Direktlänk till inlägg 12 september 2012

Hälsa genom tvång eller erbjudande

Av Malin de Besche - 12 september 2012 22:10

Det råder helt klart hälsohets världen över. Företag som erbjuder träningstid, friskvårdsbidrag och massage. En del sätter hälsa i sin policy. Politiker som beslutar om olika förbud och folkets egna val går åt det hälsosammare hållet och de olika hälsoföretagarna som ploppar upp här och var. Frågan är om det kan gå till överdrift.

Läs tidigare inlägg


Vissa företag går så långt att de tummar på integriteten både innan anställning och under. Där har man ett val om man inte finner sig i den hälsolinje som företaget väljer. Det man inte kan välja är ju de regler och förbud som våra politiker fattar.

Jag är absolut för ansträngningar för att få människor rökfria, men jag tycker på något sätt att det är lite löjligt med det lagförslag som presenteras som rör tobaksindustrin. Läste för några veckor sen om Australiens lagförändring och nu verkar alltså Europa följa efter.

 

Artikeln handlar om att alla cigarettpaket ska vara neutrala i färg och form och samtidigt prydas med skräckbilder på rökare. Inga loggor får förekomma.

Visst har reklamen ganska stor inverkan på oss, men grupptryck finns kvar och enligt min mening så har de "coola paketen" störst inverkan på just rökare. Tror inte att gör så himla mycket för att locka debutanter.

Känns lite löjligt med den här typen av reglering. Anser att det på något sätt är bättre att förbjuda skiten istället.

Tro mig, jag är verkligen för ett rökfritt Sverige, men detta är löjligt och dubbelmoral. Det är som när föräldrar bjuder sina tonåringar på alkohol hemma och samtidigt säger att barnen inte får dricka.


Var på föräldramöte idag på min sons skola. Där ger man just prat om alkohol och droger ganska stort utrymme. De visar statistik på alkoholvanor hos unga, tobak och drogvanor samt vilken inverkan föräldrars ställningstagande har.

Det visar att dessa siffror går neråt. Allt färre unga dricker enstaka gånger och "vanedricker" detsamma är det med rökning och droger. Och då har vi inte infört dessa "tråkiga" paket.


I Sverige röker 13% av alla vuxna medan siffran ligger på 29% för hela Europa. Heja hälsosamma Sverige!

Hälsa ska belysas och uppmuntras, inte påtvingas. Vi ska bli hälsosamma för att vi vet att vi mår bättre och därför väljer att blir det. Varför inte sänka momsen på hälsosam mat och höja momsen på de varor som innehåller viss procent av socker tex? Då har du som konusment kanske råd i större utsträckning att välja hälsosam mat (som ofta är lite dyrare än alla de snabba kolhydrater som säljs)


På föräldramötet fick vi något som kanske kan kopplas till hälsa.   

En ask med tålamod!

 

Kan verkligen behövas när man har tonåringar hemma. Fast jag önskade faktiskt att det fanns ett piller man ger sin tonåring så gör de som man säger istället. :)

 
 
Petra - Jag & mitt liv, med barn, LCHF och träning

Petra - Jag & mitt liv, med barn, LCHF och träning

14 september 2012 15:31

Oj såna där askar skulle man behöva ett lass av:)! Eller varför inte, som du skriver, något att ge till barnen, så man inte behöver tjata så! Det finns ju piller för "allting annat"...
Trevlig helg!

http://www.jagomittliv.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards