst att han bara ska få vatten".Tårta  

Det var till och med så att en del försökte smyga åt honom sötsaker (Ja vuxna människor!). Men som tur var så fick han ingen smak för det och ville inte ha förrän han började skolan. Han bad om mjölk på kalasen och smetade bara ut tårtan på tallriken.

Jag anser fortfarande att jag var SNÄLL som inte gav honom sötsaker och inte gav honom "sötbegäret". Idag är det tack och lov fler som håller med mig som jag upplever det. Så det går åt rätt håll.


När en go vän till mig valde att ha godisstopp tillsammans med sin dotter och dottern hoppade av ställde hon sig frågan om hon skulle fortsätta själv eller bara återgå till lördagsgodis. Frågan ställde hon på Facebook och hon fick genast kommentarer som syftade till att hon som rör sig så mycket kan unna sig och att det inte är värt att plåga sig. Men faktum är att håller man sig bara borta från sötsaker så minskar sötsuget.Godismun


De som hävdar att man plågar sig har ju ett eget sug och skulle kanske må bra av att avstå själva.

Generellt sett verkar de vara väldigt inskränkta på att det skule handla om vikt. Socker ger dig inte bara fler kalorier att göra sig av med. 

Socker är beroendeframkallande och vid över konsumtion blir du mer infektionskänslig, har lättare för att skada dig och för att inte tala om hål i tänderna.

  

Jag har ätit lite godis under påsken, men inga mängder. Mest lite för "artighetens skull" när någon bjuder. Jag plågar mig inte alls. Jag har inga som helst problem med att låta bli sötsaker. Jag kan "falla dit" om jag är hungrig och det finns lättillgängligt när socker fallet slår till. Men då rör det sig mer om chips eller likande som mättar lite. Det gör inte godisråttor.

Så jag plågar mig inte. Jag har inte suget. Det skulle plåga mig mer om jag är hungrig och känner lukten av mat. Där kan vi snacka tortyr!

Av Malin de Besche - 1 april 2013 12:47

För att inte slita ut kroppen är det viktigt att träna varierat. Enformig träning leder till utslitning. För att utvecklas i sin träning gäller det att man utmanas och musklerna får tröttas ut. Men lika vviktigt är det med sömn och vila.


Efter Premiärmilen blev det 4 dagars vila, mest på grund av att jag inte hann med träningen. Sedan efter det har jag tränat varje dag i 3 dagar, så nu är det dags att tillgodogöra sig den träningen. Det är i vilan som musklerna byggs upp.

Men vila innebär inte att man sätter sig i soffan och sitter där. Istället kan man ta en promenad. Så kallad aktiv vila.

Så i morse promenerade jag ner till Centrum istället för till närbutiken när jag skulle köpa frukost. Förena nytta med nöje :) Det blev en promenad på nästan 4,5km i solskenet.

Det är så skönt nu när våren är här. När man får vakna av att solen strömmar in genom fönstret. Och man vaknar utsövd. Det är också ett sätt att tillgodogöra sig sin träning, att sova.

Sova  

Under djupsömnen frisätts högre nivåer av uppbyggande (anabola) hormoner än under någon annan tid på dygnet. Dessa hormoner bidrar till att återhämtningen blir så effektiv som möjligt. Även immunförsvaret passar på att rusta upp sig under djupsömnen så att du inte lika lätt drabbas av sjukdomar när du nästa gång går och tränar. Dessutom påverkas ämnesomsättningen av sömnen. Det märks genom att blodfetterna minskar och insulinets effektivitet förbättras – du mår därmed bättre efter en god sömn.


Idag ska jag alltså tillgodogöra mig all träning jag lagt ner de senaste dagarna :)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards