Direktlänk till inlägg 17 april 2013

HALU och konditionstest

Av Malin de Besche - 17 april 2013 20:36

På det företag jag jobbar har man hälsa och livsstil i stort fokus men utan hets. Personalen uppmuntras, inte uppmanas att hålla en god livsstil och att motionera. För att göra detta så erbjuds man bla att utföra lite olika tester och samtal om sin livsstil.


Idag var det min tur att utföra en HALU, Hälso-, arbetsmiljö & livsstilsundersökning, med kondtionstest. Jag måste ju säga att jag tycker ju att dessa tester är jätteroliga. Och hon jag träffar är ju en fantastiskt rolig och trevlig människa. Det är nästan så jag tycker att det är tråkigt att jag inte får komma dit oftare. ;-)


Hur gick det då?

Jo, inte helt oväntat fick jag ju väldigt bra testresultat. På enkäten som jag svarade på var det egentligen samma svar som för 3 år sen. Jag mår bra, har god hälsa, trivs på jobbet och med livet, men sömnen kunde vara lite bättre. Fast jag har bättrat på lite. Förr blev det ofta runt 5 timmar, nu ligger jag mer på 6.

Syreupptagningsförmåga


Den maximala syreupptagningsförmågan är beräknad utifrån puls, motstånd och ålder (om jag inte minns fel).

Jag har allltså inte fått köra slut på mig och de har inte mätt någon andning eller så, utan det är helt enkelt beräknat på mina värden.


Maximala syreuppdagningsförmågan anger volym syre per minut som kroppens muskler kan använda vid maximal ansträngning.


Mitt resultat blev 4,6 liter per minut, vilket tydligen ska vara riktigt bra.


När sedan den maximala syreupptagningsförmågan uttrycks i förhållande till vikten kallas det för Testvärde.

Testvärdet beräknas genom att fördela den maximala syreupptagningsförmågan på vikten.

En högre vikt ger lägre testvärde eftersom att ju mer du väger desto större syreupptagningsförmåga behöver du.


Jag googlade lite och fick fram informationen att en elitidrottande män ligger på 70ml/(kg*min) och elitidrottande kvinnor ligger på 60ml/(kg*min). Jag vet inte hur pass tillförlitlig den informationen är men...


Mitt värde var 68!!!


Helt galet! Kan det vara sant! Nu det i för sig mer än konditionen som gör en till elitidrottare. För det kan jag verkligen inte klassa mig som. Men jag måste säga att jag blir liiiite mallig när jag tänker på det.



Om man kollar in HPI:s gradering så ser det ju riktigt bra ut för min del. Graderingen är 1-5 som är kopplat mot vilket testvärde man fått.

 

Mycket högt väre är alltså mer än 54. Känns bra det här :D

Jag fick cykla med olika motstånd samtidigt som de mätte pulsen. Min belastning låg på 150 watt som gav mig en arbetspuls på 129 slag/min. Min beräknade maxpuls ligger på 184 slag/minut. (Det är endast beräknat eftersom att vi inte gjorde något maxpulstest). Det räknar man ut genom att ta 220 minus sin ålder.

 


Några andra värden:

Blodtryck 105/60 (så lågt har jag nog aldrig haft)

HB-värde 126 (ska ligga mellan 117 och 153)

Kolestorol 3,8 ej fastevärde (under 5 är bra)

Blodsocker 5,4 ej fastevärde.


Det känns bra som sagt. Då vet jag att det inte är konditionen jag ska jobba på för att komma under 45 minuter på milen i varje fall. Men det skulle vara kul att testa sina maxvärden. Dvs verklig syreupptagningsförmåga, verklig maxpuls osv. Få se om det är något som kommer i min väg någon gång i framtiden.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards