Direktlänk till inlägg 12 september 2014

Rehabträning

Av Malin de Besche - 12 september 2014 22:40

Det var lite glädjande när jag i morse fick beskedet att spärrar mellan vissa kotor hade släpt. Men jag har många kvar. Längtan efter hård träning är stor så jag gör allt jag kan för att få bort alla låsningar och se till att all smärta ska försvinna.


I morse tog jag mig till sjukgymnasten för ytterligare en behandling. Hon kände på mina kotor samtidigt som hon rörde mina höfter och min rygg på olika sätt. Hon kunde konstatera att kotor hade släppt sin låsning. Men jag har låsningar kvar vid 4 kotan tror jag det var samt en liten buktning.

Hon stretchade mina kotor på olika håll och kanter och avslutade med lite akupunktur. Jag kämpade med att slappna av, men jag kom på mig själv flera gånger med att ligga och spänna mig. Tror att jag till slut lyckades.

När jag fått ligga där en stund och hon plockat bort nålarna ur rygg och rumpa så frågade jag lite om träning.

Jag sa att jag planerat att träna styrketräning efter jobbet och jag ville veta om det var några övningar som jag skulle undvika, eller om det var några övningar som tom var bra.

Hon tyckte att jag skulle jobba med stabilitet men utan att belasta kotorna. Jag trodde att jag hade ganska bra bålstabilitet men hon stoppade mig när jag ställde mig på alla fyra för att sedan lyfta arm och ben diagonalt.

Därför fick jag en övning där jag skulle helt enkelt stå på alla fyra, spänna kroppen på rätt sätt och hålla i 5-10 sekunder i 5 set.

Hon sa att jag skulle undvika att belasta höftböjaren och därmed kotorna. Jag skulle därför inte göra situps med stora röleser. Det var heller inte bra med benfällaren då det blir som en hävstång och ger högre belastning på just de kotor jag har problem med.

Däremot var det bra med små små rörelser i en situp och excentrisk situps som innebär att man från högsta läget trycker ifrån med händerna mot låren och håller emot med magen. Rygglyft är också bra som liksom är motrörelsen till den där böjningen som blir vid situps.

Hennes råd kortfattat:


Gör gärna_____________________________Gör ej__________________________________

Plankan.......................................... Benfällaren ...................................

"Situps" med små korta rörta rörelser...... Situps med stora rörelser...................

Excentriska situps ............................. Alla fyra med diagonalt lyft av armar och ben

Stå på alla fyra och spänna magen, skuldror,

och dra in hakan så det blir rak linje 5x5 sek


Efter jobbet gick jag ner i gymmet på jobbet. Där körde jag lite träning innehållande sjukgymnastens råd. Jag körde totalt i en timme. Jag började med 10 minuters cykling som uppvärmning.

Sen körde jag 3 varv av:

  1. Låg rodd
  2. Rygglyft
  3. Benspark i maskin
  4. Baksida lårcurls i maskin
  5. Latsdrag bakom nacken
  6. Varianterna av situps
  7. Alla fyra och spänna
  8. Squats
  9. Axelpress med 4kg hantlar i vardera hand
  10. Plankan

Jag avslutade med stretch och bakåtböjning (som jag fått av tidiare sjukgymnast). Mycket ryggstretch. Nu ska jag fan bli återställd och stark. Fokus på det!

Sen hem och bara äta lite mat och ta det lugnt.

 


#Reahab #styrketräning #Akupunktur #Bakåtböjningar #Sjukgymnast

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards