Alla inlägg under maj 2012

Av Malin de Besche - 18 maj 2012 14:00

Då det är dagen efter för mig så tänkte jag att det var passande att skriva lite vad jag vet om alkohol och träning. Jag har ju mina mål och för bästa resultat ska man ju avstå från alkohol, men träningen är min hobby och inte mitt levebröd så en liten "fall back" är inte så förödande.

Rödvin   Ett glas rödvin sägs ju vara nyttigt men det jag tänkte skriva om handlar om mer än bara ett glas. En del säger att en fylla är som att förlora en veckas träning, vilket jag vill påstå är en myt. Det går ju inte att säga så. Allt beror ju på hur mycket alkohol man druckit, kroppsbyggnad, förbränningsförmåga och mycket mer så att generalisera på det sättet säger sig självt, går inte.

Men om man tränar bakis så har kroppen svårare att tillgodogöra sig träningen och man har lättare för att skada sig då man är ganska okoordinerad. Så ett hårt och komplicerat träningspass är inte att föredra dagen efter. Man måste tänka på att vätskebalansen är ur balans och du behöver få i dig kolhydrater då sockernivån troligen är för låg för att orka.

Förenklat kan man säga att alkohol gör att kroppen och hjärnan dagen efter - eller ibland flera dagar efter om man druckit mycket - är upptagna med att bryta ned och bli fri från det gift vi tillfört kroppen. Det går heller inte att prestera på topp eller tillgodogöra sig träningen på samma sätt som en dag då vi är utvilade och pigga. Även långsiktigt bromsar alkohol vad som är möjligt att uppnå. Det beror ju helt på vanorna, men man kan säga att alla glas påverkar dig på något sätt.

Man måste ju såklart känna efter hur man mår rent generellt. Känner man sig pigg och har en massa ork så är lättare träning helt ok. Men man ska inte pressa sig. Det är inte värt riskerna. Känner man sig inte pigg så ska man hålla sig till en promenad. :)

Jag har turen att faktiskt må ganska hyfsat även dagen efter men kommer ändå att vänta till sena kvällen med min löparrunda om jag fortfarande har ork då.

Av Malin de Besche - 18 maj 2012 10:44

Nu börjar äntligen känna mig som en människa igen. Jag hade inte alls räknat med att det skulle bli så sent igår, men vi hade sååå kul. Britta frågade mig om jag hade någon tid att passa. Jag svarade "No not realy, but it shouldn't one of these 5 am party nights". Var hemma vid 6. Oooops!

Squashed frog   Vi började på Galloways där vi satt och snacka om allt mellan himmel och jord och provade olika shots. Oj vad jag kommer att sakna henne när hon flyttat.   Vi snackade med några killar, varav en blev avvisad från en studenskiva, så hans kompisar lämnade festen av solidaritet. De hade svårt att tro att jag var så "gammal", och fick frågan om livet blev bättre när man blir äldre. Jag börja skratta och fråga dessa 20-åringar vad deras definition av "äldre" var. Jag måste ju veta hur lång erfarenhet av att vara "äldre" jag har för att kunna svara på den frågan. Som 35-åring betraktar jag mig fortfarande som ung.

Tror att han kom på sig hur det lät, för han verkade lite förlägen och väntade heller inte in något direkt svar på frågan om livet blir bättre när man blir "äldre".

Det kan jag väl påstå att det är rätt många saker som blivit bättre efter 30. Mer respekt, bättre ekonomi och bättre självkänsa.

Vi lämnade killarna där och gick vidare till Söder där vi fortsatte festa hela natten. :)

Skänt att det är klämdag idag så att man kan få dagen i den takt man önskar. Blir nog sen träning idag.

Av Malin de Besche - 17 maj 2012 17:00

Ska strax ta mig in till stan för att möte upp Britta. Ikväll blir en kväll när jag avviker lite från min kosthållning. Det är ganska svårt att hitta mat ute på restaurang som faktiskt är helt hälsosam. Viss kan man specialbeställa, be dem byta ut något och så, men man vill ju inte vara till besvär. :) Nackdelen med att hålla nyttig kost är när någon bjuder på tex fet mat eller om maten på restaurangen är fet så får man sååå ont i magen, bara för att den inte är van.

Men största boven ikväll är nog inte maten. Det är nog snarare det jag kommer att dricka. Det ska ju vara nyttigt att dricka ett glas rött om dagen. Men tyvärr kan man inte ta igen det på en dag för alla dagar man inte druckit. :P

Men det struntar jag i för ikväll i varje fall. Då ere fest!   

Av Malin de Besche - 17 maj 2012 10:39

Tjoho, äntligen ser jag lite resultat av träningen. Har varit en del förkyld och pga det har jag inte kunnat köra för fullt. Eftersom att det varit en del avbrott så har jag kommit ur form. Gick upp en del över julen. Men nu har jag som sagt Midjemått   börjat märka lite resultat. Jag har gått ner ca 3-4 com runt midjan och den där lilla gravidbullen har minskat. Alla som fött barn vet vad jag talar om. Man kan vara i ganska god form men ändå sitter den där lilla bullen där den sitter. Jag är inte alls överviktig, men man kan ju alltid vara mer eller mindre fit. Mitt mål är att komma under 45min på milen och för att klara det måste man ha ganska fasta kroppsdelar. ;)

Resultat är det som sporrar, oavsett om det är musklar som stärks, midja som minskar eller att jag springer snabbare. Man vill ju veta att det ger något när man jobbar hårt, varför ska man annars göra det.

Kvinnor
Under 80 centimeter = Bra
Mellan 80-88 centimeter = Se upp
Över 88 centimeter = Hälsorisk

Män
Under 94 centimeter = Bra
Mellan 94-102 centimeter = Se upp
Över 102 centimeter = HälsoriskMassage


Nu ska jag alldeles strax åka iväg och få massage. Vår basket coach utbildar sig till sjukgymnast och skall nu lära sig    massera och måste ha lite olika kroppar att öva på. Och då ställer man ju upp. :D

Efter massagen blir det handling, träning och göra mig i ordning för att ta mig in till stan. Jag ska åka till Sirap där min vän jobbar som ska åka tillbaka till USA.

Av Malin de Besche - 17 maj 2012 06:45

Igår kväll blev jag med hund. Lillebror med familj åkte till Åland och eftersom att han är nyvaccinerad kunde han inte följa med. Världens goaste lilla chiuaua när han är med personer ha känner. Han fungerar med de flesta hundar men gillar inte alla människor. Vissa måste han vänja sig vid.

Brasse   Mig och mina barn accepterade han direkt. Tror att det beror på att jag jag visade honom direkt att jag inte acceptera att han skällde på mig och mina barn kom liksom med på köpet då eftersom att han vet vems barn de är.

Jag kan inte jättemycket om hundar men jag är övertygad om att det handlar om dominans. Han är kaxig när han kan då han är rätt osäker hund.

Hur som helst så är jag hundvakt nu fram till söndag när de kommer hem. Tur att barnen är stora nog att hjälpa till. Skulle önska att jag hade tiden att ha hund, men har det inte, så det är kul att få "låna" en ibland.   

De försöker hitta ett hem åt honom, då de känner att de inte har tid med honom nu när de har två blöjbarn. Så är du en hundvan människa som tror dig kunna hantera en osäker liten chiuaua så säg till.

Kelig som bara den. :)

Av Malin de Besche - 16 maj 2012 19:33

Jag läser en hel del om mat och träning och hämtar den mesta insprirationen från Fitness Magazine. Jag tycker att de har bra recept som inte är för krångliga eller innehåller sånt som man inte kommer att använda igen.

Jag har nu blivit mer noggrann med mellanmål och att få i mig de 5 mål om dagen som man ska enligt alla Mellisexperter. Idag blev det lite keso med banan och solrosfrön. Smakar faktiskt mycket godare än jag först kunnat tro.

Jag gick hotell och restaurang i gymnasiet och fick 5:a (den betygsskalan som var då 1-5) i #närlignslära. Visst är det viss del som fortfarande stämmer, tex vad livsmedlen innehåller för näringsämnen. Men sedan dess har det skett mycket med kunskapen om hur våra kroppar reagerar och vad som är bra för oss. Det finns så många olika teorier och #dieter som är motsägelsefulla. Man får helt enkelt välja vad man ska ta till sig. Men jag föredrar att lita på de som till större delen förespråkar "old school". Varierad kost, mycket grönsaker och livsmedel som innehåller långsamma kolhydrater. Jag tror inte på att utesluta kolhydrater alls. Framför allt inte om du tränar. Kolhydrater är energi och håller blod sockernivån i schack. Känner du dig trött framåt eftermiddagen kan det bero på för lite kolhydrater.

Snabba kolhydrater som tex socker och vitt bröd ger dig snabb energi, men liksa snabbt som det får upp blodsockret lika snabbt dalar det igen och du blir trött. Långsamma kolhydrater som grovt bröd, bönor och linser portionerar ut kolhydraterna under en längre tid vilket gör att man inte får berg-o-dalbana effekten.

Till middag blev det wokad lax, räkor och grönsaker med pasta och citruskesella. Eftersom att damträningen blev inställd idag med blir det löparrunda alldeles strax. Samma som igår ca 7,5km

Av Malin de Besche - 16 maj 2012 07:44

Den här dagen började riktigt bra. Vaknar men är fortfarande trött då det inte blev så mycket sömn inatt. Men jag skickar ett mail till chefen och kollar om det är ok att jag jobbar hemma, vilket det var. Kunde alltså slumra lite till. Barnen var på bra humör och hade inga som helst problem med att kliva upp och göra sig i ordning. När jag kliver upp Frukosthar min dotter gjort äggröra. :) Hon är för go.

   En sådan här morgon vill jag ha varje dag. Och det är så skönt att veta att nu väntar det en lång helg. Såklart att man fyller den med en massa upptåg och träning.

Bla väntar en utgång med min vän som ska flytta tillbaka till USA :'( coachclinic i Solnahallen och sen ska vi fira min dotter som fyller 12.


Dags att börja jobba. Måste förbereda den presentation/genomgång jag ska hålla i på måndag. Jag skulle inte vilja ägna långhelgen till så mycket jobb. Är ganska dålig på att stänga av jobbet bara för att det är helg.

Av Malin de Besche - 15 maj 2012 23:28

Den här tisdagen har verkligen strulat. Glömde av tiden på jobbet så jag kom iväg alldeles för sent. Det var till att lägga benen på ryggen för att komma hem i tid. Jag skulle ju hinna med både matlagning och komma i tid till tjejernas träning. Inser när jag kommer hem att det skulle få bli en aning senare middag idag igen.

När jag väl kommer till skolan där jag coachar mina tjejer så sitter det en lapp på dörren att alla träningar är inställda då hallen "disponerades av skolan". Det hade jag totalt missat. Det är ju en information man får i september och ska komma ihåg drygt ett halvår senare.Basketkorg

Skolan hade någon form av pjäs eller liknande och ville väl inte behöva plocka undan då de ska köra imorgon med.

Suck! Där stod jag med ett gäng tjejer som blivit ditskjutade av sina föräldrar som nu hade åkt. Det finns ingen vettig plats där för att köra basketträning utomhus. Så då gick vi in, plockade grejerna åt sidan, körde vår träning och ställde sedan tillbaka allt.   

Lite busigt tyckte tjejerna och frågade flera gånger om man fick göra så. Hmmmm nja svarade jag.

Väl hemma tjafsar barnen och har ett jäkla tonårshumör (min dotter är inte ens tonåring än). Det blev ett himla liv hemma och klockan tickade på. Klockan 22 kände jag, fan, jag får abstinens, jag måste ut och springa fast det är så sent. Det är ju lika viktigt med sömn som träning. Men såhär efteråt så känner jag att det var ett klokt val.

LöpningAllt det arga och ledsna rann av mig. Jag sprang ganska snabbt hela rundan och när jag kom hem, var alla glada, som ingenting har hänt. Träning ÄR avstressande. Jag älskar det :)

Det bästa är att jag kommer att sova sååååå gott nu. (Även om det blir lite kort)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<<
Maj 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards