Alla inlägg under september 2012

Av Malin de Besche - 16 september 2012 22:48

Idag har jag kört på full speed hela dagen. Jag vaknade strax efter kl 8 på morgonen. Kände att det var så mycket att hinna med innan folk skulle komma för att fira sonen som fyllde år för ett par dagar sen.


För att få energi och klara av att få till alla saker som var tvugna att fixas innan kalaset så tog jag mig en morgonpromenad i solskenet. Fantastiskt härlig höstmorgon med strålande sol och behaglig värme. Promenaden tog ca en halvtimme i raskt tempo. Jag har inte riktig koll på hur långt jag gick men kan tippa på runt en 3 kilometer. För att vara lite effektiv hade jag med mig ett postitblock och en penna och skrev ner lit hålltider under dagen. När frukosten skulle vara färdigäten, när tvätten skulle vara vikt, när toaletterna skulle vara städade mm.

Det såg ut som ett bombnedslag så det var tvunget att ha dessa hålltider för att hinna med. Lyckades ganska väl med att hålla tiderna men det var ett högt tempo som hölls också.


Det var inte mycket tid som jag gav lunchen för tillagning och äta. Därför fick det bli pasta i en pastasås med kassler. Jag brynte kasslertärningar, pressade i en vitlök, en förpackning ICA:s pastasås med basilika, 1 dl vatten och 1 dl matlagningsgrädde samt salt och peppar. Klart på 20min :)


Klockan 15 kom gästerna, och med alla de små barnen som var där så kan man säga att en hel del av den där städningen behöver göras om ;-)


Många fina presenter fick min stora kille. Han blev dock lite fundersam när han fick Blue Ray filmer av min lillebrors familj eftersom att vi inte hade någon sådan spelare. Lillebror sa: Nähä, men det går bra att byta.

När det sedan gick upp för honom att han även fått en BlueRay-spelare så skrattade han. Tror att han blev riktigt nöjd med sina presenter. :)


Skjutsade hem min underbara vän Ulrika efter kalaset för att samtidigt passa på att tigga flyttkartonger av henne. Så det ska nog gå att få ihop detta till slut. :)


Väl hemma igen var det dags för middag. Det blev kassler och broccoligratäng på vitkålsbädd.


Det blev ganska sent innan jag bara fick sitta. Då passade jag på att adressändra. Check!   

Av Malin de Besche - 15 september 2012 20:47

Idag har jag röjt i min stora röra. Långt ifrån klar men ändå en hel del gjort. Det känns bra. Uppdraget imorgon blir att få till det så pass bra att vi kan ha kalas mitt i flyttröran för min stora kille. Ingen aning om hur många som tänkt komma. Jag får förbereda så gott det går i varje fall.


BasketbollNär klockan tickat på så var det dags att åka iväg till min dotters första match för säsongen. Som alltid blev jag exalterad under match, även om tjejerna inte ens var i närheten av att vinna. Men jag tycker att det är så underbart när de spelar bra basket och kämpar järnet trots att det är omöjligt att jaga ikapp poängen de ligger under med.

De har gjort sådana framsteg och tjejer som inte vågat ta för sig tidigare har tagit flera kliv framåt.

Mindre bra för min hals bara. :/

Efter matchen snackade jag och coacherna om upplägget för ett samarbete mellan våra två lag medan tjejerna bytte om.


Matchen innan tjejernas drog ut så mycket på tiden att jag ansåg det bäst att köpa mat istället. Det skulle bli så sent annars. Så tog en tripp till lokala pizzerian. Avocadosallad till mig och min dotter och Kebabpizza till sonen.

Eftersom att vi inte kunde kolla TV eller hyra film igår tänkte vi kolla på film idag. Men det gick inte att slå in koden. Troligen ändrades PIN-koden när de la upp tjänsten på nytt. Suck!

Efter lite svordomar satte vi på en DVD-film "Soul plane" istället.

Av Malin de Besche - 15 september 2012 11:03

Jag har inte kunna träna på ett bra tag nu pga av halsen och förkylning. Jag känner av det i hel kroppen. Jag får ont i axlar och nacke jag är tröttare och kläderna blir tajtare :/


Nu vill jag ha lite medvind. Men nej, det strular allt för mycket nu. Massor att göra på jobbet och massor att göra hemma och med tonåringar gör det inte saken lättare. Jag har fått användning för mina "piller" kan man säga. Pga detta behöver man att allt annat flyter på.


Igår var det Telias tur. De hade gjort något fel så de stängde av min fiberkoppling 2 veckor för tidigt. Satan, det är BARA 2VECKOR KVAR TILL FLYTT!

Först var det TV:n jag upptäckte att den inte fungerade. Skulle ha lite filmkväll med sonen. Ringde, satt i kö och fick hjälp. Sen upptäckte jag att internet inte fungerade och telefon fungerade inte heller. Ringde igen, pratade med någon som sa att jag skulle "reseta" fabriksinställningarna, varpå allt slutade fungera igen. Fick sitta och vänta medan han talade med en kollega, blev vidarekopplad och fick tala med någon som fick sätta upp allt igen. Allt skulle fungera efter ca 20 min. Jag och sonen spelade lite Wii istället och efter en timme kollade vi igen. Inget fungerade.

Ringde igen. Då hade han som lagt upp allt på nytt hade missat att lägga upp mitt modem i något register och hon de som kunde lägga upp sådant hade gått hem.

Så jag fick vänta till idag med total avskildhet från välrden om jag inte hade haft mobilen :P

Ringde nu idag kl 10 och fick sitta i kö lääääääänge. Blev vidare kopplad för hon jag kommit till kunde inte göra det som behövdes. Suck!

Men nu! Fungerar det igen. :) Fick 3 filmer som plåster på såren.


Så nu jäklar borde flytten gå som smort och frisk, det blir jag imorgon när jag vaknar. För nu vänder det väl?

Av Malin de Besche - 14 september 2012 13:56

När man läser bloggar, artiklar och reportage så mycket som jag gör numer när jag blivit lite "nördig" så får man för sig att alla har koll på vad som är nyttigt/hälsosamt att äta.

Ändå är övervikt ett stort problem i Sverige, och det borde ju tyda på stor okunskap bland många människor. Eller skulle svenskarna ha väldigt lätt för att falla för frestelsen?


Läste en artikel i DN, "Matlarm". Svenskarna äter för dåligt. I den här artikeln frågar de människor om de tycker att det är svårt att välja rätt mat. Det var lite varierande svar. Men det är klart som f-n att det är svårt att välja rätt mat!

Med alla dessa olika #dieter som finns och de olika artiklarna som man kan läsa om i tidigningar, som för övrigt alltid förstorar upp allt. Så det som är toppen att äta ena månaden är cancerframkallande och hälsofarligt nästa. Detta för att ALLT är farligt i #överkonsumtion.

 

Och hur lätt är det när #Livsmedelsverket presenterar sin rapport från "Riksmaten" (som fö bara görs var 10:e år. Våra kostvanor svänger mer än så vill jag nog påstå), innehåller "fel". De har tex buntat ihop nötter med övriga snacks som chips, motsatserna till varann ur hälsosynpunkt enligt i princip alla teorier. Man kan ju tycka att Livsmedelsverket borde ha hottat upp sig lite i varje fall och vara lite i "tiden".

Livsstilen har ju också en betydelse för vad och hur mycket man ska äta. Undra om de har med det i sin undersökning...

Så vem äter fel? Svaret är ALLA! Enligt någon teori i varje fall ;-)

Av Malin de Besche - 12 september 2012 22:10

Det råder helt klart hälsohets världen över. Företag som erbjuder träningstid, friskvårdsbidrag och massage. En del sätter hälsa i sin policy. Politiker som beslutar om olika förbud och folkets egna val går åt det hälsosammare hållet och de olika hälsoföretagarna som ploppar upp här och var. Frågan är om det kan gå till överdrift.

Läs tidigare inlägg


Vissa företag går så långt att de tummar på integriteten både innan anställning och under. Där har man ett val om man inte finner sig i den hälsolinje som företaget väljer. Det man inte kan välja är ju de regler och förbud som våra politiker fattar.

Jag är absolut för ansträngningar för att få människor rökfria, men jag tycker på något sätt att det är lite löjligt med det lagförslag som presenteras som rör tobaksindustrin. Läste för några veckor sen om Australiens lagförändring och nu verkar alltså Europa följa efter.

 

Artikeln handlar om att alla cigarettpaket ska vara neutrala i färg och form och samtidigt prydas med skräckbilder på rökare. Inga loggor får förekomma.

Visst har reklamen ganska stor inverkan på oss, men grupptryck finns kvar och enligt min mening så har de "coola paketen" störst inverkan på just rökare. Tror inte att gör så himla mycket för att locka debutanter.

Känns lite löjligt med den här typen av reglering. Anser att det på något sätt är bättre att förbjuda skiten istället.

Tro mig, jag är verkligen för ett rökfritt Sverige, men detta är löjligt och dubbelmoral. Det är som när föräldrar bjuder sina tonåringar på alkohol hemma och samtidigt säger att barnen inte får dricka.


Var på föräldramöte idag på min sons skola. Där ger man just prat om alkohol och droger ganska stort utrymme. De visar statistik på alkoholvanor hos unga, tobak och drogvanor samt vilken inverkan föräldrars ställningstagande har.

Det visar att dessa siffror går neråt. Allt färre unga dricker enstaka gånger och "vanedricker" detsamma är det med rökning och droger. Och då har vi inte infört dessa "tråkiga" paket.


I Sverige röker 13% av alla vuxna medan siffran ligger på 29% för hela Europa. Heja hälsosamma Sverige!

Hälsa ska belysas och uppmuntras, inte påtvingas. Vi ska bli hälsosamma för att vi vet att vi mår bättre och därför väljer att blir det. Varför inte sänka momsen på hälsosam mat och höja momsen på de varor som innehåller viss procent av socker tex? Då har du som konusment kanske råd i större utsträckning att välja hälsosam mat (som ofta är lite dyrare än alla de snabba kolhydrater som säljs)


På föräldramötet fick vi något som kanske kan kopplas till hälsa.   

En ask med tålamod!

 

Kan verkligen behövas när man har tonåringar hemma. Fast jag önskade faktiskt att det fanns ett piller man ger sin tonåring så gör de som man säger istället. :)

Av Malin de Besche - 10 september 2012 21:51

Det är nog första gången jag tar det så här lungt när jag känner så lite av en infektion i kroppen. Men jag hoppas att det ska leda till att halsirritationen inte tilltar.

Funderade länge på att gå till basketträningen i varje fall, men kände efter middagen att det var bäst att ta det lilla lugna.


Idag har varit en sådan där bra dag. Det har varit många små saker som fallit på plats som ger sådan glädje.

Jag fick igenom mitt kompensationskrav hos Akelius för det jag har råkat ut för under renoveringen. Fick dessutom beskedet att jag inte kommer att behöva göra så grundlig städning av lägenheten när jag flyttar då den kommer att renoveras. :) Såååå skönt. Jag som hatar att städa, och framför allt flyttstäda.


Jag har tagit tag i gamla surdegar på jobbet. Känns så skönt att äntligen ha fixat med gamla kvitton som jag skjutit upp. Jättedumt då det bara är jag som förlorar på det.

Har kommit igång med lite nya arbetsuppgifter, så spännande. :)


Middagen blev fantastiskt god. Det är inte alltid man lyckas med maten så. Jag gjorde en blomkålspuré som jag bredde över laxen innan den åkte in i ugnen. Detta serverades med potatis och sallad.

 


Nu ska jag förbereda morgondagens middag. Sonen som fyller år har önskat crêps med champijonstuvning och skinkstuvning.

Sedan måste jag lägga mig och sova, sova bort halsirritationen.

Av Malin de Besche - 9 september 2012 20:10

Flyttdagen närmar sig med stormsteg och jag har äntligen fått ändan ur och sorterat ut lite kläder som min dotter vuxit ur. Jag orkade inte ta ett kort på varje plagg utan sorterade ut dem efter storlek och fotade.

Billigaste 10:- och som mest 150:-

Kolla gjärna in mitt bidrag i Bloppis och fynda.

Att handla på second hand är inte bara bättre för plånboken, det är bra för miljön också i vårt slit- och slängsamhälle. :)

Bloppis-annons
Av Malin de Besche - 9 september 2012 20:06

Barnkläder stl 140

Kjolar 50:- , klänningar 100:- , koftor 70:-, tröjor 50:-, trekvartsbyxor 50:- , långbyxor 70:-, t-shirts 10:-

 

Kläder storlek 130-134

Kjol 50:-, linne/t-shirt 10:-, Top 50:-, blus 50:-, fleece 70:-, carigan 100:-, tights 10:-, "Hello Kitty" tofflor 50:-

 


Barnkläder 122-130

Regnställ Abeko 150:-, Allvädersbyxa 70:-, Jeansjacka 70:-, dansdräkt 50:-, dansskor stl 37 (liten i storleken) 50:-, Rosa mjukisbyxor 50:-

 

Storlek 146-152

Mjukisbyxor 50:-, Jeans 100:-, kjol 50:-, Mary-KateandAshley kjol 150:-, tröjor 70:-, Klänning 100:-, T-shirt 10:-

 

Barnkläder & Skor, Säljes - Haninge (Stockholms län)
Pris:    150:-
 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards