Alla inlägg under september 2012

Av Malin de Besche - 3 september 2012 23:06

Vilken värme det har varit idag! Och då har man jobbat och hållt sig inne på kontoret. Fick mig lite extra vardagsmotion idag då jag först besökte ett av våra kontor i Liljeholmen. Sen fick jag skjuts utav en av våra säljare till HK i Solna. Idag var första dagen enligt "vinterschemat". Vi jobbar en halvtimme kortare juni till augusti så nu har vi återgått till vanlig tid.

Skulle ha haft ett möte med coachen till F99 (flickor födda 1999) för att prata igenom hur vårt samarbete ska se ut. (Jag har ju tjejer födda 2000 och 2001).

Stekt strömming och potatismos gjord på potatis och sötpotatis med skirat smör.

 

Till detta en grönsallad på romansallad, isbergssallad och kvistkörsbärstomater.

Fisken vände jag i en blandning av 2 ägg, en skvätt mjölk, 1 msk senap, salt och peppar. Därefter vände jag dem i ströbröd.

Potatismosen är gjord på 4 små sötpotatis, 2 potatisar, en klick smör och en skvätt mjölk, salt, peppar och lite muskot. Våga smaka av! Gott!

Hoppas att solen tänker titta fram resten av veckan med. Skulle verkligen behöva den uppmuntran just nu.

Det har inte riktigt gått min väg senaste tiden.

Verkstan gjorde inte allt de skulle på bilen som fick inbrott, nya bilen har fått en stor stjärna i vindrutan och idag åkte jag på parkeringsböter...

Men va fan solen var ju framme idag. Sommaren var tillbaka. Ny dag imorgon, nya saker att ta tag i.

Av Malin de Besche - 2 september 2012 23:27

Sist jag var och storhandla så köpte jag en grönsak som jag aldrig köpt tidigare. Det blev en majrova som det dessutom är inom säsong. När vi kommit hem från invigningen var det dags att tillaga den.

Det fick bli en del av rostade rotfrukter i ungn.

 

Kyckling och rotsaker i ugn

1 majrova

2 morötter

2 rödlök

1 palsternacka

1 röd paprika

1 gul paprika

3 vitlök

1 dl svarta oliver


4 kycklingfiléer

1 msk tabasco

1 tsk salt

1 tsk socker


Skär alla grönsaker i strimlor/bitar och skiva vitlöken och lägg allt i ugnen på 225grader i ca 40 min.

Rör ihop tabasco, salt och socker och pensla på filéerna och ställ även in dessa i ugnen.

Rör ihop lite turkisk yoghurt med olika örter, örtsalt, svartpeppar och lite limesaft.

Av Malin de Besche - 2 september 2012 22:23

Idag åkte vi iväg till Friends arenan, den nya nationalarenan på en förinvigning. Denna invigning kan man kalla för generalrepetition inför den stora invigningen den 27 oktober. Och det behövde de verkligen. Vi var ute i god tid för att slippa trängseln och det lyckades vi med. Men när vi skulle sätta oss så hittade vi inte våra platser. De hade lyckats placera ett antal personer på platser som inte fanns.

Det blev varmt och tålamodet hos barnen tröt, mackor åkte i golvet och humöret var inte alls på topp. Men lite frisk luft och med lite mat i magen blev det lite bättre och de i informationen hade börjat inse att det var generalknas med placeringarna så de skrev ut nya platsbiljetter åt oss. Showen kunde börja...

 


Först kom det in en DJ.

 

Därefter kom Niklas Strömstedt in. Han verkade vara konfrensier då han var återkommande hela tiden, med några försök till show. Enda gången han var bra var när han rev av sin gamla hit OM.

 

När Andreas Jonsson entrade scenen första gången framträdde han med "Glorious". Den bästa låt han någonsin gjort. Kan inte komma  på att han någonsin kommit upp i den klassen igen efter den låten.

 

Pernilla Andersson var också på plats och lät oss få veta att hon aldrig sjungit i en sådan stor arena tidigare.

 

Innan pausen kom höjdpunkten, anledningen till att barnen ville följa med från första början. Sean den förste Banana ;-)

 

Har alltid tyckt att han är en stor pajas, men om man lyssnar på texten så är han faktiskt lite rolig. Eller så rycktes jag bara med i barnens stora glädje.

Efter pausen kom mest en massa snack om vilka evenemang som väntar på arenan.

Martin Stenmark kom och snackade om Ladys night, med försök till att vara rolig, i form av svartsjuka över att Anreas Jonsson gjorde ett framträdande med Niklas Strömstedt.

 

Jag hade ställt bilen på jobbet för att vara säker på att få en parkeringsplats. Så det blev en liten promenad tillbaka till jobbet strax innan de var helt klara. Barnen hade börjat kolla på sina mobiler istället för på showen.

Det var Sean Banan och inget annat de var intresserade av och jag kan på något sätt förstå dem.

Av Malin de Besche - 1 september 2012 19:15

Efter kalaset åkte vi och storhandla. Och som jag skrivit tidigare ska jag varje gång jag storhandla köpa en ny grönsak. Som första grönsak blev det majrova.

 

Detta är en rotfrukt vilket är en av de livsmedel som det är säsong för.

Det finns många skäl till att äta matvaror som är i säsong. Det finns gott om det och därmed billigare, bättre för miljön när de är närproducerade. Men framför allt är matvarorna som nyttigast och godast. Det är liksom meningen att man ska äta dem då.

Detta har man uppmärksammat gällande frukt och grönt på Maxi där jag oftast storhandlar. De har en skylt som visar ssäsongens varor.

 

De har dock missat att ändra månad idag ;-)


Säsongsmatvaror september

Grönsaker

Frukt & BärFisk & Skaldjur 
BlekselleriBjörnbärAborre 
BlomkålCitronGös 
Bondbönor, Brytbönor, skärbönor, vaxbönorFikonStrömming 
BroccoliMelon  
BrysselkålNektarin  
DillPersika  
GräslökPlommon  
FänkålPäron  
Grönkål, vitkål, rödkål, savoykålVindruvor  
Gurka, squashÄpple  
Jordärtskocka   
Kålrabbi   
Kålrot   
Gul lök, rödlök, purjolök   
Majrova   
Majs   
Mangold   
Morötter, palsternacka   
Paprika   
Persilja   
Potatis   
Pumpa   
Rotselleri   
Rättika   
Rödbeta   
Isbergssallad, romansallad, Ruccula   
Spenat   
Svartrot   
Tomat   







































Om du är intresserad så har Äkta vara en säsongs guide.

Av Malin de Besche - 1 september 2012 17:43

Sov till kl 9 idag. Gjorde iordning en smothie till frukost som mer liknade en glass. Jag blev tvungen att blanda i lite mjölk för att få den drickbar. :) Mycket god blev den.

 

Smothieglass (3port)

2 bananer, skivade och frysta

2 dl naturell yoghurt

1 dl frysta hallon

1 dl frysta blåbär

1/2 dl frysta mangotärningar

1/2 tsk vaniljpulver (ej vanillinsocker)

Mjölk för att göra den lösare


Mixa allt med en handmixer. Späd med mjölk efter önskad konsistens. Söt god och nyttig. Om man inte späder med mjölk har du en nyttig glass


Tips!

När bananen börjar bli brun, skiva och frys in den så har du till smothies, glass eller till något bakverk.


Efter frukosten satte vi igång att städa. På måndag kommer de och gör en besiktning av min lägenhet inför avflytt och då har jag ingen lust med att det ska se ut som ett bombnedslag.


När klockan slagit 12 var det dags att bege sig till Ulrika för att fira hennes födelsedag.

Jag hade köpt en flaska kärleksvin till henne på Vikingbåten.

Petalo  


Innan vi skildes åt tog vi vårt årliga foto. Mina underbara vänner..

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards